Auto’s krijgen telkens minder cilinders en cilinderinhoud. Waar je vroeger zelfs in een C-segmentauto een zescilinder kon krijgen (denk aan de Golf VR6), zie je tegenwoordig bijna alleen maar drie- en viercilinders. Turbootje erop en hoppa: 150 tot 250 pk (of meer) is altijd wel mogelijk en in de meeste gevallen voldoende. Wat dat betreft keken we gek op bij de introductie van de Souo S2000. Souo is een nieuw merk van Great Wall Motors, een fabrikant uit China.

Nu zullen we jullie niet belasten met elke motorfiets die uit China komt, maar de specificaties van dit apparaat zijn dermate bijzonder dat we de Souo S2000 wel moesten delen. Je kan de fiets het beste zien als de concurrent voor de Honda Goldwing en BMW K1600 GTL. Dat betekent een enorm luxe, grote en zware motorfiets. Bedoeld om grote afstanden in groot comfort af te leggen.

Wat voor motor heeft de Souo S2000 dan?

Dat lukt niet met een stampende eencilinder of V-Twin, daarvoor heb je lekker veel cilinders nodig. De Goldwing heeft een zescilinder boxermotor en de BMW K1600 GTL een zes-in-lijn. De Souo S2000 doet daar een schep bovenop met een heuse achtcilinder. Het is ‘platte’ V8, dus met een blokhoek van 180 graden. De cilinderinhoud is ook enorm: 2 liter. Vandaar de naam S2000, niet te verwarren met de sportieve Roadster van Honda met dezelfde typenaam.

Er zijn meerdere honden die Fikkie heten, uiteraard. Ondanks het dubbele aantal cilinders van de motorfiets, valt het vermogen ietsje tegen. Dat is namelijk 152 pk. Voor de context: de Honda S2000 haalde uit zijn viercilinder 240 pk. Beide zonder een turbo. Maar dan vergelijk je de motor met de verkeerde Honda. De Honda Goldwing heeft een 1.8 liter viercilinder met 134 pk. De versnellingsbak van de Souo is een achttraps automaat met acht versnellingen. Ook bijzonder voor een motorfiets.

Souo S2000 zijkant voor schuin

Er zijn nog meer bizarre cijfers, zoals het gewicht

Maar er zijn meer gekke cijfers aan dit apparaat bekend dankzij marktanalist Tycho de Feijter. De wielbasis is 1,81 meter, meer dan elf centimeter langer dan die van de Goldwing. Het meest krankzinnige is het gewicht. In tijdens dat alles en iedereen maar moet afvallen, is de Souo heerlijk corpulent. Schoon aan de haak weegt de Souo S2000 namelijk 478 kilogram. Je kan de Souo S2000 krijgen in drie uitvoeringen, waarvan de compleetste uiteraard de duurste is met een prijs van omgerekend 38.000 euro.

Lees ook: Er worden meer motorfietsen verkocht, maar hoe zit het met de elektrische?

Exportplannen zijn er nog niet, maar zullen er uiteindelijk wel komen, schatten wij zo in. In China mag je namelijk op veel wegen niet rijden met een motorfiets. Daarbij zijn dit soort motorfietsen pure prestigeobjecten, dus perfect om naam en faam te maken als nieuw merk. Great Wall heeft al aangegeven dat er ook een hoop elektrische motorfietsen alsmede sportieve motoren aankomen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear