Stellantis, moederbedrijf van Fiat, Alfa Romeo, Peugeot en ga zo maar door, heeft samen met Saoedisch staatsbedrijf Aramco onderzoek gedaan naar het gebruik van eFuels in bestaande auto’s. Wat blijkt? 24 verschillende type motoren die sinds 2014 gebouwd worden voor Europese modellen, kunnen op de eFuel van Aramco lopen, zonder aanpassingen. En dat is blijkbaar nodig.

De VP van Stellantis, Christian Müller, meent dat 25 procent van de auto’s van Stellantis meer dan twintig jaar op de weg blijven, zo meldt Reuters. Benzineauto’s die vóór het verbod in 2035 zijn verkocht, blijven dus gemakkelijk tot 2050 op de weg. Maar ook auto’s die nu op de weg zijn zullen heus niet allemaal verdwenen zijn tegen die tijd.

De autogigant denkt dat er nu 28 miljoen Europese auto’s rondrijden van onder meer Opel, Peugeot en Alfa Romeo die kunnen overstappen op de eFuel. Mochten alle eigenaren van die Stellantis-auto’s dat in 2025 doen, dan zouden we tussen 2025 en 2050 ruim 400 miljoen ton CO2-uitstoot besparen. Oftewel, 43.956 ton CO2 per dag. Dat is nogal wat.

De eFuel van Aramco en Stellantis

De duurzame brandstof wordt gewonnen uit CO2. De koolstofdioxide haalt Stellantis uit de atmosfeer of uit fabrieken. De energie die nodig is om CO2 op te vangen, komt voort uit groene waterstof. Terwijl Stellantis druk bezig is met het elektrificeren van de assortimenten, begrijpt het autoconcern dat niet iedereen morgen een elektrische auto zal kopen.

Lees ook: ’96 procent Nederlandse benzinerijders wil niet aan de elektrische auto’

Daarom zouden eFuels volgens Stellantis een goed begin zijn. ‘Het is zo simpel als het kiezen van een andere slang bij een benzinestation zonder extra modificaties aan je auto’, zegt Ned Curic van Stellantis. Hij vertelt ook dat het voor klanten een ‘gemakkelijke en economisch efficiënte manier is’ om als individu een steentje bij te dragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.

Reacties

  • Maarten heeft op 8 september 2023 geschreven:

    En ze denken dat omdat ze achter de deuren al een deal hebben beklonken.

    De Duitse overheid heeft via Christian Lindner (Minister financiën), enkele dagen geleden laten weten dat ze gaan stoppen met de subsidies van EV’s en juist subsidies gaan geven op “synthetic fuels”, gemaakt met duurzame stroom. De wereld op zijn kop.

    https://www.cleanenergywire.org/news/german-finance-minister-plans-tax-breaks-cars-powered-synthetic-fuels-report

    Dit is natuurlijk het resultaat van een lobby (veelal vanuit de familie Porsche) vanuit de auto industrie, welke heeft aangegeven dat ze de boot gaan missen, geen goede EV’s kunnen produceren die competitief genoeg geprijsd zijn om het tegen Tesla en Chinese merken op te nemen en dus hulp nodig hebben van de overheid omdat anders hun industrie er aan gaat. Zakelijke belangen.

    De vraag is of de EU in dit kul verhaaltje zal trappen dat Duitsland nu wil verkopen, elke ICE auto is vanaf nu schoon omdat we efuels als (duurdere) optie hebben

    Laat de discussie maar beginnen :

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear