
Soms heb je van die auto’s die dermate goed zijn, dat je hoopt dat ze meer vermogen krijgen. Simpelweg omdat het het chassis het met gemak aankan. Denk aan auto’s als de Toyota GR 86 en Mazda MX-5. Toevallig zijn dit beide sportieve auto’s met achterwielaandrijving. Jarenlang bleef de Mazda MX-5 steken qua vermogen, maar er is eindelijk een krachtigere MX-5. De auto is onderdeel van Mazda Spirit Racing, de afdeling die verantwoordelijk is voor de auto.
Mazda Spirit Racing is eigenlijk de opvolger van MPS (voor Europa) en Mazdaspeed (Japan en VS). Een paar weken terug toonde Mazda een conceptversie op de Tokyo Motor Show en voor nu is er een productieversie. Dat is goed nieuws voor mensen die een compacte roadster willen met net dat beetje meer vermogen.
Ouderwetse methoden voor de krachtigere MX-5
Mazda Spirit Racing heeft met de extra snelle MX-5 deelgenomen aan de Super Taikyu-races. Op basis van die ervaringen hebben ze de Spirit Roadster RS bedacht, een krachtigere MX-5 dus. De basis is de 2,0-liter SkyActiv-G-viercilinder, die hier helaas niet meer leverbaar is. De motor is voorzien van nieuwe zuigers, cilinderkop, nokkenassen en uitlaatspruitstuk. Dat zijn nog de echt ouderwetse methodes om maar power te generen. Hierdoor stijgt het vermogen naar precies 197 pk.

Deze staat iets lager op zijn wielen en is voorzien van Bilstein-dempers. Over wielen gesproken, dat zijn heuse Rays TE37-velgen, die behoorlijk kostbaar zijn. Ze zijn daarnaast ook erg licht en zien er tof uit. Om de velgen liggen speciale Yokohama Advan-banden die net eventjes meer grip bieden dan standaard. Daarnaast zijn er extra verstevigingen aangebracht.
Verdere modificaties aan de Mazda Spirit Racing Roadster
Maar er is meer: denk aan een frontlip, sideskirts en sportuitlaat. In het interieur zijn er Recaro-sportkuipen en een hele hoop alcantara afwerking voor het stuurwiel, handremknop, versnellingspookknop en diverse interieurpanelen, alsmede de zittingen van de zojuist genoemde Recaro’s. Kortom, een mooi pretpakket. Nadelen zijn er ook: Mazda Spirit Racing gaat er slechts 200 stuks van bouwen en die zijn allemaal bedoeld voor de thuismarkt.
Lees ook: Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is
Als er voldoende animo is, zijn ze bereid om dat aantal op te schroeven. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat sommige upgrades later ook op een bestaande MX-5 gemonteerd kunnen worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Mazda Spirit Racing een beetje hetzelfde gaat doen voor Mazda als wat Gazoo Racing voor Toyota heeft gedaan. Dus deze krachtigere MX-5 is een voorproefje, we verwachten er meer modellen van. Die Mazda 3 zou wel tof zijn.
8 reacties op “Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Deze ‘Ferrari-achtige’ offroader was ooit een Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Weet jij welke (geweldige) Franse auto geleverd is met een Maserati-V6?

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Mazda is goed bezig
Highperformance cars zijn dickextemsioms en obsolete
Ke kunt er op de straat niks mee
Alleen laten zien dat je meer geld dan smaak hebt
Eenvoudige roadsers /hot hatches vervelen nooit.en laten zien dat je een liefhebber bent
Ze hebben een hoge aaibaarheid
Een Porsche Boxter staat leuk op de oprit, maar is te “gewoontjes” ik wil geen McDonalds rijden, maar iets meer spartaans. En trouwens heb met de huidige MX-5 (NC) geen problemen om bochten hard te nemen, ding weegt namelijk niet zoveel als een Porsche, dus als het droog is helemaal fun.
Zelfs als deze 197pk versie in NL verkrijgbaar zou zijn (ws >65k) dan zou ik toch gewoon een 1.5 kopen voor de ongeveer de helft en dan de BBR of AVO turbo/compressor kit laten monteren voor ca 7k.
Als de MX 5 nu eens zo gebouwd wordt dat ik daar met mijn 1 meter 90 (toch echt geen extreme lengte) ook gewoon in pas, dan sta ik zo bij de dealer. Wat een top auto!
bochten hard nemen is een kunst…, niet in een Porsche Boxster
René, bochten hard nemen is een “kunst” niet in een Porsche Boxster
Voor mij totaal niet nodig, ik ben cabrio-rijder: de oudste is een Triumph TR 6 en de jongste een BMW Z3 en misschien komt er nog een Porsche 911 Maar het gaat mij om de wind om je kale kop
Vermogen geef ik niks om, want in feite is een electr. cabrio simpel de snelste. Daarom maar een Chinese cyberstar? Met die mooi richting- aanwijzerpijlen? Belli
Als je er echt in hebt gereden, merk je dat je om lol te hebben helemaal niet meer vermogen nodig hebt. Meer vermogen betekent ook dat de lol eerder illegaal wordt. Natuurlijk is het een heerlijk gevoel om in je stoel gedrukt te worden door een golf aan pk’s, maar met echt snelle auto’s is dat na enkele seconden al illegaal en gevaarlijk voor je rijbewijs. Deze auto is er voor de bochten, wat oneindig lang leuk en legaal kan blijven op de juiste weg.
Bovendien: het gas hard intrappen en hard rechtuit accelereren kan iedereen, bochten hard nemen is een kunst…