Als je stijl verkiest boven prestaties, moet je een ander slag auto’s hebben. Dit zijn drie auto’s waar je dan prima mee voor de dag kunt komen.

BMW Z4 M Coupé // € 35.000 – € 50.000

Je kunt natuurlijk ook gewoon de E46 M3 kopen, voor minder geld zelfs, met dezelfde 343 pk sterke 3,2-liter zescilinder. Maar als je wilt opvallen, dan moet je de door Chris Bangle ontworpen Z4 M hebben, met z’n voorstoelen tegen de achteras. Ja inderdaad, de Z3 M Coupé is nog gekker, op een Batmobile-achtige manier; maar de Z4 M is een stuk moderner en fijner in de omgang, en mooie exemplaren met niet te veel kilometers zijn nog prima te vinden. Voor veel minder geld koop je overigens een Z4 M Roadster. Dan krijg je wel minder directe besturing en een zachter onderstel, en heb je niet die opvallende daklijn. Daarnaast zal iedereen denken dat je een dameskapper bent. Doe dat dus maar niet.

Kijk hier als je een BMW Z4 in Nederland wilt kopen.

Lamborghini Espada // € 130.000 – € 250.000

Wie graag een comfortabele vierzits Lambor­ghini wil hebben (en laten we eerlijk zijn: wie wil dat nou niet), heeft verrassend genoeg meer opties dan de nieuwe Urus of een ietwat gedeukte LM002. De door Giugiaro ontworpen Espada combineert archetypisch Italiaanse, bella proporties met een 4,0-liter V12: ideaal voor een naar benzine en olie riekend dagje uit met het gezin.

Het begon met 325 pk in 1968, maar de motor werd telkens een stukje krachtiger: Lamborghini bracht ons achtereenvolgens de S1 (1968-1970), de S2 (1970-1972) en de S3 (1972-1978) – in totaal werden er 1.200 exemplaren gebouwd. Mogelijke problemen: roest, veel dorst, (wellicht) twijfelachtige betrouwbaarheid en (zeker) angstaanjagende onderhoudskosten. Maar weet je er een te vinden en zorg je goed voor ‘m, dan gaat z’n waarde maar één kant op.

Jaguar XKR // € 25.000 – € 50.000

Als je iets stijlvol tweedehands wilt voor weinig poen, neem dan een XK8. Maar wil je ook lol hebben, dan zouden we je de aanzienlijk verbeterde, geheel uit aluminium opgetrokken XKR uit 2006 aanbevelen. Vroege R’s van die serie hadden een 420 pk sterke, 4,2-liter supercharged V8, goed voor een tijd van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. We zouden echter alle matrassen omkeren voor de versie na de facelift van 2009, want die heeft een woeste 5,0-liter V8 met supercharger, met 510 pk die de vermogens/gripbalans op alarmerende wijze in het voordeel van je rechtervoet doet doorslaan. Of je doet echt gek en harkt minstens 50.000 euro bij elkaar om de XKR-S met 550 pk te kopen, al kun je die pk’s niet allemaal gebruiken op de openbare weg. Welke je ook koopt: zet het telefoonnummer van je bandenboer in je favorieten.

Kijk hier als je een Jaguar XKR in Nederland wilt kopen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear