Als jij bij het verkeerslicht aankomt met de fiets, dan zet je waarschijnlijk een been op de grond en ga je niet héél langzaam rondjes fietsen tot het licht op groen springt. Logisch, want het been op de grond is makkelijker en kost dus minder energie. Alleen als je hardloper bent, dan blijf je misschien gek huppelen bij het rode licht. Daarom is het best logisch dat brandstofauto’s een start/stop-systeem hebben: als je stilstaat, gaat de motor uit en dit scheelt brandstof.

Een hoop mensen vinden het blijkbaar irritant dat de motor uitgaat als je voor het stoplicht staat. Ergens snappen we dit wel, maar als we zien wat de gemiddelde reactietijd is bij het verkeerslicht, vinden we vooral dat mensen niet zo moeten miepen. Er zijn grotere stappen te maken, bijvoorbeeld gewoon beginnen met optrekken als het verkeerslicht op groen staat. Niet pas als de auto voor je in beweging is. Allemaal in een vloeiende beweging, zo kunnen er meer auto’s door groen.

Het EPA is nu ineens tegen start/stop

Sorry, we dwalen af. Het start/stop-systeem is er deels om brandstof te besparen, maar ook vooral om auto’s zuiniger te laten lijken in emissietesten. Overigens schijnt het in de praktijk wel echt zuiniger te zijn om het systeem aan te laten. In de VS moeten ze er niets van weten. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft het systeem ooit goedgekeurd, maar komt daar nu van terug. Dat heeft ongetwijfeld te maken met wie er aan de macht is.

Op X laat het EPA weten: ‘Start/stop-technologie: je auto slaat bij elk rood stoplicht stil, zodat bedrijven een klimaatparticipatietrofee krijgen. Het EPA heeft het goedgekeurd, en iedereen haat het, dus we lossen het op.’ Wat de oplossing wordt, wordt niet verteld. Waarschijnlijk gaan ze het systeem afschaffen of niet meer verplicht maken in de metingen. Of deze trend door zal waaien naar Europa, lijkt ons niet. Met de komst van PHEV’s (die vaak elektrisch optrekken) is start/stop sowieso steeds meer overbodig.

22 reacties op “Deze functie ‘die iedereen haat’ in de auto gaat eindelijk opgelost worden (in de VS)”

  1. Start-stop is 1 van de waanzin maatregelen van tegenwoordig.. als automonteur zijnde kan ik dat bevestigen… De meeste hebben gewoon een normale startmotor en accu. Enkel dan een (erg dure) AGM of EFB accu. En ja, alles slijt dan zeker harder. Ook met koude motor starten. Maar alles is tegenwoordig gedaan om de momentele uitstoot tijdens de Meet cyclus laag te hebben. En niet op een duurzaam totaal plaatje
    *Start-stop : iets lagere uitstoot – meer slijtage
    *Dunne distributie ketting – lagere wrijving – korte levensduur en veel motorschades
    *Zuigerveren dunner en met lagere veerkracht – minder wrijving – maar groot olieverbruik na verloop van eigenlijk nog niet eens hoge kilometers.
    *Smallere lagers- minder wrijving – veelvuldig voorkomen lagerschades
    *E10 brandstof – bio – snel slecht wordende benzine die een aanslag pleegt op injectoren en overige materialen in brandstofsysteem
    *Direct ingespoten motoren – egr vervuilt inlaat en injectoren kunnen dit daar dan niet meer schoonspoelen..
    *Natte distributieriemen, egr systemen, roetfilters, extreem dunne olie, gevoelige dure electronica van matige kwaliteit…

    En zoveel factoren die moderne motoren snel doen sterven en eigenlijk totaal iets duurzaam. Gewoon treurig. In combinatie met feit dat diverse fabrikanten na 10jaar geen onderdelen meer leveren… maakt dat er veel wegwerp producten nu op de markt zijn en komen… En dat is duurzaam?? Dat is een grote schande vind ik.

  2. Die Dubost is de Baudet/Wilders/Van der Plas van Topgear.nl. Onzin toeteren en dan hard wegrennen. Waarschijnlijk is het ook net als die drie zo’n plucheplakker die bang is voor verantwoordelijkheid. Of in volksmond: een laffe hond.

  3. Het is je al vaker gevraagd maar opnieuw een poging: wat is een ecofascist? Is dat een fascist met een fascinatie om het milieu te beschadigen? Dat zal je vast bekend voorkomen…

    Ga je deze keer wel reageren of doe je net als altijd iets (meestal een leugen) roeptoeteren en dan hard wegrennen?

  4. Startmotor? Welke startmotor?

    Je bedoelt de starter-generator, een vette dynamo? Denk je echt dat die dat niet aan kan ?

  5. Het start- stop systeem dat zal je startmotor sneller kapot gaan en ook je accu krijg telkens een grote opdonder waardoor je accu nog eerder moet vervangen en kost het alleen maar geld tot je het uitschakeld dan spaar je die kosten allemaal.

  6. Welke extra slijtage?

    de oliedruk in een hydrodynamisch glijlager is vele malen hoger, dan wat de pomp levert. En die olie is echt niet meteen weg.

  7. Je zou ook de werking van de verkeerslichten aan kunnen passen. Oranje laten knipperen voordat je groen krijg. Kan de bestuurder veel beter anticiperen. Dit even los van de milieutechnische aspecten.

  8. “beginnen met optrekken als het verkeerslicht op groen staat. Niet pas als de auto voor je in beweging is” Tamelijk dom advies dat zal leiden tot lekker veel aanrijdingen.

  9. Nou Maarten, wat is belangrijker? De snelheid eruit halen -wat die drempels doen- en daarmee de levens van spelende kinderen beschermen, of een beetje remstof?

    En dan ook nog zeggen dat een drempel er alleen is om de kas te spekken. Dan snap je er echt heel weinig van.

  10. Ik rij vw transporter en die stopt gewoon bij koude motor. Wanneer ik in de ochtend mijn vak uit rijd en na 20 sec stop bij het eerste kruispunt, slaat hij gewoon af. De caddy die ik daarvoor had deed dat ook. De temperatuurmeter ligt dan nog plat onderin.

    Intuïtief is ook discutabel. Wanneer het druk is en je zie een kleine ruimte om in te voegen, ben je te laat. Dan geef je gas en duurt het even voor je vermogen hebt.
    Filerijden is helemaal een ramp

  11. Als je autorijden voor het milieu wil verbeteren haal dan die drempels is uit het straatbeeld afremmen komt remstof vrij gasgeven kost brandstof schokbrekers remblokken moeten daardoor eerder vervangen worden bij sommige auto,s valt er op die plaatsen ook nog wel een drupje olie maar denk dat het niet om millieu draait maar om kas te spekken.

  12. Ik had het een beetje onduidelijk opgeschreven. De uitstoot over de gehele elektriciteitsmix volgens het Nederlands Energie Dashboard is die 3g / kWh. Dat rekent zich dan door naar 0,5/0,6g per km zoals benoemd in mijn vorige reactie.

  13. Dat is een leugen. In Nederland is over het hele jaar gezien al 50% van de elektriciteitsproductie uit zon of wind. Op een zonnige, winderige dag als deze week, is dat meer dan 90%, waarbij de overige 10% er vooral is als een waarborg om problemen zoals laatst in Portugal en Spanje te voorkomen.

    Met de Nederlandse elektriciteitsmix is de “uitstoot” van een EV op een dag als vandaag dus erg laag. Volgens het Nederlands Energie Dashboard is die 3g / kWh. De meestverkochte EV’s zitten tussen de 15-20 kWh per 100/km met deze weersomstandigheden dus de “uitstoot” is 0,5 á 0,6g per kilometer. Niet de 30g / kilometer die jij noemt.

  14. De VS wordt in rap tempo een bananenrepubliek door die Oempa Loempa en zijn Project2025 achterban (ja Elon Musk, jij ook).

    En dat is niet iets positiefs voor de wereld.

  15. @bert…dank u. Ze moeten stoppen met schijnheilig doen. Stop met de mensen te betuttelen. Geen lane assist, geen start stop, geen automatische cruise control die voldoende plaats laat om een 747 te laten landen. Als je iets voor het milieu wil doen, ga te voet of met de echte fiets. En @topgear..het magazine besteedt teveel aandacht aan saaie EVs. Ik weet het, er zijn geen leuke. Maar we moeten terug naar v12 diesels met mega koppel en vooral v8 en hoger. Dat is autorijden.

    FYI een EV “stoot” 30g co2 uit per km op de zonnige dagen. Omrekening van co2 kostprijs per kwh in België. Mss iets minder dan zuinige diesel maar nul is het al helemaal niet.

  16. Op elke nieuwe auto (diverse merken ool duitsers) die ik heb gehad was het meestal al na een paar weken dat het vanzelf niet meer werkte. Dus dat vervelende probleem lost zichzelf op. Als je zo schijnheilig om het milieu geeft stop dan met autorijden en blijf thuis. Ik denk dat de milieu en brandstof winst snel wel zijn als je flink gas geeft aan de stoplichten. Stop met deze prullen in een auto te steken en de mensen te betuttelen.

  17. Stel gewoon zelf via de OBD poort in hoe je wilt dat je auto werkt. Sommige van die vervelende functies kun je zelfs op “laatste stand bij opstarten” coderen, dan blijft bijv. start/stop gewoon uit, tenzij je m activeert om welke reden dan ook. Zo codeer je ook gedrag van spiegels, verlichting en schakelkarakteristiek automaat in. Een privéauto is voor velen iets persoonlijks, die moet je afstellen als ware het een maatpak om er optimaal van te genieten.

  18. In dienst deden we het anders. Zodra het licht op groen gaat, miet uederwen tegelijk optrekken dus allemaal tegelijk gas geven

  19. Mooi, eindelijk eens een sophomore aan het woord. Jouw stelling klopt als een bus Frank aangezien het start-stopsysteem computergestuurd is met heel wat parameters tbv een goed werkende motor, en niet enkel vanwege het milieu.

  20. Wat een totaal onnodige stemming makerij.

    Een stop-start systeem werkt echt extreem intuïtief en eenvoudig. Extra slijtage van start motor is in voorzien en een koude motor wordt überhaupt niet gestopt. Ook als er andere redenen zijn als een extreme koude of warmte stopt het systeem niet.

Laat een antwoord achter aan Jan Reactie annuleren

(verplicht)