Het hing al een tijd in de lucht, maar sinds gisteren is het officieel. Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto’s aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto’s géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto’s mogen nog wel blijven rijden. Elektrische auto’s (waterstof en batterij) zullen vanaf dat moment de norm worden op de automarkt.

We spreken al een tijdje over het verbod op diesel- en benzineauto’s in 2035 en autofabrikanten stemden hun EV-planning er al op af. Maar officieel was het plan om nieuwe auto’s CO2-vrij te maken in 2035 nog niet goedgekeurd door het Europese Parlement. Dat is nu dus wel het geval, zelfs al kwam het er maar met een kleine meerderheid door.

Geldt het verbod op diesel- en benzineauto’s ook voor synthetische brandstoffen?

Er wordt door het Europees Parlement niet expliciet gesproken op een verbod op verbrandingsmotoren, maar simpelweg het verbod op CO2-uitstoot door de auto’s. In de praktijk komt dat dus wel neer op het verbannen van diesel- en benzinemotoren zoals we ze nu kennen. Ook nieuwe auto’s die lopen op synthetische brandstoffen zullen, zoals het nu staat, niet toegestaan zijn.

De synthetische brandstoffen of efuels zijn CO2-neutraal. Ze worden gemaakt met CO2 die uit de lucht wordt gevangen. Auto’s die de synthetische brandstoffen gebruiken, stoten dezelfde CO2 wel weer uit. Dat zijn dus geen ‘auto’s zonder CO2-uitstoot’. Veel automerken lobbyen nog wel voor deze peut (en investeren erin), dus wellicht dat er in de komende dertien jaar nog iets gaat veranderen.

Reacties

  • J-P heeft op 14 mei 2022 geschreven:

    Als het in 2035 niet meer gemaakt c.q verkocht mogen worden , wordt het lang leve de rijdende bommen. Wordt de natuur c.q Aarde nog sneller vervuild c.q warmer Waar gaat al dat vocht heen van de waterstof auto ‘s????? Oh ja is voor de volgende generatie toch

    Reageer
  • Leo heeft op 14 mei 2022 geschreven:

    Cern centrale geeft meer problemen de centrale die nu draaien geef nu al problemen waar zijn we nu eigelijk mee bezich waterstof word nu al goed alternatief

    Reageer
  • Kees heeft op 13 mei 2022 geschreven:

    In 2034 worden waarschijnlijk erg veel benzineauto’s gekocht en die de eerste 20 jaar niet vervangen.

    Reageer
  • Langetijdgeleden heeft op 12 mei 2022 geschreven:

    Tsja. Dat krijg je er nou van als de ‘leiders’ een goed genoeg salaris mogen ontvangen waardoor zij nooit vanuit de lager gestelden van de bevolkingsgroepen hoeven te kijken en alles vanuit hun elitaire positie mogen beslissen over MILJOENEN anderen. Heerlijk! Dictatorschap verpakt als democratie van milieulobbyisten met leugens en doemscenario’s die miljoenen gezinnen, bedrijven en meer zal vernietigen. Maar hun eigen salaris zal overeind blijven staan.

    Reageer
  • Conanthenarnarian heeft op 12 mei 2022 geschreven:

    Dit is dus de volgende stap in de realisatie van een alles overheersende overheid (europees) die het de burgers moeilijker wil maken om nog enigszins een bestaan te kunnen opbouwen. Ja ik begrijp de CO2 problematiek zoals die ons wordt voorgeschoteld maar ondertussen zijn er nog steeds kolencentrales en bio centrales die de situatie er niet beter op maken. Schijnheilig dus ook nog eens een keer. Bovendien wordt de burger dan toch echt gedwongen om elektrisch te gaan rijden, iets wat ook ik zou willen maar hellas kan bruin dat toch echt effe niet trekken. Ze zijn te duur. Ja, per kilometer zal het best minder kosten maar de aanschaf is nu gewoonweg te hoog. De actieradius is te laag en batterijen zijn niet milieuvriendelijk, vergaat dat niet. Daarbij komt dan ook nog dat de prijzen voor electriciteit reeds nu al stijgen dus op den duur zal het per kilometer niets meer gaan uitmaken. Zeker niet als men blijft weigeren om kerkcentrales te bouwen. Kortom de burger en dan meest die burgers die NIET in de stad wonen zijn ongeloofelijk de sjaak straks. Na het fiasco Corona, het klimaat, stikstof en alle andere bangmakerij, o ja, vergeet niet de thans stijgende brandstofprijzen door het beleid van die milieugekkies en daarbovenop nog de situatie in Ukraine, wordt dit dus de volgende levenskwaliteit verslechtering. Ik was al nooit voor de EU maar nu is toch echt de maat vol. Punt is alleen dat er geen groen gras meer over schijnt te zijn om naar te vluchten, het enige dat nog een optie is is revolutie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)