Een korte blik in de reactievelden op het internet leert dat genoeg mensen ziek zijn van al dat geneuzel over elektrische auto’s. Maar blijkbaar kun je ook letterlijk ziek worden van een EV. Mocht je ooit het idee hebben gehad dat je in een elektrische auto sneller wagenziek werd, dan kan dat heel goed kloppen. En grappig genoeg komt dat juist door alle voordelen die automerken noemen.
Volgens de Cleveland Clinic krijg je last van wagenziekte als je zintuigen verwarrende signalen krijgen. Je ogen zien beweging en dat voel je ook in je evenwichtsorgaan, maar je spieren en gewrichten staan stil. Dat snapt je brein niet helemaal. Of je ziet geen beweging omdat je een boek aan het lezen bent, maar voelt het juist wel.
Een benzinemotor waarschuwt voor beweging
Wat bij een auto met een verbrandingsmotor helpt, is dat je de motor al toeren hoort maken voordat je begint te bewegen. Ook voel je meestal bepaalde trillingen in de auto die duiden op beginnende acceleratie. Je kunt dus alvast (onbewust) anticiperen op de acceleratie. Andersom: als de bestuurder van het gas gaat, hoor je dat vaak ook van aan de motor.
Een EV gáát gewoon
Bij elektrische auto’s ontbreken alle waarschuwingen. Het vermogen van een EV bouwt niet rustig op en komt er ook nog eens in zonder geluid of trillingen. Daarnaast remmen veel elektrische auto’s direct af als je het rechterpedaal loslaat. Van acceleratie direct naar deceleratie, dat vindt je brein maar verwarrend. Hoe misselijk je wordt van one-pedal driving, ligt ook aan de bestuurder.
Per definitie hebben mensen dus sneller last van wagenziekte in elektrische auto’s. Gelukkig zijn er genoeg fabrikanten die hier iets aan proberen te doen. Door alle wielen individueel aan te sturen, probeert Nissan bij de elektrische aandrijflijnen de auto zo stabiel mogelijk te houden. Aan CAR legde Honda uit hoe ze het vermogen onderin iets beteugelen om de acceleratie soepeler te houden.
Ikke heeft op 17 september 2023 geschreven:
De belangrijkste oorzaak zijn jullie vergeten: one-pedal drive. Versnellen remmen versnellen remmen de hele tijd door. Dat stop and go rijden daar wordt je pas echt misselijk van. Dat one pedal is echt zo iets waar EV fanaten over doen alsof het helemaal geweldig is maar het is gewoon totaal ruk.
Maarten heeft op 18 september 2023 geschreven:
Exact. Je wil natuurlijk wel rijden op de sportstand en met maximale regeneratie. (waar mijn vriendin gewoon in de chill mode rijdt). Het duurt gewoon even een paar goede weken voor je de verfijning te pakken hebt en wanneer je niet alleen rijdt, je auto kan rijden alsof je een chauffeur bent.
Dit gaat nu perfect. Handig hulpmiddel, in trackmode heb je een G meter, perfecte tool om je te leren hoe je bochten zo vloeiend mogelijk instuurt en je gas en remmen perfect moet doseren.
Vergelijk het een beetje met graafmachine werkers die met een enorme graafmachine een flesje cola kunnen openen.
Het is op dat punt een verademing een apparaat te besturen dat precies doet wat jij wil, wanneer jij het wil zonder enige vertraging. Heerlijk en iets wat je absoluut mist in een ICE.
Kees heeft op 18 september 2023 geschreven:
Dus de one-pedal drive is perfect als je in staat bent deze te laten functioneren alsof je gewoon in Drive rijdt? So, what’s the point?
Maarten heeft op 18 september 2023 geschreven:
Het voordeel is dat je de rem nooit meer aan hoeft te raken met one-pedal driving met als resultaat;
Het is veiliger, want in het geval van een noodsituatie is het met de voet van het gas af al direct een rem actie, zelfs voordat al voordat de voet het pedaal van de frictieremmen heeft bereikt.
Daarnaast is het goed voor het energiegebruik omdat remmen met frictieremmen alle bewegingsenergie verloren laat gaan in warmte. (Efficiëntie is 0%, alle energie is verloren)
Remmen op de magneetvelden (op de motor dus) zorgt ervoor dat maximaal 93% van je beweging weer netjes wordt omgezet naar stroom die je daarna weer gebruikt om te rijden.
Het 7% verlies in dit proces wordt als warmte afgevoerd uit de motor en kan in het geval van een Tesla met octovalve gebruikt worden om de cabine / accu te verwarmen. In deze gevallen is one pedal driving zelfs efficiënter dan 7% omdat de verliezen, omgezet in warmte nog gebruikt worden voor nuttige zaken.
Rein heeft op 21 september 2023 geschreven:
Het artikel ging toch over wagenziekte?
@maarten heeft op 20 september 2023 geschreven:
Als je je zo druk maakt om je gelijk halen in een internet discussie dan heb je serieuze issues.
Maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:
@ maarten ;
Dit zeg ik toch ook letterlijk (!) :
L-E-E-S :
“Natuurlijk is er wel regeneratie bij het loslaten van het gas”
Waarom LEEST hier NIEMAND? WTF….
En dan mijn aanspreken dat ik ‘niet weet waar ik het over heb’.
Het niveau… tenenkrommend.
Maarten van der Wel heeft op 19 september 2023 geschreven:
Zeg naamgenoot je weet echt niet waar je over praat he? Ook in de D van Drive heb je gewoon recovery. Je schijnt hier geen beste reputatie te hebben maar nu snap ik wel waarom.
Kees heeft op 19 september 2023 geschreven:
@ “@maarten”; had je anders verwacht van die persoon? Die heeft zo’n obsessie met Tesla en het afkraken van alle gevestigde fabrikanten dat de waarheid snel overboord gaat als het niet in zijn fantasiewereld past.
@maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:
Alle VAG modellen regenereren gelijk als je het gas los laat. Als jij zegt dat dit niet zo is, ben je gewoon onzin aan het vertellen.
Maarten heeft op 19 september 2023 geschreven:
@ Marco,
De Id modellen hebben geen one pedal driving. Want je MOET de frictieremmen gebruiken om uiteindelijk stil te staan bij het stoplicht. Natuurlijk is er wel regeneratie bij het loslaten van het gas. Dit is overigens in “B” mode.
One pedal driving is precies hetzelfde als boven met als verschil dat de auto niet “naar voren kruipt” maar gewoon regenereert tot de auto stil staat.
hierbij geldt; dat je de mate van regeneratie bepaald door hoeveel ‘gas’ je nog geeft, geef je totaal geen gas meer dan rem je best heel fors. Geef je gewoon iets minder gas dan nodig om op snelheid te blijven, rem je dus (regenererend) heel licht.
Heeft niets te maken met “hotseknots” rijden. En ja, ik heb beide systemen in beide auto’s gebruikt.
Marko Bikkers heeft op 18 september 2023 geschreven:
Voor die optimale regeneratie heb je helemaal geen one pedal nodig. Alle ID modellen remmen tot 0.5g volledig regenererend. Zowel in one pedal als in drive modus. Wel de voordelen van het lage verbruik maar niet de nadelen van hotseknotse rijden.
Maarten heeft op 18 september 2023 geschreven:
Het is veiliger, want in het geval van een noodsituatie is het, met de voet van het gas af gaan, al direct een rem actie, zelfs al voordat de voet het pedaal van de frictieremmen heeft bereikt.
Nu correct… Op naar de koffiemachine.