Zijn er al zoveel elektrische auto’s dat een tankstation langs de drukke A12 niet meer winstgevend kan zijn? Of is dit station in het oosten ten onder gegaan aan tanktoerisme in Duitsland? Nee, niets van deze stemmingmakerij. Maar hoe kan het dan dat er een spooktankstation langs de A12 bij Zevenaar staat? Dat zochten we voor je uit.

Je ziet het tankstation als je vanaf Arnhem richting de Duitse grens rijdt. Je kunt de afslag nog nemen om gebruik te maken van de parkeerplaats. Bij het tankstation zelf mag je niet meer komen, want dat is afgezet met hekken. Al zo’n drie jaar staat het tankstation, dat ooit een BP was, leeg. Het winkeltje is dichtgetimmerd en alleen de LPG-pomp staat er nog. De laatste tankbeurt was 13,97 liter voor een literprijs van 1,135 euro.

Waarom staat er een spooktankstation?

De BP moest zijn deuren sluiten omdat er plannen zijn om de A15 door te trekken naar de A12. En die verbindingsweg zou precies op de plek van het tankstation moeten komen. De plannen liepen echter vertraging op en het tankstation staat er nu dus al enkele jaren verlaten bij. Onlangs was er weer beweging in de zaak, maar nu moet er eerst weer onderzoek gedaan worden of er niet inmiddels vleermuizen in het tankstation wonen. Die zijn namelijk beschermd; een gebouw waar ze in huizen, mag je niet zomaar verbouwen of slopen.

Het vleermuisonderzoek wordt als het goed is in september afgerond. Mocht er dan groen licht worden gegeven, dan gaat het tankstation tegen de vlakte en daarna moet de grond gereinigd worden. Door de jaren heen wordt er immers best wat brandstof gemorst, die in de grond kan trekken. Als dat allemaal achter de rug is, kan de aanleg van het verbindingsstuk tussen de A12 en A15 beginnen. Misschien.

9 reacties op “Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat”

  1. En ipv de A15 op de A18 aan te sluiten wat het oorspronkelijke idee ooit was en daar een knooppunt van te maken
    De plek waar dit tankstation staat heeft ook dagelijks zijn file er staan
    Want tussen Arnhem en Zevenaar en tegenwoordig de Duitse grens staat het elke dag vast

    Een zittend gat bedenkt zich wat

    En dan als dit het westen van het land was dan had deze weg er al gelegen
    Echter in het oosten moet alles eeuwen duren
    En maken ze dr een tolweg van

  2. Wat een bezopen toestand weer om niks alleen geldverspilling.
    Nederland komt niet meer uit deze dip
    Land is kapot gemaakt door 3×4 jaren VVD Trutten En nu aan de navo

    • De VVD staat voor het zakelijk leven, en is rechts georiënteerd; die zullen dus lak hebben (gehad) aan een fladderend of kruipend beestje dat de bouw van een weg waar zakelijk Nederland veel baat bij zou hebben tegen zou houden.
      Dat de A12 niet allang is doorgetrokken moet je meer aan 30 jaar links beleid wijten 😉

    • Dan zul je toch eerst die vloeistofdichte vloer en ondergrondse tanks en leidingen moeten verwijderen, oftewel beginnen met slopen.

  3. Waarom moet het allemaal zo inefficient!
    Met weer extra onderzoekskosten.
    Je kunt die bebouwing toch direct slopen, dan komen er zeker geen vleermuizen in.

    Typisch weer ambtenarij, geld weggooien van belastingbetalers.

    • Weg met die ambtenaren.
      Zijn maar lullen en zakken vullen.
      Wij maar betalen
      Maak het werk af en stuur het 50% teveel aan ambtenaren naar huis.
      Die vleermuizen kunnen tegenwoordig ook weg vliegen.
      Wat een wanprestatie weer

  4. Of saneren van de grond echt nodig is, zal moeten blijken uit onderzoek na het opruimen van de ondergrondse tanks en de vloeistofdichte vloer, die eventueel gemorste brandstof opvangt zodat die met eventuele regen wordt afgevoerd naar een olie-water afscheidingsinstallatie.

    • Voordat vloeistofdichte er waren, lagen er gewoon klinkers en asfalt.
      In de loop van de jaren, kwam er pas een verplichting om een vloeistofdichte vloer te installeren.
      voordat het BP werd, was het tientallen jaren een SHELL pomp.

Laat een antwoord achter aan Janzie56 Reactie annuleren

(verplicht)