
Je zoekt iets met een turbo zonder diesel? Dan moet de zoekterm die je intypt ‘Impreza’ zijn, en vervolgens gaat er een hele wereld aan varianten voor je open. Overigens zijn de latere WRX’en officieel geen Impreza’s, maar dat terzijde. Je kunt kiezen uit vier generaties vol verschillende karakters en gedaantes. Je vliegt onder de radar in een zilveren station, of je gaat voor de volvette McRae-uitvoering: een blauwe sedan met gouden wielen en dikke wielkasten.
De eerste generatie Impreza Turbo’s mag inmiddels dan wel 25 jaar oud zijn, maar heeft nog altijd een onderscheidende magie. De sedan begon zijn leven rustig, maar latere versies werden steeds harder en kregen meer grip. Ze zijn allemaal prachtig in balans, speels in de bochten en helder en communicatief in de besturing. Ze rijden doorgaans makkelijker dan je zou verwachten, zeker gezien hun leeftijd.
Hoe goed het onderstel ook mag zijn, wat de Subaru Impreza echt onderscheidt, is de rauwe -viercilinder boxermotor. Z’n montere geluid en z’n zwierige gedrag bij iedere hoeveelheid toeren zorgen ervoor dat je ’m altijd glimlachend bestuurt. Het begon met dik 200 pk, maar dat werd al snel meer, vooral in de WRX- en de STI-uitvoeringen. Tegen de 300 pk was het genoeg geweest: daarna werd het turbogat wat al te komisch.
De totem van de rallywereld
De Subaru Impreza was rond de eeuwwisseling de totem van de rallywereld, toen de rol van de fabrikanten groot was en er grote menigten op de races afkwamen, waardoor er geld was voor verdere ontwikkelingen van de auto’s. Ontwikkelingen die op hun beurt weer doorsijpelden naar de showroom. Wij zijn gek op de tweedeursversie van de eerste generatie: de 22B (hoewel die keihard is geveerd en er maar 400 van zijn gemaakt), die uiteraard lastig te vinden is, en op de -epische P1 – die je ook al alleen rechts-gestuurd kunt krijgen.
Van de Impreza zijn er dus vele varianten en sub-versies – we kunnen ze hier onmogelijk allemaal noemen. Ben je op zoek naar zo’n Subaru, doe dan goed je huiswerk, zodat je precies weet wat je eigenlijk precies zoekt. En als je dat eenmaal hebt gevonden, zorg er dan voor dat je ’m uitgebreid naloopt en aan de tand voelt.
Wil je een Subaru Impreza?
Een goede Impreza 22B kan je rustig meer dan een ton kosten, maar de P1 is net zo goed voor een kwart van de prijs. Gewone turbo’s kun je vinden vanaf zo’n 7 mille; een goede kost je minstens het dubbele. De eerste generatie (GC8) is -bijzonder gewild. Voor een Impreza 555 moet je zo’n 13.000 euro meenemen
Meer van TopGear


Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Kooptip: Zeldzame Subaru Impreza P1 voor een schappelijk bedrag (als je wat moeite wilt doen)

Colin McRae crashte deze Subaru Impreza, en nu kan ie van jou zijn

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

Dit is de Prodrive P25 – de ultieme Subaru Impreza 22B

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
