
Soms heb je van die auto’s die dermate goed zijn, dat je hoopt dat ze meer vermogen krijgen. Simpelweg omdat het het chassis het met gemak aankan. Denk aan auto’s als de Toyota GR 86 en Mazda MX-5. Toevallig zijn dit beide sportieve auto’s met achterwielaandrijving. Jarenlang bleef de Mazda MX-5 steken qua vermogen, maar er is eindelijk een krachtigere MX-5. De auto is onderdeel van Mazda Spirit Racing, de afdeling die verantwoordelijk is voor de auto.
Mazda Spirit Racing is eigenlijk de opvolger van MPS (voor Europa) en Mazdaspeed (Japan en VS). Een paar weken terug toonde Mazda een conceptversie op de Tokyo Motor Show en voor nu is er een productieversie. Dat is goed nieuws voor mensen die een compacte roadster willen met net dat beetje meer vermogen.
Ouderwetse methoden voor de krachtigere MX-5
Mazda Spirit Racing heeft met de extra snelle MX-5 deelgenomen aan de Super Taikyu-races. Op basis van die ervaringen hebben ze de Spirit Roadster RS bedacht, een krachtigere MX-5 dus. De basis is de 2,0-liter SkyActiv-G-viercilinder, die hier helaas niet meer leverbaar is. De motor is voorzien van nieuwe zuigers, cilinderkop, nokkenassen en uitlaatspruitstuk. Dat zijn nog de echt ouderwetse methodes om maar power te generen. Hierdoor stijgt het vermogen naar precies 197 pk.

Deze staat iets lager op zijn wielen en is voorzien van Bilstein-dempers. Over wielen gesproken, dat zijn heuse Rays TE37-velgen, die behoorlijk kostbaar zijn. Ze zijn daarnaast ook erg licht en zien er tof uit. Om de velgen liggen speciale Yokohama Advan-banden die net eventjes meer grip bieden dan standaard. Daarnaast zijn er extra verstevigingen aangebracht.
Verdere modificaties aan de Mazda Spirit Racing Roadster
Maar er is meer: denk aan een frontlip, sideskirts en sportuitlaat. In het interieur zijn er Recaro-sportkuipen en een hele hoop alcantara afwerking voor het stuurwiel, handremknop, versnellingspookknop en diverse interieurpanelen, alsmede de zittingen van de zojuist genoemde Recaro’s. Kortom, een mooi pretpakket. Nadelen zijn er ook: Mazda Spirit Racing gaat er slechts 200 stuks van bouwen en die zijn allemaal bedoeld voor de thuismarkt.
Lees ook: Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is
Als er voldoende animo is, zijn ze bereid om dat aantal op te schroeven. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat sommige upgrades later ook op een bestaande MX-5 gemonteerd kunnen worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Mazda Spirit Racing een beetje hetzelfde gaat doen voor Mazda als wat Gazoo Racing voor Toyota heeft gedaan. Dus deze krachtigere MX-5 is een voorproefje, we verwachten er meer modellen van. Die Mazda 3 zou wel tof zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Deze ‘Ferrari-achtige’ offroader was ooit een Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

Mazda verbrandt (letterlijk) billen van klanten, maar wil niet op de blaren zitten

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Dit zijn 15 cabrio’s met vierwielaandrijving (voor de wintersport?)

Is de elektrische MG Cyberster beter dan de Duitse BMW Z4?

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Is zo’n hoogtoerige Honda S2000 na 25 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Een Porsche Boxter staat leuk op de oprit, maar is te “gewoontjes” ik wil geen McDonalds rijden, maar iets meer spartaans. En trouwens heb met de huidige MX-5 (NC) geen problemen om bochten hard te nemen, ding weegt namelijk niet zoveel als een Porsche, dus als het droog is helemaal fun.
Zelfs als deze 197pk versie in NL verkrijgbaar zou zijn (ws >65k) dan zou ik toch gewoon een 1.5 kopen voor de ongeveer de helft en dan de BBR of AVO turbo/compressor kit laten monteren voor ca 7k.
Als de MX 5 nu eens zo gebouwd wordt dat ik daar met mijn 1 meter 90 (toch echt geen extreme lengte) ook gewoon in pas, dan sta ik zo bij de dealer. Wat een top auto!
bochten hard nemen is een kunst…, niet in een Porsche Boxster
René, bochten hard nemen is een “kunst” niet in een Porsche Boxster
Voor mij totaal niet nodig, ik ben cabrio-rijder: de oudste is een Triumph TR 6 en de jongste een BMW Z3 en misschien komt er nog een Porsche 911 Maar het gaat mij om de wind om je kale kop
Vermogen geef ik niks om, want in feite is een electr. cabrio simpel de snelste. Daarom maar een Chinese cyberstar? Met die mooi richting- aanwijzerpijlen? Belli
Als je er echt in hebt gereden, merk je dat je om lol te hebben helemaal niet meer vermogen nodig hebt. Meer vermogen betekent ook dat de lol eerder illegaal wordt. Natuurlijk is het een heerlijk gevoel om in je stoel gedrukt te worden door een golf aan pk’s, maar met echt snelle auto’s is dat na enkele seconden al illegaal en gevaarlijk voor je rijbewijs. Deze auto is er voor de bochten, wat oneindig lang leuk en legaal kan blijven op de juiste weg.
Bovendien: het gas hard intrappen en hard rechtuit accelereren kan iedereen, bochten hard nemen is een kunst…