Mazda is actief aan het wikken en wegen of er een elektrische MX-5 moet komen. Dit bevestigt de baas van de ontwikkeling van de aandrijflijnen, Kato Matsue aan TopGear. Het zou een grote stap zijn van Mazda om een elektrisch tweezits sportautootje te bouwen. Tot nu toe is het merk erg voorzichtig geweest met EV’s. Tot 2025 staan er nog maar twee nieuwe elektrische modellen op de planning.

Vooralsnog heeft Mazda één EV in het gamma, de MX-30. Over de andere twee elektrische auto’s heeft het merk nog niets losgelaten. Daarnaast wil Mazda pas aan het einde van dit decennium een volledig geëlektrificeerde line-up hebben. Mazda zet voornamelijk in op hybrides in plaats van auto’s zonder verbrandingsmotor. Zo heb je vast gehoord van de MX-30 R-EV, met wankelmotor. Onze rijtest hiervan lees je in ons komende nummer (eind oktober in de winkel).

De mysterieuze teaser

Afgelopen week maakte Mazda bekend wat de focus gaat zijn van de tentoonstelling tijdens de Japan Mobility Show (ja, de Tokyo Motor Show heeft een nieuwe naam gekregen). De Mazda-stand op de autobeurs is zwaar gefocust op de MX-5. De donkere foto hieronder is een eerste speldenprikje voor een concept dat het symbool moet worden van ‘de toekomst gemaakt door de liefde voor auto’s’.

Mazda MX-5-SeVC Concept teaser

Daar moesten we natuurlijk meer over te weten komen. Daarom spraken we de Mazda-topman aan over de komst van een elektrische MX-5. Matsue reageert: ‘Het is een mogelijkheid. De hoofdmarkten voor de MX-5 zijn de Verenigde Staten, Europa en Japan. Japan loopt een beetje achter, maar de vraag verandert richting elektrificatie, dus daar moeten we over nadenken.’

Wordt een elektrische MX-5 niet te zwaar voor Mazda?

Matsue gaat door over de elektrificatie van het Mazda-gamma. ‘De sportauto valt daar niet buiten, maar ik kan op dit moment niet precies vertellen wanneer we een batterij in een MX-5 gaan introduceren’, zegt hij. Het credo van Mazda is Jinba Ittai, wat zoiets betekent als ‘paard en ruiter in perfecte harmonie’. Gaat deze spreuk nog wel op wanneer er een zware lithium-ion batterij de nodige kilo’s aan het roadstertje komt toevoegen?

‘We willen geen heel zware MX-5 hebben. Als de auto een gewicht heeft van anderhalve ton, dan is het geen MX-5. Wat ik kan zeggen, is dat de MX-5 voor ons een symbool is. Als hij elektrisch wordt, zou het een elektrische auto met speciale karakteristieken zijn, het Jinba Ittai-gevoel, waarbij de mens in de basis volgens onze filosofie centraal staat. Dat is onze hoop.’

Ook een elektrische Mazda RX-7?

Een elektrische, open sportauto voor twee personen, zoiets zou in de niche passen naast de MG Cyberster. Maar goed, Mazda is ook niet vies van een bijzondere insteek. Denk nog maar eens aan die wankelmotor als range-extender. Kan die gedachtegang van het merk nog resulteren in een elektrische opvolger voor de RX-7? Matsue: ‘Ik heb een RX-7 in Japan, dus ik hou er erg van! Ik verwacht uiteindelijk wel zo’n soort supersportauto, maar pas na de plannen [voor de middellange termijn].’ Een klein bommetje van de Mazda-man. En misschien kun je die nieuwe RX-7 hier beneden al zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)