Er zijn bepaalde modellen van Saab waar je niet zo raar van opkijkt als je ze op de snelweg tegenkomt. Een 9-5, bijvoorbeeld. Maar als je een Saab JAS39 Gripen tegenkomt, dan is er iets geks aan de hand. In Zwitserland kun je blijkbaar gewoon een straaljager tegenkomen op de snelweg. Vandaag zijn vier oude F/A18-gevechtsvliegtuigen geland op de A1 bij Payerne.
De snelweg A1 werd vanochtend afgesloten voor de zogenoemde Alpha Uno-oefening. Rond 10:00 uur vanochtend landde daar het eerste vliegtuig en binnen een halfuur stonden vier F/A18’s op het asfalt. Als tweede onderdeel van de oefening moesten de vliegtuigen ook weer opstijgen vanaf de snelweg. Ze zijn inmiddels in de lucht. Helaas voor de pottenkijkers zijn er alleen mensen op uitnodiging welkom.
Minder afhankelijk van vliegvelden
Zwitserland heeft momenteel drie militaire vliegvelden bij de plaatsen Payerne, Meiringen en Emmen. Jij weet dit nu, en een mogelijke vijand dus ook. Het zou dus bijzonder onhandig zijn als de tegenstander een handje bommen op de landingsbanen zou laten vallen en de luchtmacht vleugellam zou maken. En daarom wil de Zwitserse Luftwaffe alternatieven hebben.
Daarom oefent de Zwitserse luchtmacht vandaag met het landen en opstijgen met de straaljagers vanaf de snelweg. Dit is niets nieuws: in de jaren zeventig oefenden ze al eerder. Ze hebben niet dit stuk snelweg uitgekozen omdat ie toevallig zo breed is en geen tunnels of matrixborden heeft. Nee, de snelweg is al in de Koude Oorlog specifiek gebouwd om in noodgevallen als vliegveld te functioneren.
De Zwitserse luchtmacht schrijft: ‘Naast bepaalde snelwegvakken die tijdens de Koude Oorlog voor dergelijke operaties zijn ontworpen, zijn ook voormalige militaire vliegvelden die nu voor civiele doeleinden worden gebruikt, geschikt voor decentraal gebruik van militaire vliegtuigen.’ Het leger noemt de verslechterende veiligheidssituatie in Europa een reden om extra te trainen.
Reacties