Subaru mag wat verkoopaantallen betreft dan niet in de schaduw kunnen staan bij concurrenten als Nissan en Toyota, dat weerhoudt het merk er niet van om tijdens de Tokyo Motor Show flink uit te pakken.

Behalve dat eindelijk de nieuwe Impreza WRX STi het levenslicht ziet, onthult Subaru in Tokio ook de Exiga, een studiemodel voor een zevenzits stationwagen. De Exiga lijkt een redelijk levensvatbaar ontwerp dat in het verlengde ligt van de Subaru Forrester, maar dat ook trekjes heeft van de Legacy Outback. Van Subaru echter geen woord over eventuele productieplannen.

Uiteraard heeft de Exiga een boxermotor onder de motorkap, in dit geval een 2,0 liter viercilinder met turbo. Ook vierwielaandrijving is bij Subaru geen verrassing. Daarmee heeft Subaru op gebied van aandrijving niet direct een grote stap voorwaarts gezet, maar dat was blijkbaar ook niet het doel van de designers. Die hebben vooral hun best gedaan op het interieur, waar een enorm glazen dak als eerste in het oog springt. Ook de blauwe sfeerverlichting is een aardig accent dat we in de toekomst graag in een productiemodel zouden terugzien.

Ook een merk als Subaru moet tegenwoordig aan het milieu denken, en dus kunnen we in Tokio de G4E tegemoet zien. Dat is een auto met een elektromotor die je met een stekker in het stopcontact kunt opladen. Met een volledig opgeladen accu heeft de G4E een actieradius van 200 kilometer. Net als alle andere autofabrikanten claimt Subaru dat de G4E geen schadelijke stoffen produceert, maar de auto-industrie lijkt voor het gemak te vergeten dat al die elektrische energie ook ergens moet worden opgewekt. En dat zullen vast niet alleen windmolens zijn. Ook de G4E heeft trouwens een modern interieur, al nodigt dit wat ons betreft vooral uit tot het spelen van videogames.

Reacties

Meer van TopGear