Het klimaat is extreem belangrijk. Maar weet je wat nog belangrijker is? Vakanties. Niemand zal dit hardop uitspreken, maar het feit dat we allemaal nog altijd vrolijk twee keer per jaar vliegen, zegt genoeg. We denken zelfs dat mensen die overgestapt zijn op een elektrische auto meer zijn gaan vliegen, aangezien niet iedereen zin heeft in een lagadavontuur richting Italië. Gelukkig komt er een mooi alternatief: een nachttrein die je naar Europese steden rijdt voor de prijs van een ticket.

Een nachttrein is niets nieuws, maar het bedrijf Nox wil het net even anders aanpakken. Voor de prijs van een vliegticket krijg je een eigen kamer met een bed. Je gaat in de avond lekker tukken en komt dan uitgerust en stressvrij aan in – we noemen maar wat – Rome. De eerste trein moet gaan rijden in 2027 en in 2035 moet Nox maar liefst 100 bestemmingen hebben. Het zal je niets verbazen dat wij enorme liefhebbers zijn van roadtrips met de auto, maar we moeten zeggen dat dit ideaal klinkt.

Nox legt in een persbericht uit: ‘Slapen terwijl een trein je door Europa vervoert is een geweldig concept. Maar op dit moment moeten mensen hun coupé delen met vreemden, zijn de bedden krap en is het vaak duurder dan vliegen. Dat willen wij veranderen – nachttreinen moeten weer een essentieel onderdeel worden van het Europese reizen.’ Er komen drie soorten kamers en ze hebben allemaal bedden van twee meter lang, aparte zitplaatsen met tafels, genoeg ruimte om te staan en je bagage op te bergen.

Hoe blijven de tickets zo goedkoop?

Nox wil daarnaast ook tweepersoonsbedden aanbieden en bedden met panoramisch uitzicht. Hoe ze dat voor een goede prijs kunnen aanbieden? Het klinkt bijna onmogelijk, maar blijkbaar hebben ze een heel efficiënt kamerontwerp bedacht waardoor er heel veel mensen in één trein kunnen. Zo wordt de prijs uitgesmeerd over veel passagiers en kunnen de prijzen laag blijven. In de herfst gaat het bedrijf geld ophalen bij investeerders om het plan uit te voeren.

De routes van Nox

Als ze de beloftes kunnen waarmaken, is het natuurlijk geniaal. Voor de mensen die graag een elektrische auto willen maar de vakanties een grote drempel vinden (én niet willen vliegen) hebben nu geen reden meer om geen EV te halen. Het klinkt in alle gevallen relaxter dan vliegen. Het kost meer tijd, maar aangezien je toch slaapt, scheelt het weer een hotelovernachting. Is dit een lekkere afwisseling voor een roadtrip?

16 reacties op “Binnenkort kun je heel betaalbaar op vakantie binnen Europa zonder auto of vliegtuig”

  1. Ik heb weleens gekeken naar een treinvakantie, maar toen bleek dat ik voor mijn baby een volwaardig ticket moest kopen, was ik snel klaar. Hopelijk denken ze daar ook over na.

  2. Dit is heel interessant vooral als men vroeg boekt en een zitplaats neemt om te slapen, het zullen vooral vanaf prijzen die veel zullen schelen in prijs tussen de goedkoopste en duurste tickets, maar goed een goedkope ticket zal mogelijk zijn 🙂

    • Valt wel mee, nu is een privé slaapcoupe naar bijvoorbeeld Wenen ook niet zo duur. Er zijn alleen te weinig bestemmingen, dus meer is altijd beter.

    • Mooi idee, maar net als met alle andere dingen…. goedkope lekkertjes en een paar jaar later de hoofdprijs vragen.

  3. Ja zo corrupt zijn die wereldleiders helaas. Ik heb wel een oplossing..maar dat mag ik niet schrijven…tenzij je gevangenisstraf oké vindt.

  4. Het klimaat is extreem belangrijk. 😂😂😂😂 Ik lig dubbel…. Heel belangrijk, alleen niet van toepassing als het de machtige der uitkomt.

    Het huidige klimaatbeleid in Nederland legt de rekening vooral bij de gewone burger, terwijl grote vervuilers zoals cruiseschepen en internationale bijeenkomsten als de NAVO-top buiten schot blijven. Terwijl kleine zelfstandigen hun dieselbus niet meer de stad in mogen, arriveren wereldleiders per privéjet en vervuilen cruiseschepen ongehinderd de lucht. Echte duurzaamheid vereist eerlijk beleid: wie vervuilt, betaalt – ongeacht status of macht. Schone lucht is een recht voor iedereen, geen luxe voor enkelen.

    NAVO-top: klimaatbeleid op pauze

    Privéjets ✈️
    Dikke SUV’s 🚙
    Volgeboekte hotels 🏨
    Tijdelijke stroomvoorzieningen ⚡
    Afgezette wegen 🚧

    Alles mag – want: internationale prestige.

    📌 De cijfers:
    🔹 200+ privéjets
    🔹 1.000+ voertuigen
    🔹 10.000+ hotelovernachtingen
    🔹 Totale kosten: €200-400 miljoen
    🔹 CO₂-compensatie: 0

    Ondertussen…
    🔧 De loodgieter mag de stad niet meer in.
    🧼 De schoonmaker moet z’n bus vervangen.
    📦 De bezorger draait op voor de kosten.

    Waarom moet de kleine man verduurzamen,
    maar de NAVO niet?

    Er zijn wél milieuzones voor dieselauto’s.
    Maar niet voor defensiecolonnes.
    Er zijn wél CO₂-heffingen voor burgers.
    Maar niet voor internationale delegaties.

    💬 Klimaatbeleid dat alleen geldt voor de gewone burger is geen eerlijk beleid.

    🟩 Echte duurzaamheid is rechtvaardig:
    Wie vervuilt, betaalt – óók de machtigen der aarde.

  5. Vorig jaar met het gezin naar Verona gegaan, via NS International. Met de trein, want dan kom je lekker ontspannen op je bestemming. Dacht ik. Wat een drama reis, met als hoogtepunt een ticket voor een trein die pas een maand later in de Deutsche Bahn dienstregeling was opgenomen. Op de terugweg een dubbel geboekte slaap coupé, dus lekker met de kids in de gang van de coupé “geslapen” ipv in een bedje. De Klantenservice boeide het allemaal niet. Ga gewoon lekker vliegen of autorijden mensen.

  6. “ Een nachttrein is niets nieuws”
    Dat moet je voor de grap nu eens proberen, een rit naar Italië met de trein.
    Dat kan inderdaad ‘s nachts, maar je moet dan toch echt een paar keer overstappen op behoorlijk oncomfortabele tijden. Langer dan een paar uur achter elkaar ga je niet kunnen slapen.
    En dan hebben we het nog niet gehad over de complexiteit van het boeken van de verschillende tickets en het totale gebrek aan veilige langparkeerplaatsen bij stations.
    Ik verwelkom dit concept dan ook van harte. Het parkeren los ik dan zelf wel op.

Laat een antwoord achter aan Tante Pollewop Reactie annuleren

(verplicht)