Autorijden is te vergelijken met het oefenen van de menselijke voortplanting: het moet altijd maar veiliger. Daarom geven nieuwe auto’s vanaf 7 juli bijvoorbeeld een pingeltje wanneer je te hard rijdt. Intussen dienen we bij nieuwe auto’s tijdens het rijden regelmatig op het middenscherm te kijken voor basisfuncties zoals het aanpassen van de temperatuur in de auto. En een scherm midden op je stuur voor extra afleiding is blijkbaar ook veilig genoeg.
ZF Lifetec is de maker van het stuur hierboven. Het bedrijf zegt dat dit nog maar een voorbeeld is van een nieuwe ontwerpstijl die gehanteerd kan worden. ‘On-demand functies, aanraakdisplays en een centraal scherm zijn nu mogelijk’, schrijft ZF.
Het bedrijf ziet in dat gebruiksvriendelijkheid vooropgaat en kan daarom ook stuurtjes met bijvoorbeeld een draaiknop maken. Het is dus aan de autofabrikant de keuze om een ‘doorlopend smartphone-achtig ontwerp’ te nemen zoals ZF dat noemt of het bij fysieke knoppen te houden.
Waarom heeft dit stuur een scherm in het midden?
Sinds 2009 is het in de EU verplicht om airbags in je auto te hebben. De luchtzak bij het stuur zit in het hart verstopt en komt tevoorschijn bij een botsing. Bij het nieuwe ontwerp van ZF komt de airbag niet uit het midden, maar van boven en opent daarna voor het stuur door. In de afbeelding hieronder is dat goed te zien.
‘Met dit nieuwe concept geven we de gelegenheid tot ontwerpvrijheid voor sturen zonder veiligheidscompromis’, zegt Harald Lutz van ZF. Een voorbeeld daarvan is dus een scherm in het midden van het stuur. Daar zul je eerder je ingestelde navigatie, radiozender of actieradius op zien dan een nieuwe aflevering van Love is Blind.
Reacties