Soms heb je van die auto’s die dermate goed zijn, dat je hoopt dat ze meer vermogen krijgen. Simpelweg omdat het het chassis het met gemak aankan. Denk aan auto’s als de Toyota GR 86 en Mazda MX-5. Toevallig zijn dit beide sportieve auto’s met achterwielaandrijving. Jarenlang bleef de Mazda MX-5 steken qua vermogen, maar er is eindelijk een krachtigere MX-5. De auto is onderdeel van Mazda Spirit Racing, de afdeling die verantwoordelijk is voor de auto.

Mazda Spirit Racing is eigenlijk de opvolger van MPS (voor Europa) en Mazdaspeed (Japan en VS). Een paar weken terug toonde Mazda een conceptversie op de Tokyo Motor Show en voor nu is er een productieversie. Dat is goed nieuws voor mensen die een compacte roadster willen met net dat beetje meer vermogen.

Ouderwetse methoden voor de krachtigere MX-5

Mazda Spirit Racing heeft met de extra snelle MX-5 deelgenomen aan de Super Taikyu-races. Op basis van die ervaringen hebben ze de Spirit Roadster RS bedacht, een krachtigere MX-5 dus. De basis is de 2,0-liter SkyActiv-G-viercilinder, die hier helaas niet meer leverbaar is. De motor is voorzien van nieuwe zuigers, cilinderkop, nokkenassen en uitlaatspruitstuk. Dat zijn nog de echt ouderwetse methodes om maar power te generen. Hierdoor stijgt het vermogen naar precies 197 pk.

Mazda Spirit Racing Roadster RS (NB) 3 grijs naast elkaar
Hopelijk komt er ook een krachtigere MX-5 aan, hoe tof zou dat zijn?

Deze staat iets lager op zijn wielen en is voorzien van Bilstein-dempers. Over wielen gesproken, dat zijn heuse Rays TE37-velgen, die behoorlijk kostbaar zijn. Ze zijn daarnaast ook erg licht en zien er tof uit. Om de velgen liggen speciale Yokohama Advan-banden die net eventjes meer grip bieden dan standaard. Daarnaast zijn er extra verstevigingen aangebracht.

Verdere modificaties aan de Mazda Spirit Racing Roadster

Maar er is meer: denk aan een frontlip, sideskirts en sportuitlaat. In het interieur zijn er Recaro-sportkuipen en een hele hoop alcantara afwerking voor het stuurwiel, handremknop, versnellingspookknop en diverse interieurpanelen, alsmede de zittingen van de zojuist genoemde Recaro’s. Kortom, een mooi pretpakket. Nadelen zijn er ook: Mazda Spirit Racing gaat er slechts 200 stuks van bouwen en die zijn allemaal bedoeld voor de thuismarkt.

Lees ook: Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Als er voldoende animo is, zijn ze bereid om dat aantal op te schroeven. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat sommige upgrades later ook op een bestaande MX-5 gemonteerd kunnen worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Mazda Spirit Racing een beetje hetzelfde gaat doen voor Mazda als wat Gazoo Racing voor Toyota heeft gedaan. Dus deze krachtigere MX-5 is een voorproefje, we verwachten er meer modellen van. Die Mazda 3 zou wel tof zijn.

7 reacties op “Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook”

  1. Een Porsche Boxter staat leuk op de oprit, maar is te “gewoontjes” ik wil geen McDonalds rijden, maar iets meer spartaans. En trouwens heb met de huidige MX-5 (NC) geen problemen om bochten hard te nemen, ding weegt namelijk niet zoveel als een Porsche, dus als het droog is helemaal fun.

  2. Zelfs als deze 197pk versie in NL verkrijgbaar zou zijn (ws >65k) dan zou ik toch gewoon een 1.5 kopen voor de ongeveer de helft en dan de BBR of AVO turbo/compressor kit laten monteren voor ca 7k.

  3. Als de MX 5 nu eens zo gebouwd wordt dat ik daar met mijn 1 meter 90 (toch echt geen extreme lengte) ook gewoon in pas, dan sta ik zo bij de dealer. Wat een top auto!

  4. Voor mij totaal niet nodig, ik ben cabrio-rijder: de oudste is een Triumph TR 6 en de jongste een BMW Z3 en misschien komt er nog een Porsche 911 Maar het gaat mij om de wind om je kale kop
    Vermogen geef ik niks om, want in feite is een electr. cabrio simpel de snelste. Daarom maar een Chinese cyberstar? Met die mooi richting- aanwijzerpijlen? Belli

  5. Als je er echt in hebt gereden, merk je dat je om lol te hebben helemaal niet meer vermogen nodig hebt. Meer vermogen betekent ook dat de lol eerder illegaal wordt. Natuurlijk is het een heerlijk gevoel om in je stoel gedrukt te worden door een golf aan pk’s, maar met echt snelle auto’s is dat na enkele seconden al illegaal en gevaarlijk voor je rijbewijs. Deze auto is er voor de bochten, wat oneindig lang leuk en legaal kan blijven op de juiste weg.

    Bovendien: het gas hard intrappen en hard rechtuit accelereren kan iedereen, bochten hard nemen is een kunst…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *