Door de downsize-trend sterven veel bloedlijnen van motoren uit. De autofabrikanten ontwikkelen compleet nieuwe motoren die geschikter zijn voor turbo’s en bovendien een stuk kleiner. Toch zijn er nog een aantal mastodonten in omloop uit de tijd dat er nog geen ‘replacement for displacement’ was.

UZ-FE van Toyota en Lexus

Vraag je naar legendarische Toyota-blokken, dan hoor je negen van de tien keer ‘2JZ’. Sinds 1989 produceert Toyota ook een ander potente benzinemotor met de naam 1UZ-FE. De V8 lag bijvoorbeeld in de LS 400 in 1990, toen het merk in Amerika werd gelanceerd. Hij groeide in de loop der jaren meer dan een liter en ligt nu als atmosferische beul met 477 pk in de Lexus LC 500.

Volkswagen 2.0 TFSI

In 2004 kwam Volkswagen met de 2.0 FSI Turbo in de Volkswagen Golf GTI. Je kent hem nu waarschijnlijk als de 2.0 TSI in de Leon Cupra, Audi S3, Golf TCR-raceauto en eigenlijk elke potente hatch van de Volkswagen Groep. In de basis is het dezelfde motor. Maar de stamboom gaat verder terug dan 2004, want in feite is het een 2.0 FSI met een turbo erop geknoopt. De atmosferische variant vond je al aan het begin van de millennium-wisseling in Volkswagens. Qua cilinderinhoud, boring en slag kun je ‘m zelfs herleiden naar de 2.0 van de Golf 3 uit 1993.

LS V8

In de jaren negentig smeten de motorbouwers van General Motors alles van tafel en pakten een blanco stuk papier. Hierop tekenden ze de derde generatie small-block Chevy V8 met de codenaam LS. Voor modeljaar 1997 debuteerde de LS1-motor in de Chevrolet Corvette. De V8 ontwikkelde zich vervolgens tot de LT1-, LT4- en LT5-motoren die in de huidige Corvettes liggen.

Lamborgini V12

Inmiddels liggen de bouwtekeningen voor deze motor in het archief, maar hij is toch het vermelden waard. In 1963 introduceerde Lamborghini de 350GT, met een 3,5-liter V12. Deze motor werd per auto een stukje aangepast tot zijn finale vorm met 6,5 liter inhoud. Hij werd tot 2011, bijna 50 jaar na zijn ontstaan, geleverd in de Murciélago. De Aventador kreeg een andere V12.

Fiat FIRE-motor

Sinds 1985 produceert Fiat de zogenoemde FIRE-motor. Of eigenlijk produceren de robotjes van Fiat ‘m. De afkorting staat voor Fully Integrated Robotised Engine. De Autobianchi Y10 en de Fiat Uno hadden een variant, en tegenwoordig rijden de Fiat 500 en Panda er nog mee rond. Ook in de tweede generatie Ford Ka, het zusje van de 500, kun je ‘m vinden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)