Met de fusie van FCA en PSA staat Carlos Tavares aan het hoofd van de op drie na grootste autobouwer van de wereld, als je kijkt naar de productieaantallen. Het nieuwe concern Stellantis pompt 30 miljard euro in elektrificatie, maar wel met enige tegenzin. Stellantis-baas Carlos Tavares is kritisch op de elektrificatie plannen van de EU. Deze plannen sturen aan op het verbannen van nieuwe brandstofauto’s in 2035. Hij denkt dat het druk oplevert voor het klimaat, maar ook op sociaal gebied. De auto’s zouden voor veel mensen te duur zijn.
‘Wat wel duidelijk is, is dat elektrificatie een technologie is die gekozen wordt door politici, niet door de industrie’, zegt Tavares. Volgens hem zijn er goedkopere manieren om de uitstoot te drukken dan volledige elektrificatie. ‘De brutaliteit van deze verandering creëert een sociaal risico’, zegt hij ook. Hij denkt dat er mensen zullen zijn die geen auto meer kunnen betalen, zo meldt Reuters.
Niet de efficiëntste manier om uitstoot te verminderen
Carlos Tavares denkt dat er betere manieren zijn om de uitstoot te verminderen. ‘Gezien de huidige Europese energiemix moet een elektrische auto 70.000 kilometer rijden om de ecologische voetafdruk van de batterijproductie te compenseren’, zegt hij. De CEO denkt dat hybrides een betere oplossing kunnen zijn. Deze auto’s leveren direct een besparing op en zijn de helft goedkoper om te produceren.
‘Als je weet dat een licht-hybride auto de helft kost van een elektrische, zou het dan niet beter zijn om zeer efficiënte hybride auto’s met een verbrandingsmotor te accepteren, zodat ze betaalbaar zijn en een onmiddellijke CO2-besparing opleveren? Of is het nodig om 100 procent elektrische auto’s te hebben die de middenklasse zich niet kan veroorloven, terwijl van de regeringen wordt gevraagd om hun begrotingstekorten steeds verder te laten oplopen om stimulansen te bieden?’ vraagt Carlos Tavares zich af.
Reacties