Op de plek waar ooit het roemruchte Baja Beach Club zat in Rotterdam, opende gisteren officieel de eerste Cupra City Garage van Nederland. De zweem van een beneveld inschattingsvermogen en twijfelachtige beslissingen maken plaats voor de modellen van Cupra in een hippe setting. Maar nog wel een inclusief cocktailbar als knipoog naar de eerdere huurders. Het is geen traditionele dealer met een garage, maar meer een hippe plek waar ook evenementen gehouden kunnen worden. De auto’s bestel je in principe thuis, online.
In Nederland verkoopt het merk alleen nog maar plug-in hybrides en elektrische auto’s. In 2030 wil Cupra volledig elektrisch gaan. Het idee is dat Cupra als nieuw merk de strijd aangaat met andere nieuwe merken, zoals Tesla en Polestar. Cupra zou het merk moeten worden binnen de Volkswagen Groep voor de jongere generatie die niet hetzelfde automerk als hun ouders wil rijden.
Stopt Seat en neemt Cupra het over?
In de elektrische plannen van de Volkswagen Groep schitteren de volledig elektrische modellen van Seat alleen door hun afwezigheid. Was het openingsfeestje van de Cupra City Garage indirect een verkapte begrafenis van het merk Seat? Is dit hoe Seat sterft, onder daverend applaus tijdens een feestelijke opening?
TopGear vroeg Seat- en Cupra-opperbaas Wayne Griffiths naar de toekomst van Seat en of we nog een elektrische auto kunnen verwachten van het merk: ‘Ons bedrijf heet Seat S.A. Dat is de naam van ons bedrijf en dat blijft de naam van ons bedrijf. Dat bedrijf heeft twee merken, het ene is Seat en de andere is Cupra.’
‘Seat is denk ik nooit succesvoller geweest in de geschiedenis dan het nu is met de SUV-range, met name de Arona en de Tarraco. Deze auto’s maken Seat ongelofelijk succesvol. Echter, als we keuzes maken op gebied van elektrificatie, kunnen we niet alle modellen tegelijk elektrisch maken, dus daarom wedden we op Cupra als merk voor de elektrificatie.’
Maar komen er ook nog elektrische modellen van Seat?
Oké, dus Seat blijft als bedrijfsnaam boven de jaarcijfers bestaan. Maar hoe zit het dan in 2035? Komen er dan nog nieuwe auto’s met een Seat-badge? ‘Dat ligt eraan hoe lang we nog verbrandingsmotoren gaan zien. Er zijn daar grote discussies over in Europa. We hebben meer dan 1 miljard geïnvesteerd in de nieuwe Seat Leon en meer dan 8 miljard in de gehele productrange. Dat willen we natuurlijk maximaliseren met de verbrandingsmotoren en de plug-in hybrides. Dus ik denk dat Seat nog velen jaren succesvol gaat zijn en we gaan zien hoe snel de elektrische markt ontwikkelt. Cupra gaat ons volledig elektrische merk zijn in 2030.’
Momenteel zijn er nog felle discussies gaande tussen de auto-industrie en de regelmakers in Europa. Een hoop automerken zijn van mening dat een volledig elektrische toekomst niet het hele plaatje moet zijn, zo zijn er bijvoorbeeld ook een hoop voorstanders van synthetische brandstoffen die bestaande auto’s CO2-neutraal kunnen maken. Mochten de plannen van de Europese Unie doorgaan om de nieuwverkoop van verbrandingsmotoren te verbieden, dan lijkt het erop dat de dagen van Seat zijn geteld. Gelukkig is 2035 nog een heel eind weg.
Reacties