Een terechte kanttekening die veel mensen plaatsen bij elektrische auto’s, is dat ze niet 100 procent duurzaam zijn. Niet alle elektriciteit uit het stopcontact is groen en bij de productie komt er al helemaal een klap uitstoot vrij – daar kan een olifantenfokkerij nog een puntje aan zuigen. Toch zijn er genoeg berekening die laten zien dat een EV onder de streep voor minder uitstoot zorgt – en dat wordt met solid state-accu’s alleen maar beter.
Transport & Environment (T&E) liet een onderzoek uitvoeren naar de CO2-uitstoot van de batterijproductie nu en de uitstoot bij de productie in de toekomst. Momenteel gebruiken de meeste automerken lithium-ion-batterijen. Volgens het onderzoek is de uitstoot bij de productie van deze batterijen 77 kilo CO2 per kWh. Bij solid state-batterijen zou de uitstoot per kWh 24 tot 39 procent afnemen. Deze solid state-accu’s zouden volgens T&E ergens na 2025 moeten verschijnen.
Wat zijn solid state-batterijen dan?
Voor technische diepgang moet je even zelf de Grote Zoekmachine aanslingeren, maar in het kort komt het erop neer dat de vloeistof in lithium-ion-batterijen vervangen wordt door een vaste stof. Hierdoor neemt de energiedichtheid toe: je hebt een minder grote batterij nodig voor dezelfde capaciteit. T&E denkt dat de solid state-batterij tot wel 60 procent meer capaciteit heeft met hetzelfde gewicht.
Niet alleen hoef je dus minder batterij te gebruiken voor dezelfde actieradius (sterker nog: door het lagere gewicht haal je met hetzelfde aantal kWh’s nóg meer bereik uit de accu), maar de uitstoot bij de productie neemt ook af. Een reguliere solid state-batterij zou zorgen voor een afname van 24 procent in de uitstoot van de productie. Als de grondstoffen nog duurzamer gewonnen worden, dan kan de CO2-uitstoot van de productie met wel 39 procent afnemen.
T&E meldt wel dat solid state-batterijen tot wel 35 procent méér lithium nodig hebben (maar veel minder grafiet en kobalt), en dat er daarom goed gekeken moet worden naar hoe we lithium gaan winnen in de toekomst. Daarnaast vinden ze dat de doelstellingen voor de hoeveelheid lithium die gerecycled wordt, nog ambitieuzer moeten zijn. Ook moeten de mensenrechten goed in acht worden genomen, vinden ze.
Reacties