De eerste productieversie van een zonneauto maken, dat blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn. Want naast het Nederlandse Lightyear stopt ook het Duitse Sono Motors met zijn eerste zonneauto, de Sion. Het bedrijf is nog niet failliet, maar er gaan wel een hoop medewerkers de deur uit en de plannen van het autobedrijf worden rigoureus omgegooid.

Mede-oprichter van Sono Motors, Laurin Hahn, legt uit waarom de productie niet doorgaat: ‘Het was een moeilijk besluit met meer dan 45.000 reserveringen en pre-orders voor de Sion, maar we zijn genoodzaakt om te reageren op de aanhoudende instabiliteit van de financiële markt.’

Ontslagen bij Sono Motors

Van de 400 werknemers moeten 300 een nieuwe baan gaan zoeken. Ook COO Thomas Hausch stapt op. Alle mensen die een aanbetaling hebben gedaan, krijgen de komende twee jaar hun geld terug, inclusief een bonus. Inderdaad, ze moeten dus eventjes wachten op het geld.

De toekomstplannen van Sono

Voor nu is het over en uit voor de zonneauto, maar er is nog een klein beetje hoop. Als een ander automerk dapper genoeg is om de auto in productie te nemen, dan mogen ze de rechten en de plannen voor de Sion overnemen. Alle moeite voor de Sion is niet voor niets geweest, want alles wat ze geleerd hebben willen ze toepassen als ontwikkelingspartner voor auto-, vrachtwagen- en busbedrijven.

Sono Motors Sion en andere voertuigen

Sono wil aan bedrijven als Scania, MAN en Mitsubishi de ‘Solar Bus Kit’ verkopen. Dit is een oplossing voor bestaande bussen om ze zuiniger te maken met zonne-energie. Met een Solar Bus Kit moet jaarlijks 1.500 liter brandstof per voertuig bespaard worden en ze zouden al 23 klanten hebben. Daarnaast willen ze de techniek van de Sion ook slijten aan bestaande autobedrijven.

Reacties

  • @pgmm heeft op 28 februari 2023 geschreven:

    Geloof niet in de praatjes maar kijk naar de feiten. Er zit 1.2kW-piek aan panelen op het dak die verre van gunstig liggen. Effectieve zonneopbrengst is op een zonnige zomerdag met deze panelen maximaal 5kWh. Het gemiddelde verbruik ligt minimaal op 15kWh/100km. Dus zelfs in de meest gunstige dagen van het jaar, zal je niet meer dan 30km op een dag kunnen rijden op zonne-energie. In de winter is je zonenergie opbrengst maximaal 10% en ligt je verbruik hoger. Dan kom je nog geen 3km per dag op zonne-energie en dat op een zonnige dag! Het is dus echt onzin.

    Ohja, en over ruimte voor het geld en dergelijke: zolang ze geen auto’s daadwerkelijk maken zegt de genoemde -en al meerdere malen verhoogde- prijs helemaal niets. Iets wat niet bestaat hoeft geen echte prijs te hebben.

    Reageer
  • Ferdi heeft op 27 februari 2023 geschreven:

    Een solar auto is ook een gimmick. De opbrengst van die paar zonnepaneeltjes stelt niets voor ten opzichte van het stroomverbruik van de auto. Geen toegevoegde waarde dus geen toekomst.

    • pgmm heeft op 28 februari 2023 geschreven:

      Als je kijkt naar het aantal km’s dat de gemiddelde auto in Nederland rijdt, is wekelijks 100 km gratis range dankzij de zonnepanelen goed voor een derde van de “brandstof”-kosten.
      Bovendien koop je nergens een 54 kWh thuisbatterij voor minder dan € 30.000. De Sion heeft de omvormer ingebouwd, dus goedkope wallbox.
      En welke EV biedt voor deze prijs zoveel ruimte?
      Ik had er graag zo’n gimmick gekocht, of heb jij een betere propositie, Ferdi?

      Reageer
    Reageer
  • Adje heeft op 27 februari 2023 geschreven:

    Misschien iets voor NL overheid om echt te investeren in iets nuttig en bouwen bij Nedcar.

    • pgmm heeft op 28 februari 2023 geschreven:

      Inderdaad – voor minder dan 100 miljoen (lening) had de productie kunnen starten en was er een relatief betaalbare EV op de markt gekomen. En de reeds bestelde / gereserveerde 45.000 auto’s (ruim 1 miljard omzet) hadden snel voor terugbetaling gezorgd.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan pgmm Reactie annuleren

(verplicht)