De beste manier om liever te zijn voor onze groen-blauwe knikker in de ruimte, is zelf je eten verbouwen, niet voortplanten en vooral geen auto kopen. Want zoals je inmiddels weet, zijn zelfs elektrische auto’s niet zonder uitstoot. De productie van de auto als de productie van energie, zorgen voor uitstoot. En ook daar wil de EU graag wat regeltjes voor opstellen.

Batterijfabrikanten die hun spullen in Europa willen verkopen, moeten halverwege 2024 de volledige CO2-uitstoot van de productie rapporteren aan de EU. Deze data wordt vervolgens gebruikt om CO2-limieten voor batterijen in te gaan stellen. Deze regels kunnen dan halverwege juli 2027 ingevoerd worden. Dit meldt EU-instantie Transport & Environment.

Nu al groener dan benzine

‘Batterijen zijn al veel duurzamer dan het verbranden van olie in onze auto’s, maar het kan nog veel beter. Nieuwe regels voor koolstofvoetafdruk, recycling en due diligence-controles zullen ertoe leiden dat in Europa verkochte batterijen wereldwijd de duurzaamste zijn en de norm bepalen voor de rest van de wereld’, aldus een woordvoerder van T&E.

Naast CO2 kijkt de EU ook naar mensenrechten (dus kinderarbeid in kobaltmijnen, om maar wat te noemen), eerlijke arbeidsomstandigheden en andere milieukwesties zoals vervuiling van water of leefomgevingen van dieren en mensen. De regels gelden dus niet alleen voor fabrikanten binnen de EU, maar ook voor producenten buiten de EU die hier hun spullen willen verkopen.

Andere nieuwe regels van de EU verplichten batterijfabrikanten dat 90 procent van de nikkel en kobalt gerecycled moet kunnen worden in 2027. In 2031 moet dit zelfs 95 procent zijn. Voor lithium is dit 50 procent in 2027 en 80 procent in 2031.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie