
Nieuwe auto’s worden per generatie altijd beter. Nu zijn er uitzonderingen, maar in de meeste gevallen is de nieuwere auto beter. Met beter bedoelen we niet zozeer betrouwbaarder. Vaak worden die twee kwaliteiten met elkaar in verwarring gebracht. Een auto moet aan enorm veel eisen voldoen en betrouwbaarheid staat niet altijd bovenaan, maar dat kan dus wel zorgen voor een deukje in het merkimago. Daarom heeft Stellantis de garantietermijn van haar auto’s verlengd met acht jaar.
Dat is een enorm lange termijn. Vanuit de EU is het bepaald dat auto’s in Europa minimaal twee jaar fabrieksgarantie hebben. Daarvoor was het gewoon standaard één jaar. Met name de Aziatische merken doen er al jarenlang een schepje bovenop. Maar ook de Europese merken doen mee, in dit geval ook Stellantis. Misschien kun je die naam niet, maar dat is het moederbedrijf van onder andere Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Opel en Peugeot.
Krijg je altijd dikke vette garantie van acht jaar bij Stellantis?
Stellantis geeft de garantie niet zomaar, er zijn wel een paar gestelde kaders. Zo is het de bedoeling dat de auto bij een ‘erkend reparateur binnen het officiële Stellantis-netwerk’ in onderhoud is geweest. Dus niet eentje op een veiling gaan kopen in Duitsland, onderhouden bij een beunhaas en dan je handje ophouden bij de importeur als ie niet naar wens is.
Stellantis is de afgelopen jaren in het nieuws geweest met enkele betrouwbaarheidsissues. Denk aan de PureTech-motoren (met natte distributieriem) en de boordladers voor elektrische modellen. Daarbij moeten we wel aantekenen dat het bijna allemaal volumemerken zijn. De auto’s worden in zeer grote aantallen verkocht, dus als een bepaald percentage mankement heeft, is dat ook meteen een groot getal.
Lees ook: Dit automerk geeft je plotseling gratis drie jaar extra garantie (ook als je de auto al hebt)
De garantie is overdraagbaar, dus ook erg interessant voor occasionkopers. Dus als je een auto van drie jaar oud koopt, heb je nu dus ineens vijf jaar garantie. Dat is op zich wel prettig qua peace of mind. Daarbij zijn er ook aanvullende garanties mogelijk, evenals onderhoudscontracten. Zoals gezegd geldt de garantie voor bijna alle Stellantis-merken. Alleen op de producten van het Chinese Leapmotor krijg je ‘slechts’ vier jaar garantie.
Heel goed van Stellantis en het zou tijd worden. Natuurlijk betaal je als consument een deel van die garantie zelf, want een dealer is gewoon te duur. Maar als consument wil je ook de veiligheid van langdurige garantie. Als er goed onderhoud wordt uitgevoerd, zal er niet veel verschil meer zijn tussen Europese en Japanse auto vwb de betrouwbaarheid. Ook die PureTech motoren kunnen heel veel kilometers maken.
Al geeft stellantis 10 of 15 jaar garantie,ik wil nooit meer een peugeot 1.2 puretech met natte multiriem vandaag rij je en morgen in de garage. Waardeloos.
Heel goed suffie, steun onze eigen autoindustrie lijkt mij een beter idee ook voor de werkgelegenheid.
Als je dit merk niet “kunt” dan doet dat het ergste vermoeden…
Wat een taalkundige BLUNDER!!!!
Dit is geen dictee.
Kat het automerk maar af is meer op zijn plaats
Nog een blunder: “Stellantis heeft de garantietermijn verlengd met acht jaar”. Er was vaak al 2 jaar garantie. Stellantis heeft het dus verlengd met 6 jaar, tot in totaal 8 jaar. En er staan trouwens nog meer taalfouten in, maar vooruit. De boordladers kon Stellantis zelf weinig aan doen, was een productiefout van de leverancier.
Dit artikel roept meer vragen op dan ze beantwoordt.
Waarom blijven mensen die rommel kopen? Ga gewoon voor een Japanner of een overpriced Duitser
Duitser????
VW wel eens goed bekeken?Die gebruiken ook wetbelts.Ook in dieselmotoren.
Heel goed suffie, steun onze eigen autoindustrie lijkt mij een beter idee ook voor de werkgelegenheid.
Mijn Peugeot 2008, na 6 jaar en nog geen 35000 Km nieuwe distributieriem.
Mocht ff €1000.00 aftikken.
Geen coulance van de Dealer en/of Stellantis.
Stelletje oplichters zijn het.
Nu stoer doen met 8 jaar garantie!
Waar kan ik een claim indienen?
Hoezo oplichters? 6 jaar oud 100.000km is het normale interval. En dan het geen dat het eerste bekijkt wordt.
Vind je duizend euro normaal ?
Voor een nw riem
Nee…initiële interval was dacht ik 240000 km…
Met een puretek weet je inmiddels dat je rommel koopt. Het is zo duur omdat het heel veel werk is om die riem te vervangen, daar kan jouw garage niks aan doen hun moeten ook eten. En weet dat je over 60000 kilometer weer moet. Het risico is te groot om langer te wachten. En neem altijd een liter olie mee. Dat zuipen die dingen ook nogal graag.
Rij zelf sinds november vorig jaar Citroën c3 aircross van 2020
Gekocht met 48000 km
Bij aflevering heeft de garage een nieuwe distributie riem opgezet
Ik lees hier €1000 volgens de Citroën garage kost het bij hem normaal €750
Ik laat hem dealer onderhouden er gaat alleen olie op wat Citroën voorschrijft
Total 5/w30
Komen er dan toch problemen kan ik er mee naar de dealer
138000 km p 2008 niks aan de hand maar rijd hem wel tot puin zonder ook maar 1 beurt wel apk
.
Dus een niet officiële garage is per definitie een beunhaas ?
Nee maar de commerciële wereld ziet graag dat je naar een merkdealer gaat. Die is vaak nog slechter dan een garage die alle merken onderhouden. Sommige merkdealers laten heel veel dingen zitten terwijl ze daar wel een factuur voor maken.
0pel Crossland x,gekocht bij Hekkert Venlo deed geen moer met de distributie riem.
Hekkert,overgenomen door Wassink groep Venlo,deed ook geen moer net als Stellentis.
Grote beurt bij van Kouwenin Mijdrecht gratis nieuwe riem gemonteerd.
Auto 2020
Kilometer stand 93000
Jammer dat mijn inmiddels 7,5 jaar oude P2008 daar buiten valt. Na 2,5 jaar (80.000 km) nieuwe distributie-riem en na ruim 4 jaar (135.000km) een kompleet nieuwe motor. Verder de gebruikelijke hoog olie verbruik (zelfs met nieuwe motor. Aan mijn rijstijl met een gemiddeld (echt) verbruik van 1:19 zal het niet liggen…
Geld dit alleen voor nieuwe auto’s of is er een vanaf bouwjaar
Aan de rustige rijstijl kan het wel Liggen.
Mijn Peugeot 5008 1.2 puretech verbruikt niets olie. 55000km maar mijn collega s met dezelfde motor verbruiken al olie op een lagere km stand.
Maar als de motor warm is trek ik wel eens door tot 4500- 5000 toeren. 2 maal per tank beurt ofzo.
En regelmatig eens op de motor afremmen zodat deze tot 4000rpm gaat en dan zonder remmen naar 2000 rpm laten afzakken,hierdoor wordt er druk gezet op compressie veren en olieschraapveren.
Dit artikel roept meer vragen op dan ze beantwoordt.
Helemaal waar, lage toeren draaien is funest voor elke motor.
Turbo maakt alles mogelijk, echter zuiger kanteling heb je meer op lange toeren.
Vroeger werd dit een opa auto genoemd, of olie boot.
Warmdraaien zonder veel vermogen te gebruiken, hierna op gemiddeld rond de 3000 toeren draaien en je zult zelden kapot gaan.
Mijn xantia al 488000 km probleemloos, kwart liter olie op 25000 km
Waarschijnlijk bedoelen jullie verlengd met zes jaar zodat er totaal een garantie termijn is van 8 jaar. Nu staat er “verlengd met acht jaar.” Waardoor er tien jaar garantie zou zijn.
Inderdaad. Was ook mijn eerste gedachte
Vind je duizend euro normaal ?
Voor een nw riem