Bentley gaf vorig jaar de W12-motor een prachtig einde met de Batur, die als laatste Bentley de sterkste twaalfcilinder van het bedrijf kreeg. In 2025 zou dan de eerste elektrische auto van Bentley komen om dan nog iets later de V8 te verdrijven. Maar daar komt Bentley nu op terug. Bij de presentatie van de jaarcijfers maakt Bentley-baas Adrian Hallmark bekend dat de eerste elektrische auto nog even op zich laat wachten.

De eerste EV zouden we dus volgend jaar te zien krijgen en een jaar later moest hij al in de schappen liggen. Beide data worden een jaar opgeschoven. Volgens Hallmark zijn de batterij en het platform nog niet op het gewenste niveau is. Net als Audi en Porsche gaat Bentley gebruikmaken van het PPE (Premium Platform Electric). Maar Bentley wil een minimale actieradius van 600 kilometer. In de SUV’s van Porsche en Audi haalt de 100-kWh batterij dat al (op papier) en die Bentley staat op hetzelfde platform. Alleen weegt die waarschijnlijk wat meer, maar dat is gissen.

De hybride modellen van Bentley

Fans van Bentleys met alleen een verbrandingsmotor moeten we helaas teleurstellen. De nieuwe Bentleys krijgen altijd hulp van een elektromotor. Nu kun je al bij Bentley shoppen voor een PHEV-versie van de Flying Spur en een hybride Bentayga bestellen. Na de zomer komt daar een hybride Continental GT bij. Om de pure benzine-liefhebbers een hart om de riem te steken: de Flying Spur die je nu alleen met een hybride zescilinder kunt bestellen, krijgt straks upgrade naar een V8.

Het combineren van elektriciteit en benzine ligt volgens Bentley aan de klanten. Het merk ziet een stijging in de acceptatie en vraag naar hybrides. Vanaf 2028 verwacht Bentley dat de vraag naar hybrides weer afneemt. Waarschijnlijk omdat dan EV’s weer verder komen. De komende jaren investeert het bedrijf vooralsnog ook in hybride aandrijflijnen en ze blijven deze auto’s tot tenminste 2031 verkopen. Daarna zal alsnog het doek vallen voor de V8. Zeggen ze nu…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear