Benzinemotoren zijn gek op lucht. Daarom worden ze zo blij als je een turbo of een supercharger monteert. Subaru komt nu met een andere bijzondere uitvinding: luchtinjectie. Maar dit is niet bedoeld om de power te verhogen. Carbuzz ontdekte een patent van Subaru waarin staat beschreven hoe het merk met luchtinjectoren de benzinemotor een tikkeltje efficiënter wil maken.

In de verbrandingskamer van de motor, dus waar de zuiger heen en weer beweegt (niet op en neer, want het is een boxermotor), zit een soort puist naast de brandstofinjector. Binnen deze pukkel zit een klein extra kamertje met daarin weer een injector die lucht in de motor kan schieten. In de pukkel zitten gaten zodat de extra lucht kan ontsnappen en in de verbrandingskamer terecht kan komen.

Luchtinjectie blaast de cilinderwanden schoon

Als een motor koud is, wil brandstof nog weleens tegen de koude wanden van de cilinders plakken. Dit is niet gunstig voor een optimale verbranding en zorgt voor meer uitstoot. Door onder de juiste hoek een beetje lucht naar binnen te schieten, ontstaan er wervelingen die deze plakkend brandstof van de cilinderwanden afblazen. Deze brandstof verbrandt beter, wat zorgt voor een efficiëntere motor.

Een van de tekeningen uit het patent | Foto: © United States Patent and Trademark Office / Subaru

We horen je denken: hoeveel impact op de uitstoot kan een gunstigere koude start hebben? Bij een normale verbrandingsmotor misschien niet zoveel, want die is na een kwartiertje wel lekker op temperatuur. Maar bij een hybride of plug-in hybride krijgt de motor niet altijd de kans om goed op temperatuur te komen, omdat de benzinemotor vaak uitstaat als de elektromotor het werk doet.

Wanneer komt de luchtinjectie van Subaru?

Luchtinjectie kan ook gebruikt worden om iets meer lucht toe te voegen aan het brandstofmengsel, bijvoorbeeld om de auto (tijdelijk) iets armer te laten lopen. Of Subaru de techniek echt toe gaat passen op toekomstige motoren, is nog maar even de vraag. Automerken vragen regelmatig patenten aan voor uitvindingen die ze zelf niet gaan gebruiken. We zien het vanzelf.

Reacties

  • Wim317 heeft op 15 april 2024 geschreven:

    Ik rij al ruim 10 jaar met een Subaru Forester uit 1999. SF type met 125 paarden.
    Ooit gekocht voor €1500 met 169.000km op de teller. Bevalt me prima.

    Reageer
  • Typo heeft op 11 april 2024 geschreven:

    bedoeld is met een d niet met een t (bedoelt)

    • Delvechio heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Dag Tygo,

      Ik vrees dat je op Nederlandse les moet. Er staat is bedoeld. In dit geval is bedoeld ( bedoeld dus) het voltooid deelwoord, en dus met een d. Als je iets corrigeert, weet het dan wel zeker dat het zo is. Anders heeft dat niet zoveel zin.

      • hans peperkamp(techneut) heeft op 11 april 2024 geschreven:

        Het probleem is,dat vooral de Nederlandse grammatica en de Totale Nederlandse op de schop moet.Vooral het paard in de wei,en wij met zijn allen,kan wel wat eenvoudiger in de tegenwoordige tijd.Vooral de nieuwe medelanders hebben vaak problemen,omdat vaak hun eigen taal,van een ander en eenvoudiger grammatica is voorzien.We kunnen beter allemaal Engels gaan spreken,maar als een Nederlander tegen mij in de Engelse taal toespreekt,begin ik in de Duitse Taal.En dan ben ik ook tweetalig.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp(schotel bezitter) heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Eindelijk een Auto-Vak-Journalist die de auto-kennis een nieuwe impuls kan geven,in de auto-technische uitleg.Het zou een wonder kunnen zijn,dat er weer eens een zeer goed onderhoudende TV Auto-programma heel veel zal kunnen betekenen in de exakte kennis verrijking van de Kijkers-publiek.Zoals voorbeeld: via de Duitse VOX(onderdeel van de Duitse RTL-groep)waar ik globaal 10 jaar mijn informatie van kan ontvangen,via de Astra 1(19.2) in de orbiter-baan 38.000 km boven de Evenaar een vaste baan heeft. VOX.de via menu: AUTO MOBIL elke zondag vanaf 17.00 t/m 18.15 uur.Geeft de nieuwste Auto-Testen en ook de vele inhoudelijke informatie,en vooral de AUTO DOKTOREN laten zien de werking van de vele belangrijke auto-delen,maar ook laten zien de reparatie’s van die auto-mankementen die niet werden opgelost,zelfs niet door hun eigen gekochte-auto,via de Dealers. Ziet ook via youtube.nl AUTO DOKTOREN,en neem kennis van hun vakmanschap.En dat zou ook een pracht TV programma zijn,via de NPO/Commerciele Omroepen,En de redactie van TopGear zou dat kunnen omarmen,zijnde zéér ervaten auto-journalisten.Maar we hebben de TV uitzending van DE PIANO/Vandaaginside/Goeden en Slechte Tijden/Op1/Bau op RTL4/DE MOL/De Slimste Mens/en meer van die tomelose TV spelletjes-TV Talk Show praatprogramma’s,waar gaat het feitelijk over?.Maar nooit over de Technische Innovatie Ontwikkelingen.Het zou een EER betekenen voor Topgear om daar in deel te kunnen nemen.in afwachting van meer kijk/genot

    Reageer
  • Jurgen heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Ik dacht dat Mercedes vroeger (jaren 80 of 90) ook dubbele injectors had. Een voor benzine en een voor lucht.

    Reageer
  • hans peperkamp(kampeerder) heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Een van de beste caravantrekkers,vooral door zijn 4 wielaandrijving en laag zwarte punt,door de ligging van de boxer motor.En vooral zeer sterke hellingen vanaf 12% was altijd het sterkse punt,vooral in bergachtergebieden om campings te bereiken,was een voordeel punt.Dat was een nadeel van voorwielaandrijving,het slippen van de voorwielen.

    • Bob ook schotelbezitter heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Ja, de npo is een kapitaalverslinder met een schaamteloos lage output. Wat mij betreft wordt de hele npo afgebroken en op een totaal andere manier opgezet. Subaru is een mooi merk, maar 4 wielaandrijving heeft vrijwel niemand in Nederland nodig. Wel in Zwitserland of Oostenrijk, waar de lage gearing ook nuttig kan zojn.

      • hans peperkamp(schotelman) heeft op 11 april 2024 geschreven:

        Bob: u als schotelbezitter weet net zoals ik de steeds terugkerende schaamtelose weinig inhoudelijke TV/Radio uitzendingen.Als schotelbeztter zijn we in staat via een Viasat-schotel met basis 5 LNB’s duizenden TV/Radio omroepen FTA(FREE TO AIR) te ontvangen.En daaruit onze favorite omroepen op te slaan in het digitale-geheugen.Vooral de Topfield sateliet receiver was toen al mogelijk om TV programma’s terug te kijken,en vooral die vervelende reclame’s over te slaan.En daarnaast was Canal-digitaal (betaalTV) als eerste die van analoog naar digitale beeldverwerking.En late r waren de ZDF/ARD die al met een demo al over ging naar HDTV format.En daarom al liep de Schotel-ontvangst ver vooruit op de NPO/Commerciele Omroepen.En ook vaak in de hoogwaardige uitzend-format van 1080 P: en niet in de halve beeldverwerking van 1080i: 540 beeldlijnen via de A lijnen en dan 540 beeldlijnen op de B lijnen,en dat gaf een totale beeldraster.Maar de nieuwe 4 K HDTV OLED-LG en QLED van Samsung vragen om een betere beeldverwerking,dan de HDTV-format.Gekocht in Duitsland de HD-PLUS.de betaaltv voorzien van het beste beeldformat.En de volgende nieuwste TV uitvoering die ik om de 5 jaar koopt,zal wel de 8 k UHD Platte TV worden.Via: youtube.nl (tik in) 8 K 120 HZ Demo by NHK Japan de nieuwste uitzendtechniek.En dit hoogwaardige signaal zal vollopig via de Glasvezel en de Schotel te ontvangen zijn.Inzake dat Glasvezel en via de Satellieten,er géén beperkingen zijn voor grotere data-snelheden en band-breedte’sEn daarom is het heel belangrijk om naast een zeer goed inhoudelijk Auto-TV programma maar ook een inhoudelijk Technische TV programma wel een steeds meer luister/kijkgenot geven.Daarnaast: om verouderde omroep-bestel onder marsmuziek/volksdansen/handgeklap/feestgedruis etc. ondergebracht moet worden in het Openlucht-Museum gelegen in Arnhem,met een extra vermelding: EEN OMROEP BESTEL UIT HET STEENEN-TIJDPERK,en daarmee kunnen onze kinderen en kleinkinderen getuigen van zijn.Mijn voorstel: onze verplichte omroep-bijdrage onder te brengen bij de Regionale Omroepen,en dat is het voordeel van nieuws etc. uit je eigen provincie.maar ook voorzien van je eigen streektaal.En niet alleen ABN spreken,dat doen ze maar in de Randstad.In Friesland je eigen taal beheersen,die je inwoners zal blijven dulden.En geldt ook voor Limburg/Gelderland/Drenthe/Overijsel/Groningen, en niet de Randstad- met de hoofdstad gelegen in Hiversum,die steeds bepalen wat goed is voor de kijkers/luisteraars in het westen van het land.Het zal mijn tijd wel duren,met mijn huidige leeftijd van 80 jaar.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear