Stellantis is een concern met tal van bekende automerken zoals Fiat, Peugeot en Opel. Terwijl veel merken dieselmotoren afbouwen of volledig schrappen, investeert Stellantis in een geheel nieuwe motorenlijn. De nieuwe generatie dieselmotoren wordt gebouwd in het Franse Trémery. Deze locatie bestaat al veertig jaar en het wordt nu het nieuwe dieselhart van Stellantis. Dat melden onze Italiaanse vrienden van Autoblog.it.

Opmerkelijk genoeg kiest Stellantis voor de dieselmotor juist vanwege de strenge uitstooteisen. De logica erachter is dat de diesel een stuk zuiniger is en dus een lagere CO2-uitstoot heeft, wat ook klopt. Stellantis gaat de dieselmotoren vooral combineren met hybridetechnologie. Denk aan 48-volt ondersteuning, dus een kleine elektromotor die assisteert bij wegrijden. Deze elektromotor zit al in de transmissie verwerkt en is dus zeer compact.

De diesels mogen de binnenstad in

Alle motoren zullen voldoen aan de bijzondere strenge Euro 7-regelgeving. Dus je kunt er nog een binnenstad mee inrijden. Wel zal de nieuwe diesel van Stellantis voorzien zijn van allerlei ingrepen om de NOx-uitstoot te drukken, dus we zijn benieuwd hoe de betrouwbaarheid op latere termijn uitpakt. Uitstootbeperkende systemen zoals roetfilters en EGR-kleppen zijn vaak onderhoudsgevoelig en kunnen op termijn defect raken.

Het is bijzonder dat Stellantis zich opnieuw gaat richten op dieselmotoren. Onder de vorige CEO, Carlos Tavares, was het juist de bedoeling om de dieselmotor uit te faseren bij Stellantis. Nu hij de laan is uitgestuurd (nou ja, Carlos is onvrijwillig met vakantie voor onbepaalde tijd gegaan) heeft het interim-management van Stellantis besloten om toch maar weer te investeren in diesels.

Lees ook: Auto met dieselmotor toch ‘duurzame’ toekomst dankzij belangrijke ontdekking wetenschappers

Of deze nieuwe dieselmotoren ook naar Nederland komen, valt nog te bezien. In Nederland is er bijna geen animo voor auto’s met dieselmotor: ongeveer 1,5 procent van de nieuwe auto’s is een diesel. En als er een diesel in Nederland verkocht wordt, betreft het vaak heel erg dure auto’s. Op dit moment verkopen alleen BMW, Mercedes, Land Rover en Toyota nog diesels in ons land.

3 reacties op “Dit enorme autoconcern gaat weer vol investeren in dieselmotoren om de CO2-uitstoot te verlagen”

  1. In Nederland is stikstof een probleem omdat de norm (0, 007 Mol), hier 1200x lager ligt als in de omliggende landen. Lees ” De Stikstofluik ” van Arnout Jaspers. Binnenkort komt er een wetsvoorstel om de norm aan te passen. Tenzij de Raad van State het plan afschiet en met een politiek gemotiveerd advies komt.
    E.e.a wil niet zeggen dat er maatregelen zouden kunnen komen voor natuurherstel. Echter dan zal wel duidelijk moeten worden welke natuur wij willen. Misschien heeft de burger daar ook nog een stem in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *