Stellantis is een concern met tal van bekende automerken zoals Fiat, Peugeot en Opel. Terwijl veel merken dieselmotoren afbouwen of volledig schrappen, investeert Stellantis in een geheel nieuwe motorenlijn. De nieuwe generatie dieselmotoren wordt gebouwd in het Franse Trémery. Deze locatie bestaat al veertig jaar en het wordt nu het nieuwe dieselhart van Stellantis. Dat melden onze Italiaanse vrienden van Autoblog.it.

Opmerkelijk genoeg kiest Stellantis voor de dieselmotor juist vanwege de strenge uitstooteisen. De logica erachter is dat de diesel een stuk zuiniger is en dus een lagere CO2-uitstoot heeft, wat ook klopt. Stellantis gaat de dieselmotoren vooral combineren met hybridetechnologie. Denk aan 48-volt ondersteuning, dus een kleine elektromotor die assisteert bij wegrijden. Deze elektromotor zit al in de transmissie verwerkt en is dus zeer compact.

De diesels mogen de binnenstad in

Alle motoren zullen voldoen aan de bijzondere strenge Euro 7-regelgeving. Dus je kunt er nog een binnenstad mee inrijden. Wel zal de nieuwe diesel van Stellantis voorzien zijn van allerlei ingrepen om de NOx-uitstoot te drukken, dus we zijn benieuwd hoe de betrouwbaarheid op latere termijn uitpakt. Uitstootbeperkende systemen zoals roetfilters en EGR-kleppen zijn vaak onderhoudsgevoelig en kunnen op termijn defect raken.

Het is bijzonder dat Stellantis zich opnieuw gaat richten op dieselmotoren. Onder de vorige CEO, Carlos Tavares, was het juist de bedoeling om de dieselmotor uit te faseren bij Stellantis. Nu hij de laan is uitgestuurd (nou ja, Carlos is onvrijwillig met vakantie voor onbepaalde tijd gegaan) heeft het interim-management van Stellantis besloten om toch maar weer te investeren in diesels.

Lees ook: Auto met dieselmotor toch ‘duurzame’ toekomst dankzij belangrijke ontdekking wetenschappers

Of deze nieuwe dieselmotoren ook naar Nederland komen, valt nog te bezien. In Nederland is er bijna geen animo voor auto’s met dieselmotor: ongeveer 1,5 procent van de nieuwe auto’s is een diesel. En als er een diesel in Nederland verkocht wordt, betreft het vaak heel erg dure auto’s. Op dit moment verkopen alleen BMW, Mercedes, Land Rover en Toyota nog diesels in ons land.

25 reacties op “Dit enorme autoconcern gaat weer vol investeren in dieselmotoren om de CO2-uitstoot te verlagen”

  1. Toch wel aardig, in de loop der jaren heeft men meermaals gepoogd voor EV te gaan, echter telkens kwam de diesel weer terug. Zo iets van het wiel opnieuw uitvinden.

  2. Evert dat is appels met peren vergelijken. Als je een EV 100 jaar laat rijden heeft die al die tijd geen schadelijke uitstoot. Accu’s worden in die tijd steeds beter en met minder uitstoot te produceren. Dus zelfs als je die accu een aantal keer moet vervangen is het onder aan de streep veel en veel schoner.

  3. @Commentator natuurlijk wel. Ik heb het over de potentie. Dus als je een diesel 100 jaar laat rijden, moet je in diezelfde periode zo’n 5 nieuwe elektrische auto’s produceren omdat de accu het anders niet aankan. En dat stoot veel co2 uit. Je kan dit simpel bepalen met de bekende uitstootgrafiekjes van de overheid

  4. Wat ik interessant vind is het volgende. Er wordt gezegd dat na 150000 km (exacte gegevens weet ik 1,2,3 even niet meer) de elektrische auto schoner is dan bijv een diesel of benzine auto. Dus bij elke geproduceerde batterij auto gaat voor circa
    8 tot 10 jaar aan co2 de lucht in. Nu wordt beweerd dat rondom deze fabrieken waar veel elektrische autos rijden de luchtkwaliteit enorm is verbeterd. Dan vraag ik mijzelf af, hoe kan dat als er zoveel co2 geproduceerd wordt? De natuur moet dan toch echt verdord zijn, tekenen van deze massa vervuiling moet toch ergens zichtbaar worden denk ik dan met mijn gezonde boeren verstand.

  5. @leo kuipers: je klaagt over bosbranden met veel uitstoot. Waardoor denk je dat er tegenwoordig veel meer en veel grotere bosbranden zijn dan eerst? Juist, door klimaatverandering als gevolg van teveel CO2 uitstoot.

    @rene: in veel Chinese steden is de luchtkwaliteit ondragelijk door de CO2 en NOx uitstoot van alles wat er rondrijdt. In Beijing is het zelfs een periode zo geweest dat de ene dag alleen de auto’s met een even getal aan het einde van hun nummerbord mochten rijden en de andere dag die met een oneven getal.

    @evert: nee het is niet feitelijk zo dat de dieselmotor potentie heeft om het meest duurzaam te zijn. Jouw uitspraak is feitelijk een leugen.

  6. Peugeot had met zijn Diesels. Al bijna een eeuwenoude reputatie van kwaliteit. De fijnste motor van de afgelopen jaren was de 2.0 Hdi van de 406 en de 407 met de opvolger 508. Deze motor had zelfs het vermogen om de lucht zelfs schoner te maken. Echter de lobby die ons de strot dicht knijpt en verplicht om met andere bronnen te gaan rijden komt er wel achter , dat ze op het verkeerde spoor zitten . Bravo Stellantis . Heerlijk . Gooi de mallen van die onverwoestbare zuinige 2.0 motoren niet weg. Kom op . Zo de consument weer wat in de knip over kan houden. Om leuke dingen te doen.

  7. Geen animo meer voor diesels in Nederland ? Nee, het wordt je ontmoedigd om diesel te rijden, ze maken het niet meer interessant. En door de jaren heen is de diesel in een verdomhoekje terecht gekomen. ik weet zeker dat er animo is voor diesels en al zeker in de kampeerwereld.
    ik rij zelf ook diesel (Mondeo 2015 2.0liter diesel) maar als ik op de lange termijn kijk naar bijvoorbeeld caravan trekkers, is het bedroevend. Maar ik ben er heilig van overtuigd, dat de diesel op zijn retour komt. Zo lang ik het nog kan rijden en betalen blijf ik diesel rijden.

  8. Stikstof,wat dacht je van, schepen, vliegtuigen, vulkanische neerslag, industrie, bosbranden, oorlogen,etc,etc,we lopen hier maar over te zemelen,maar kunnen we nu niet met al onze technische middelen en no hou deze stikstof niet aanwenden voor iets nuttigs en gebruiken. Of schrijf ik nu iets doms.

  9. Stikstof,wat dacht je van, schepen, vliegtuigen, vulkanische neerslag, industrie, bosbranden, oorlogen,etc,etc,we lopen hier maar over te zemelen,maar kunnen we nu niet met al onze technische middelen en no hou deze stikstof niet aanwenden voor iets nuttigs en gebruiken, geld wat er nu voor bestrijding is aanwenden voor, gebruik. Of schrijf ik nu iets doms.

  10. Het is feitelijk dat de dieselmotor de potentie heeft om over de gehele cyclus minder belastend te zijn voor het milieu dan elektrisch. Dan bedoel ik de motoren die niet gedowngrade zijn vanwege achterhaalde milieueisen. Zo een auto haalt makkelijk 40 jaar. Als er nou maar een beloningssyteem was voor het het blijven gebruiken van oudere autos…

  11. Niet in Spanje rijdt zeker 80% met diesel motoren. De diesel motor is een betrouwbare motor, die veel Km’s kan maken, die altijd start, waar je de uitlaat niet hoeft te vervangen etc.

  12. Heb een perfecte renault espace euronorm 5 met 220000km op de teller. Rijdt prima en heeft alles wat ik van een gezinswagen verlang. Jammer genoeg is hij blijkbaar te vervuilend om vanaf volgend jaar in de stadscentra. Begrijpen wie kan.

  13. Die Arnout Jaspers is al zovaak ontmaskerd als een fantast en een leugenaar dat je je een beetje moet schamen als je zijn proza als bron opvoert in een discussie…

  14. Over de hele levensduur, zorgt een elektrische auto voor flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto. Het gaat om ongeveer 60 procent. Daar is de productie van de batterij, de auto en het gebruik van de auto (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend.
    Hybride auto’s hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto’s of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto’s.

  15. Al dat gezever over milieu en co2 uitstoot , en ondertussen maar oorlog voeren in oecrayne en de Gaza, dat zullen dan milieuvriendelijke weapons zijn zeker ? Ha ha ha

  16. Gelukkig bestaat de echte dieselrijder nog…!
    Ondanks dat de pers ons al meer dan 20 jaar kapot schrijft ….
    Zelfs mijn bus euro 5 had maar 1440 roetdeeltjes bij de apk….die vervuilende diesels toch……
    Onze Picasso is een euro 6….. Zal beide diesels zo lang mogelijk rijden ..!!

  17. Heldere reacties. De diesel is nog steeds het beste alternatief. Je moet de hele cyclus i de beschiuwing betrekken.

    Electrics scoen alleen goed op de auto zelf, weibig emissie, weinig lawaai.
    Stapje verder begint dit beeld al af te brokkelen, bandenslijtage, wegenonderhoud, batterij

    Weer verder heb je de electric leveranciers. Is dat wel allemaal zo schoon??

    Met subsidies is een markt gecreeerd die nergens op gebaseerd was. Dromerij, veel te gunstige prognoses.

  18. Heb een v60 diesel rijd probleemloos 350.000 km nu 354000 op de teller distributie riem 2 keer vervangen voor de rest wat banden en beurtjes geen technische mankementen tot nu toe gehad ding is zuinig vorige week naar oostenrijk 2 volwassenen 2 kinderen en skibox erop sommige stukken Duitsland 160km/h 1 volle tank en hou over. Dus ja zeg het maar wat zijn de echte energie vreters. De huidige dieselmotoren zijn ook schoner. Het enige nadeel is de wegenbelasting. Maar ik blijf nog even door dieselen zoals die nu nog loopt is 500.000 makkelijk haalbaar

  19. In NL is er bijna geen animo voor Diesel auto’s?? Wat een onzin. Het is een feit, dat steeds minder merken Diesel bouwen/aanbieden, omdat zij door de CO2 bullshit regelgeving gedwongen worden om aan steeds strengere milieunormen te moeten voldoen. Men red het milieu niet, door de Europese Automarkt op deze manier kapot te maken. Laat eerst andere continenten zich aanpassen op onze huidige Europese Standaard, dan praten we verder. Over de extreme belasting op het milieu door de bouw van EV’s nog maar te zwijgen.

  20. In Nederland is stikstof een probleem omdat de norm (0, 007 Mol), hier 1200x lager ligt als in de omliggende landen. Lees ” De Stikstofluik ” van Arnout Jaspers. Binnenkort komt er een wetsvoorstel om de norm aan te passen. Tenzij de Raad van State het plan afschiet en met een politiek gemotiveerd advies komt.
    E.e.a wil niet zeggen dat er maatregelen zouden kunnen komen voor natuurherstel. Echter dan zal wel duidelijk moeten worden welke natuur wij willen. Misschien heeft de burger daar ook nog een stem in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *