Dik tien jaar geleden kreeg je op diesels nog korting op de bijtelling en in sommige gevallen op de wegenbelasting. Dit omdat ze erg zuinig waren (en schoon, dachten we toen nog). Toen verpeste het Dieselgate schandaal het hele feestje en is diesel een aggregaat non grata, maar dankzij een belangrijke ontdekking van wetenschappers aan de RUDN Universiteit zou de dieselauto toch een toekomst kunnen hebben.

De onderzoekers van de RUDN Universiteit deelden hun bevindingen in de publicatie ‘E3S Web of Conferences’, dat wij op de redactie van TopGear trouw elke avond voor het slapen gaan even doornemen. In het kort: de onderzoekers hebben een manier gevonden om koolzaadolie te gebruiken in een dieselmotor van een personenauto in plaats van de fossiele brandstof.

Waarom onderzoekt men of een auto met dieselmotor op koolzaadolie kan lopen?

Daarmee zijn de onderzoekers – niet geheel toevallig – net op tijd. De dieselmotor is in Frankrijk behoorlijk buitenspel gezet en het wordt alleen maar erger. Zo gaan veel Franse steden emissiezones invoeren vanaf 2026 en mogen veel auto’s met dieselmotoren daar niet rijden. Die krijgen de Crit’Air 2-label en worden aan de stadsgrens geweigerd. Als je toch de zone betreedt met een zelfontbrander, riskeer je een boete. De strafsticker geldt ook voor een hoop moderne dieselmotor, dus niet alleen de oudjes.

Helemaal perfect is de technologie nog niet, volgens onderzoekers. Er zitten namelijk wel een paar haken en ogen aan. Dan doelen we niet op het geluid: het zal als een diesel blijven klinken. Met name de motorprestaties zijn minder dan op traditionele diesel. Volgens de onderzoekers moeten er aanpassingen worden gedaan bij de brandstoftoevoer en injectoren. Dat zijn wel meteen twee prijzige items die je niet zomaar even vervangt.

Hoeveel schoner zijn diesels op koolzaad?

In Frankrijk zijn er al vrachtwagens en tractoren die rijden op koolzaadolie, met succes. Het grote voordeel is dat het totale traject van bron-naar-gebruiker maar liefst 80 procent minder CO2 uitstoot. Net als HVO is koolzaadolie gunstig om dat het natuurlijke grondstoffen zijn die tijdens de productie ook CO2 opnemen. Koolzaadplanten nemen CO2 tijdens het groeien en bloeien. Is het dan allemaal hosanna? Nou, dat zien we niet direct terug in de berichtgeving, maar er zijn wel een paar belangrijke aantekeningen.

Lees ook: Elektrische auto in Duitsland nu minder populair dan diesel

Ten eerste stoot een auto op koolzaadolie of HVO ook gewoon CO2 uit uit de uitlaat. Ook is er stikstofuitstoot. Die milieuzones zijn er vooral om die directe uitstoot aan te pakken. Het verbruik ligt met 5 procent ietsje hoger dan reguliere diesel. We zijn dus benieuwd of de politiek gevoelig is voor de nieuwe bevindingen. Voor de grotere afstanden klinkt het overigens wel als een goed alternatief op de korte termijn.

Reacties

  • Pieter65 heeft op 30 november 2024 geschreven:

    Merkwaardig allemaal. Dieselgate ging helemaal niet om CO2-uitstoot maar om NOx. Verder is een diesel zuiniger dan een benzinevoertuig, dus stoot een diesel juist minder CO2 uit. Ik ben geen klimaatontkenner maar bij milieubeleid moeten we wel bij de feiten blijven.

    Reageer
  • Rudolf Diezel heeft op 27 november 2024 geschreven:

    “de motorprestaties zijn minder dan op traditionele diesel.” Raar en oud verhaal. Een dieselmotor kan draaien op allerlei soorten brandstof. “Traditionele” diesel is trouwens arachide(pinda)olie, want daar heeft Rudolf Diesel z’n oorspronkelijke uitvinding op ontworpen. Dertig jaar geleden kende ik al iemand die z’n tank volgooide met zonnebloemolie of slaolie, met een voorverwarmer voor in de winter. Rijdende Cafetaria heette die VW bus vanwege de geur. Sinds die tijd zijn deze oliën in de supermarkt duurder dan een litertje diesel aan de pomp, er waren met mensen die dit trucje kenden namelijk.

    Reageer
  • Willie heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Nog intresse in een Elsbett Passat met een originele koolzaad motor…..laat maar weten

    Reageer
  • Taalneuroot heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Er staan aardig wat fouten in de tekst. Verder interessant.

    Waarom onderzoekt met (MEN) of een auto met dieselmotor op koolzaadolie kan lopen?

    Er zitten namelijk we(L) een paar haken en ogen aan. Dat (DAN) doelen we niet op het geluid: het zal als een diesel blijven klinken.

    Die krijgen de Crit’Air 2-label en worden aan (?) geweigerd.

    Het grote voordeel is dat het totale traject van bron-naar-gebruiker maar (LIEFST) 80 procent minder CO2 uitstoot

    Reageer
  • Jos heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Als we dieselauto’s op koolzaadolie willen laten rijden (niet echt innovatief trouwens, dat deed ik 25 jaar geleden al) dan zullen we heel veel van de landbouwgrond die nu al schaars is nodig hebben. Niet zo’n best idee.
    HVO is een beter idee (2e generatie biodiesel, door pyrolyse uit afvalstoffen gewonnen) maar ook dat is vele malen duurder en inefficiënter als elektrisch rijden.

    Reageer
  • René heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Ik reed 20 jaar terug al op slaolie met een VW transporter, keurig een tweeweg brandstofsysteem in laten leggen!!
    Werkte perfect, totdat de overheid de slaolie zo duur maakte, dat het niet meer loonde!!
    Het was een grijskenteken VW, wat ook teruggedraaid werd, dus nog meer kosten.
    Daarna mercedes dusseldorfer gekocht, welke toen nog mrb vrij was.
    Maar toen werd de vrijstelling opgetrokken van 25 jaar naar 40 jaar, gufferdeguffer….😩😩😩
    Nu een zelfde bus maar dan uit ’71 op lpg…..voor zolang de (r)overheid het met rust laat!!!!

    • Kees heeft op 10 december 2024 geschreven:

      Mijn Mazda323 was 25jr en lpg ingebouwd naar kwam de overgangs regeling voor auto,s van 86 of eerder toen moest ik de lpg eruit halen of ik moest 100euro pm betalen en gas is schoner. Nog 1,5jr dan is de Mazda 40jr. Dan.mag er misschien wel lpg erin met 40jr

      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Ook hier weer praten over problemen die er niet zijn. Er ontstaat echt geen wereldprobleem als we op diesel blijven rijden.

    • Hou eens op heeft op 26 november 2024 geschreven:

      De hele wereld heeft last van door de mens veroorzaakte klimaatverandering, maar ene EC Dubost blijft doen alsof het niet zo is. Stop eens met die leugens, het is niet alleen heel kinderachtig maar bovenal enorm irritant.

      • Ronnie heeft op 27 november 2024 geschreven:

        Hou zelf eens op met die bullshit die je rondbazuint. CO2 is een zegen voor de planeet.

        • Nou nou heeft op 27 november 2024 geschreven:

          Klimaatverandering is bepaald geen zegen voor de planeet en de mensen, de dieren en de planten die erop wonen. Maar wat maakt dat uit voor jou uit oh grote Ronnie, want bij jou draait het toch alleen maar om jezelf, toch?

          Reageer
        • Karel heeft op 27 november 2024 geschreven:

          Ronnie doe die oogkleppen af. Overal is klimaatverandering, veroorzaakt door teveel CO2 uitstoot. Dat is een vaststaand feit en zelf kinderen op de basisschool snappen dit. Wat zegt het over jou dat jij dit blijft ontkennen?

          • Nico heeft op 27 november 2024 geschreven:

            Nee EC Dubost, niet de boel gaan verdraaien met halve waarheden en hele leugens:

            Jij zegt:
            “CO2 is een broeikasgas, maar heeft bijna tot geen invloed op de temperatuur op aarde.”
            Wetenschappers over relatie CO2 en temperatuur:
            “More specifically: every time the CO2 concentrations rise by 10 ppm (parts per million), the mean global temperature increases by 0.1 °C”

            Jij zegt:
            “CO2 is niet giftig of vervuilend en is nodig voor het leven op aarde.”
            Dat is een verdraaiing, want teveel CO2 is wel degelijk schadelijk voor de aarde. Zie volgende punt:

            Jij zegt:
            “Als de CO2 onder de 200 ppm daalt dan beschadig je de natuur. ”
            Weer een verdraaiing door iets te roepen wat helemaal niet relevant is. Historisch gezien (laatste miljoen jaar) schommelt de CO2 hoeveelheid in de atmosfeer tussen de 180 en 280 ppm. Na de industriële revolutie is die in circa 150 jaar opgelopen naar 320 ppm en de laatste 50 jaar naar boven de 420 ppm. Het gevolg: wereldwijde opwarming van de aarde en klimaatverandering.

            Dus in navolging van vele anderen hier: stop aub met het verspreiden van desinformatie. Het zou Topgear sieren als ze zelf in zouden grijpen.

          • EC Dubost heeft op 27 november 2024 geschreven:

            CO2 is een broeikasgas, maar heeft bijna tot geen invloed op de temperatuur op aarde. Ook dat is een vaststaand feit. CO2 is niet giftig of vervuilend en is nodig voor het leven op aarde. Ook dat is een vaststaand feit. Als de CO2 onder de 200 ppm daalt dan beschadig je de natuur. Ook dat is een vaststaand feit.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Wijsneus heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Dat iets kan wil niet zeggen dat het ook een goed idee is.
    Om dit op grote schaal in te zetten moet je complete landen omvormen tot koolzaadplantages.

    • Jeroen heeft op 26 november 2024 geschreven:

      O serieus
      Dit is echt zo een onderzoek van
      De gegevens zijn al dik 30 jaar bekend
      Laten we er nu is een onderzoek van maken

      De gemiddelde diesel is standaard met de normale diesel van de pomp al heel erg veel schoner als een benzine auto n dezelfde klasse

      Al 30 jaar geleden was er bekend dat je een diesel zonder problemen op bijvoorbeeld zonnebloem olie en koolzaad olie kon laten rijden
      En dat i daar nog schoner van werd

      Daarom werd onmiddelijk de prijs van de zonnebliemolie gekoppeld aan de prijs van de diesel

      Want een liter zonnebliemolie kosten toen nog geen 90 cent

      Ook op zuivere petroleum kan je prima rijden met een diesel

      Petroleum is de oorspronkelijke diesel
      Maar word ook als luchtvaart brandstof verkocht

      De diesel aan de pomp is eigenlijk een rest product
      Aangelengd met paraffine om zo dezelfde klopvastheid te krijgen als de ouderwetse echte diesel

      Nadeel van de paraffine is de roet uitstoot
      Iets wat ze vroeger niet erg vonden

      Het roeten is dus een probleem veroorzaakt door de overheid
      Met als oplossing dat de burgers moeten betalen

      En dat is hoe ze alles doen

      • @jeroen heeft op 27 november 2024 geschreven:

        Een dieselmotor heeft 17x zoveel stikstof uitstoot als een benzinemotor. Hoezo schoon? Waarom komen die anti-figuren toch elke keer weer met die leugens? Stop er eens mee.

        • Michel heeft op 27 november 2024 geschreven:

          Doe maar 4 tot 10X en bij hele oude diesels onder hele bijzondere omstandigheden maximaal 17x dan ben je eerlijk bezig

          • @michel heeft op 27 november 2024 geschreven:

            Die 17x komt uit TNO onderzoek. Is zeker betrouwbaar.

          Reageer
        Reageer
      • Ronnie heeft op 27 november 2024 geschreven:

        Juist!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Aha heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Dus ook hier driekwart van de amazone platgooien om een ‘groen’ alternatief te verbouwen op relevante schaal.

    • S. heeft op 26 november 2024 geschreven:

      Al zet je de hele wereld vol met koolzaad…ga je nog niet genoeg diesel krijgen om alle diesels te voorzien..geen optie dus

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)