Stel, je hebt een collectie Speedsters. Je weet wel, die sportieve cabrio’s van Porsche. Het G-Model, de 964, 997 en 991 kon je destijds bestellen (tijdelijk) bestellen als Speedster. De oplettende lezer zal zeggen dat de 993 en 996 missen. Porsche Speedster-verzamelaar en kunstenaar Luca Trazzi viel dat ook op. Hij wilde graag een 911 Speedster (993) in zijn collectie en klopte daarvoor aan bij het Sonderwunsch-programma van Porsche.

Porsche Sonderwunsch gaat nog veel verder dan Porsche Manufaktur en PTS (paint to sample). Waar je die laatste twee nog in de Porsche-configurator voorbij ziet komen, is Porsche Sonderwunsch echt maatwerk. Speciale lakken, liveries, afwijkende bekledingen: het kan allemaal. Maar het Sonderwunsch-programma gaat nog verder. Je kunt namelijk ook je eigen Porsche brengen en deze helemaal opnieuw opbouwen.

Basis van de Porsche 911 Speedster (993)

Dat is precies wat hier gebeurd is. Nu komt dat wel vaker voor, maar in dit geval is er gekozen voor een 911 Speedster van de 993-generatie. Die is nooit in productie geweest. Porsche Exclusive (zoals Sonderwunsch eerste heette) heeft er ooit drie gebouwd. Eentje voor Ferry Porsche’s verjaardag, eentje voor Jerry Seinfeld en eentje voor Porsche zelf. Er is nu een vierde: deze. De basis is een 911 Carrera Cabriolet.

Deze is helemaal gestript, geschuurd en voorzien van een nieuwe zinklaag. Vervolgens is de auto helemaal naar wens opgebouwd en potjandorie wat is het een lekkere auto geworden. Om te beginnen met de kleur, die is uniek: Ottogelb. De hond van Luca Trazzi heet Otto, vandaar. Het geel zien we ook terug op de velgranden, in de bekleding en stiksels.

De brede heupen zijn afkomstig van de 911 Turbo, evenals de sideskirts en voorbumper. De steenslagbeschermer op het achterpaneel doet denken aan de Speedster G-Model uit de jaren ’80. Uiteraard is er een Speedster ‘decklid’. Dat is de overkapping over de plaats waar normaal het achterbankje is.

RS-techniek

De techniek van de 911 Speedster (993) is eveneens om van te smullen. De motor is een luchtgekoelde zescilinder boxermotor met een slagvolume van 3,8 liter. Het is de motor uit de Carrera RS 993 en levert precies 300 pk. Schakelen gebeurt uiteraard met de hand en alle krachten gaan naar de achterwielen. Dit is autorijden in zijn puurste vorm. De ophanging en remmen zijn ook van de RS afkomstig.

Porsche 911 Speedster (993) geel achter zij hoog

De auto maakt zijn debuut op de Monterey Car Week die op dit moment in volle gang is. Dat is een autofeestje met louter rijke klanten, dus een perfect moment voor Porsche om te laten zien wat ze kunnen doen. Daarna wordt de 993 verscheept naar Europa alwaar Luca Trazzi (nee, dat is niet de bodyguard van Vito Corleone uit The Godfather) de auto afgeleverd krijgt.

Wat de totale verbouwing van de 911 Speedster 993 gekost heeft, is niet bekend. De bestelling alleen is al 100.000 euro, daarna komen nog alle kosten boven op van de donorauto, materialen, productie, arbeidsuren en ga zo maar door. Onze inschatting is dat je met een miljoen niet heel erg veel wisselgeld hoeft te verwachten. Je hebt dan echter wel iets unieks dat niemand anders heeft, behalve Jerry Seinfeld dan.

Reacties

  • JJazz heeft op 17 augustus 2024 geschreven:

    Belachelijk en vind het asociaal om hier zoveel geld aan uit te geven.

    • Illegale Pool heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

      Daarom is het ook niet jouw geld. Als je dat asociaal vindt dan zou ik mij maar voorbereiden op de echte wereld

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)