Als jij bij het verkeerslicht aankomt met de fiets, dan zet je waarschijnlijk een been op de grond en ga je niet héél langzaam rondjes fietsen tot het licht op groen springt. Logisch, want het been op de grond is makkelijker en kost dus minder energie. Alleen als je hardloper bent, dan blijf je misschien gek huppelen bij het rode licht. Daarom is het best logisch dat brandstofauto’s een start/stop-systeem hebben: als je stilstaat, gaat de motor uit en dit scheelt brandstof.

Een hoop mensen vinden het blijkbaar irritant dat de motor uitgaat als je voor het stoplicht staat. Ergens snappen we dit wel, maar als we zien wat de gemiddelde reactietijd is bij het verkeerslicht, vinden we vooral dat mensen niet zo moeten miepen. Er zijn grotere stappen te maken, bijvoorbeeld gewoon beginnen met optrekken als het verkeerslicht op groen staat. Niet pas als de auto voor je in beweging is. Allemaal in een vloeiende beweging, zo kunnen er meer auto’s door groen.

Het EPA is nu ineens tegen start/stop

Sorry, we dwalen af. Het start/stop-systeem is er deels om brandstof te besparen, maar ook vooral om auto’s zuiniger te laten lijken in emissietesten. Overigens schijnt het in de praktijk wel echt zuiniger te zijn om het systeem aan te laten. In de VS moeten ze er niets van weten. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft het systeem ooit goedgekeurd, maar komt daar nu van terug. Dat heeft ongetwijfeld te maken met wie er aan de macht is.

Op X laat het EPA weten: ‘Start/stop-technologie: je auto slaat bij elk rood stoplicht stil, zodat bedrijven een klimaatparticipatietrofee krijgen. Het EPA heeft het goedgekeurd, en iedereen haat het, dus we lossen het op.’ Wat de oplossing wordt, wordt niet verteld. Waarschijnlijk gaan ze het systeem afschaffen of niet meer verplicht maken in de metingen. Of deze trend door zal waaien naar Europa, lijkt ons niet. Met de komst van PHEV’s (die vaak elektrisch optrekken) is start/stop sowieso steeds meer overbodig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *