Het personeelstekort heerst. Volgens een professor van de Universiteit van Tilburg is het tekort zelfs pas over dertig jaar voorbij. Tot die tijd moeten bedrijven creatief omgaan met het personeel. Stellantis, het concern achter bijvoorbeeld Peugeot en Alfa Romeo, moet ook hard aan de bak om chauffeurs te vinden die auto’s willen afleveren aan dealers.

Niet alleen het chiptekort, maar dus ook de lage bezetting aan truckers zorgt voor langere levertijden. Stellantis (dat in Amsterdam gevestigd is) stuurt een mail en hangt posters op om eigen medewerkers aan te sporen om achter het stuur te kruipen. Bloomberg schrijft dat 140 medewerkers van het autoconcern zich hebben opgegeven voor een gratis vrachtwagenrijbewijs.

Veel plekken om gratis vrachtwagenrijbewijs te halen

En niet alleen Stellantis is naarstig op zoek naar vrachtwagenchauffeurs. Zoek voor de gein maar eens op de bekendste zoekmachine naar een job als vrachtwagenchauffeur. Veel bedrijven geven je met alle liefde een gratis vrachtwagenrijbewijs, als je maar een tijdje blijft werken. Dus als je nog een nieuwe baan zoekt waar je nog iets van Nederland ziet (of van de wereld), kun je dit overwegen.

Stellantis in Nederland

Stellantis in Amsterdam overweegt volgens Bloomberg om zelf vrachtwagens te kopen om het transportprobleem op te lossen. In de tussentijd experimenteert het bedrijf met andere manieren om auto’s van A naar B te krijgen. Zo mogen dealers nu zelf auto’s komen ophalen bij de fabriek. Andere automerken hebben regelingen waarbij klanten hun eigen auto mogen ophalen bij de fabriek.

Stellantis is niet de enige autofabrikant die moeite heeft met het vinden van chauffeurs. Ook Volkswagen en de Renault-groep hebben problemen met het transport. Net als Stellantis vraagt Renault het eigen personeel om een bijbaan in de truck te overwegen. Het Franse merk schakelt ook uitzendbureau Adecco Group in om vrachtwagenchauffeurs op te leiden.

Waarom zijn er zo weinig vrachtwagenchauffeurs?

Volgens Bloomberg zijn er twee redenen waarom de transportsector wordt geraakt. Het tekort is ontstaan tijdens de pandemie. Ten tweede zijn er veel vrachtwagenchauffeurs uit Oekraïne. Je begrijpt waarom deze chauffeurs niet aan het werk zijn. Hoogtijd dus dat er chauffeurs bij komen die auto’s verplaatsen. En daar hebben veel bedrijven de kosten voor de opleiding voor over. Automerken nu dus ook.

Advertentie

Reacties

  • Trucker heeft op 6 maart 2023 geschreven:

    Dat salaris valt toch wel mee. 50 uur is de beloning 2700 euro in D6. Ik rij alleen nog als oproeper even. Maar het leveren bij particulieren en grote bedrijven is meestal een ramp en ook helemaal niet leuk meer. Verkleedpartijen, filmpjes kijken etc.

    Reageer
  • Jaap heeft op 4 maart 2023 geschreven:

    Het chauffeurs vak is kapot gemaakt door goedkope oostblok mensen die een rijbewijs bij een pakje boter kregen. Nederlandse chauffeurs zijn te duur geworden terwijl die ook geen topsalarissen krijgen. De jeugd heeft daar geen zin meer in, en ik kan ze geen ongelijk geven.

    Reageer
  • Vrachtwagenchauffeur op zoek naar werk. heeft op 4 maart 2023 geschreven:

    Als men nu ook eens een reactie gaat geven op een sollicitatie.
    Maar blijkbaar valt het wel mee met het chauffeurs tekort, want je hoort niets.

    Reageer
  • Berry heeft op 4 maart 2023 geschreven:

    Ik kan me best voorstellen dat er nu geen chauffeurs meer zijn altijd werken van smorgens vroeg tot savonds laat voor die paar centen je bent altijd te laat het is geen vrij beroep meer .
    Met al die volg systemen op de auto.een honden baan is het zo langzamerhand aan het worden.

    • Wo heeft op 5 maart 2023 geschreven:

      Veel uren weinig salaris. Chauffeurs worden uitgebuit. Al jaren een probleem.

      Reageer
    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie