
Als je aankomende zomer naar Spanje op vakantie gaat met de auto, dan kan het zijn dat er een auto voorbij komt rijden met 150 km/u. En het zou zomaar kunnen dat de politie daar helemaal niets aan doet. Laat dit geen aanleiding zijn om zelf ook te versnellen, want jij kan dan wel een snelheidsboete krijgen. Slechts een heel specifieke groep bestuurders mag legaal 150 km/u rijden. En nee, het zijn geen agenten of hulpdiensten.
Websites als El Motor en El Confidencial melden dat je een vergunning kunt aanvragen om 150 km/u te mogen rijden op bepaalde snelwegen. De normale maximumsnelheid is 120 km/u. Als jij je reistijd naar Camping el Templo del Sol wilt verkorten, heb je pech. De vergunning wordt alleen verleend aan fabrikanten, carrosseriebouwers en wetenschappers. Je moet dus iets te testen hebben, dan pas mag je met 150 over de autopistas rijden.
Je kunt de testauto’s herkennen aan een label met ‘FN’ achterop. Dit staat voor fabricante de vehículos, ofwel autofabrikanten. De hogere maximumsnelheid voor testwerkzaamheden geldt al een aantal jaar, maar blijkbaar heeft het Directoraat-Generaal van Verkeer (DGT) de verkeersregels recentelijk nog een keer uitgelegd, want we komen het op veel Spaanse sites tegen als nieuws. Voor jou is het dus belangrijk dat je – tegen het advies van je rij-instructeur in – niet blind met het verkeer moet meerijden.
Naast 150 km/u in Spanje mag dat ook in Tsjechië
Inmiddels is de wet in Tsjechië gewijzigd, waardoor de maximumsnelheid op de snelweg nu 150 km/u is. Alleen staan er nog nergens borden met 150. De lokale Rijkswaterstaat heeft wel al een snelweg uitgekozen waar de snelheid omhoog gaat: op de D3 tussen Tábor en České Budějovice mag je straks meer vaart maken. Dit is een stuk van zo’n 50 kilometer lang, dus je kunt daar mooi een Italian tune-up uitvoeren. Een jaar later komt de D1 tussen Přerov en Říkovice er waarschijnlijk nog bij.
Italië droomt er al langer van
In Italië is al meer dan tien jaar geleden een wet aangenomen waarin staat dat een maximumsnelheid van 150 km/u is toegestaan op snelwegen met drie rijstroken, een vluchtstrook én een trajectcontrole. Alleen is er tot nu toe nog nooit een snelweg geweest in Italië waar die hogere maximumsnelheid is ingevoerd. Het laatste nieuws over de kwestie is inmiddels al twee jaar oud, en we betwijfelen of de hogere snelheid er echt gaat komen.
Dankzij de fietser Mark rutte is de snelheid weer verlaagd
Het zal tijd worden dat verkeersregels eens worden aangepakt.
Daarna de snelheid omhoog
En de milieu eisen hoger instellen
Bv 180km pu rijden mag alleen met 1100cc motoren
😭😭😭😭 ik heb 2 liter 320+ pk
1100cc motoren pfffff dan gaat de industrie een tandje harder werken.
Bv hybride waterstof/benzine
Ik heb nog een probleem bij 100km pu val ik in slaap. 130 is echt mijn minimum veel afwisseling van snelheid en goed opletten
150 km / uur gaat in NL helaas niet werken want die idioten van XR hebben zich op de snelwegen vastgelijmd.
Je zou er maar ” per ongeluk” overheen rijden
150 km is de juiste snelheid op de auto ´snelweg´maar door de uberzware trage elektrische ´dozen´die amper 150 halen, hun batterij op de ´snelweg´ snel leegloopt als een lekke band moeten we steeds trager rijden,ik noem dit ´De achteruitgang van de vooruitgang..
Vroeger met mijn Kawasaki Z1000 effe naar mijn geliefde Parisienne lekker ´doorgassen´ naar Parijs nooit problemen of ongeval gehad maar ja je moet wel kunnen rijden,nu zitten ze met hun ´stupidphone´in de auto alles te doen behalve autorijden…
Ja, wij zijn inderdaad de ideoten. Terwijl bijna overal mag je op iedere tijdstip 130/140/150 km/h rijden en in Duitsland zo hard als je wilt, wij doen in NL 100 km/h als max snelheid, ook in de weekend wanneer de snelwegen leeg zijn en dan rijd je alleen als een sukkel op 5 banen autobaan tussen Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld. Gaat niet om milieu, overheid doet het om aan ons boete uit te schrijven, autobestuurders zijn gewoon melkkoe.
Wie zijn eigenlijk de zwakzinnige idioten?
Wie zijn de wezens die behoren tot het “mensdom”.
Wie vindt mensenlevens en gezond klimaat belangrijker dan een kick om even 150 km per uur te rijden.
We leven in een wereld waar waanzin, brutaliteit en egoïsme heerst.
Niet mijn wereld.
Moet ik mij nu schamen?
Om snel te kunnen rijden,moet ge dagelijks oefenen. Anders zou het kunnen dat het verkeerd afloopt.
Dus wie 5 dagen in een week op een snelweg rijdt, kan mogelijks oefenen.
Nee M.X., die matrixborden veroorzaken wel degelijk files, vaak is er niets aan de hand en wordt er een lagere maximumsnelheid op die borden aangegeven waardoor tal van figuren nog langzamer dan dat gaan rijden en soms enorme afstanden tot hun voorganger gaan aanhouden, waardoor je inderdaad files krijgt. Zonder die matrixborden was men gewoon soepel en zonder problemen doorgereden.
Nog erger is dat er in NL overal borden van 30km/h in verband met werkzaamheden worden neergezet en die niet worden weggehaald of afgedekt als er geen werkzaamheden (meer) zijn, vrijwel niemand houdt zich daarom eraan, maar loopt wel het risico om enorme boetes te krijgen. Degenen die die borden niet weghalen of afdekken zouden juist hoge boetes moeten krijgen!
Nee Jan mensen (zoals u waarschijnlijk) die het aangepaste limiet van matricborden negeren veroorzaken de file. Die borden gaan alleen aan als er al een file is en zou iedereen dan gewoon 50/70 whatever aanhouden zou de file eeedwr kunnen oplossen. Instead gaat iedere randebiel lekker door met 100 rijden om vervolgens zo snel mogelijk achter in een file aan te sluiten.
Te dom om te poepen dus.
Zelfde als bumperkleven in files. Houd afstand en files lossen veel sneller op
Ik vind met sneller te rijden dat je meer geconcentreerd rijd dat je aan 100 rijd
Zou fijn zijn 150 in Nederland en die idiooten matrix borden die elke keer 70 of 50 aangeven als het een beetje druk word dan vormt het juist file!! Wie dat heeft uitgevonden en over heeft rond gebracht is gek. Geloof wat je wil geloven.
Ambtenaren bezig houden. Krijg je top ideeën van toch ! Brengt geld op.
Ach in België is het hetzelfde liedje , ze doen er alles aaan om u het autorijden zo moeilijk mogelijk te maken en u zoveel mogelijk te verwarren zodat ze u uiteindelijk toch hebben kunnen betrappen op een foutje en u een met dikke rekening uw zuur verdiende centen kunnen afhandig maken !!
Voor de verkeers veiligheid natuurlijk ? (En met de glimlach !)
De helft van de automobilisten rijdt overdag op de snelwegen al 120 ipv 100, in de avond na 19.00 uur mogen we op sommige plaatsen 130, gedoogd wordt 135km per uur.
Overdag is het overal verschrikkelijk druk, en zouden de huidige regels voor mij dat een goed maximum zijn.
Echter, in de latere avond en de vroege uurtjes zou m.i. 140-150 Km/u op de snelwegen een mooie snelheid zijn, niet iedereen zal dat doen, maar zij die dat willen leg ik niets in de weg!
Harder is onveilig.
In Duitsland mag onbegrensd op veel plaatsen echter als er een ongeluk gebeurd kan de hoge snelheid leiden tot schuldig zijn aan het ongeval.
Alle ECHTE autosnekweg 140 km. De NEP autosnelweg (zonder vluchtstrook) 120 km. Alle andere wegen 80 km. Doorgaande wegen bebouwde kom 50 km. Weg met die 30 km onzin. Woonwijken, niet aan doorgaande wegen 30km.
Hoor bij opvoeding kinderen NIET op de openbare wegen te laten spelen etc. Maar schijnbaar zijn ze te LUI aan het worden kids op te voeden!! Heb er zelf 3, dus ik weet hoe dat moet.
Dat is bedoeld voor de veiligheid van jou en anderen. Als we deze warboel van wel drie verschillende snelheden opheffen en overal 100 zetten dan heeft de overheid t ook weer gedaan als jij vervolgens ergens een bocht uitvliegt of op een trekker knalt die uit een slecht zichtbare uitrit komt. Het zal niet altijd logisch overkomen en mischien niet altijd consequent zijn, maar dat geklaag over automobilisten pesten is best jammer. Daar gaat t niet om. En bovendien heb je ook nog tientallen andere borden e.d. om op te letten. Hopelijk lukt dat wel.
Niet alleen in NL. Ook in Belgistan is het zo. Trouwens, hier zijn de straffen zwaarder voor een snelheidsovertreding of een gewone verkeers overtreding, dan voor diefstal, moord of verkrachting. Met dank aan justitie.
Hoe sneller je rijd .Hoe hoger de snelheid .Hoe dieper je het gas pedaal intrapt des tesneller is je brandstof tank leeg.En je eerder bij een tankstation moet bij tanken Het brandstof verbruik neemt progressief toe met snelheid verhoging.
België 120 km p/u
Duitsland onbeperkt geen limiet
Polen 140 km p/u
Nederland 100 km p/u
Tja. Dat is nu verenigd Europa.
Overal is het anders.
Waarom worden wij in Nederland gepest met vaak afwisselende snelheden van: dan weer 70 dan weer 80 vervolgens weer 70 dan een stukje 100 en om het spannend te maken weer 70. En als je dan door de warboel per ongeluk een bord gemist hebt ligt er een week later een vette prent op de deurmat. Om gek van te worden. Dit is gewoon automobilistje pesten. Dit komt dus voor op de Zeeuwse eilanden.
Aan 150 km/u denk ik maar niet en dat hoeft van mij ook niet