Het is wel grappig, op LinkedIn lees je allemaal berichten over de Europese auto-industrie die is voorbij gestreefd door de Chinese. Tevens lees je dat we al tien tot vijftien jaar te laat zijn met elektrische auto’s. Het grappige is: niet alleen automerken lopen achter, maar ook de klanten. Veel kopers willen gewoon nog dikke benzinemtoren. Dat is de reden waarom het Stellantis-concern weer V8-motoren gaat ontwikkelen, zo meldt het Franse AutoPlus.
Mocht je Stellantis niet kennen, dat is het concern waartoe een hele hoop merken behoren, zoals Peugeot, Fiat en Chrysler. Tegenwoordig zijn er meerdere merken die al aangeven nog even te investeren in de verbrandingsmotor. Zelfs elektrificatiekoning Volvo stelde de groene ambities even uit. Stellantis heeft de doelen ook bijgesteld. Die willen namelijk weer een V8 gaan ontwikkelen.
Welke merken van Stellantis willen dan een V8
Nu hebben merken als Alfa of Citroën niet direct behoefte aan een V8, maar merken als Jeep en Dodge wel. Op dit moment zijn deze merken hun achtcilinders aan het uitfaseren. De Hemi-motoren zijn inmiddels stokoud (Vikingen gebruikten het blok al). Qua vervanging zijn er elektrische auto’s en zescilindermotoren. Het nadeel is dat de gemiddelde Amerikaan nog gewoon een ouderwetse V8 wenst.
Het is op zich frappant, want de nieuwe Dodge Charger is namelijk ook als EV leverbaar, maar kennelijk voelt Stellantis aan dat niemand een elektrische musclecar wil hebben. Een elektrische musclecar is hetzelfde als alcoholvrije Strohrum, natuurlijk. Er is maar één reden waarom je het wil en het is niet de verfijnde smaak of het duurzame karakter.
Zijn er meerdere redenen waarom Stellantis toch een achtcilinder
Een andere reden dat de V8 toch kan terugkeren, is de komst van een nieuw kabinet in de VS vanaf januari, waarbij Stellantis lijkt aan te nemen dat strenge uitstooteisen een beetje bijgesteld worden. Of dat ook gaat gebeuren, is nog maar zeer de vraag. Aan de ene kant is het logisch: Trump heeft vaker de economie voorrang gegeven op milieubeleid, aan de andere kant is Elon Musk nu een belangrijke adviseur.
Lees ook: Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?
Volgens AutoPlus zou Stellantis daarom de V8 willen voorzien van elektrische ondersteuning. Nu is het wel zo dat de uitgaande achtcilinders zeer archaïsch zijn qua opzet: veel cilinderinhoud zonder turbo’s. Er valt dus op zich veel te winnen. Mocht Stellantis de V8 willen elektrificeren, dan zijn ze zeker de niet de enige: Porsche, BMW en Mercedes passen deze configuratie ook toe.
Reacties