
Je zoekt iets met een turbo zonder diesel? Dan moet de zoekterm die je intypt ‘Impreza’ zijn, en vervolgens gaat er een hele wereld aan varianten voor je open. Overigens zijn de latere WRX’en officieel geen Impreza’s, maar dat terzijde. Je kunt kiezen uit vier generaties vol verschillende karakters en gedaantes. Je vliegt onder de radar in een zilveren station, of je gaat voor de volvette McRae-uitvoering: een blauwe sedan met gouden wielen en dikke wielkasten.
De eerste generatie Impreza Turbo’s mag inmiddels dan wel 25 jaar oud zijn, maar heeft nog altijd een onderscheidende magie. De sedan begon zijn leven rustig, maar latere versies werden steeds harder en kregen meer grip. Ze zijn allemaal prachtig in balans, speels in de bochten en helder en communicatief in de besturing. Ze rijden doorgaans makkelijker dan je zou verwachten, zeker gezien hun leeftijd.
Hoe goed het onderstel ook mag zijn, wat de Subaru Impreza echt onderscheidt, is de rauwe -viercilinder boxermotor. Z’n montere geluid en z’n zwierige gedrag bij iedere hoeveelheid toeren zorgen ervoor dat je ’m altijd glimlachend bestuurt. Het begon met dik 200 pk, maar dat werd al snel meer, vooral in de WRX- en de STI-uitvoeringen. Tegen de 300 pk was het genoeg geweest: daarna werd het turbogat wat al te komisch.
De totem van de rallywereld
De Subaru Impreza was rond de eeuwwisseling de totem van de rallywereld, toen de rol van de fabrikanten groot was en er grote menigten op de races afkwamen, waardoor er geld was voor verdere ontwikkelingen van de auto’s. Ontwikkelingen die op hun beurt weer doorsijpelden naar de showroom. Wij zijn gek op de tweedeursversie van de eerste generatie: de 22B (hoewel die keihard is geveerd en er maar 400 van zijn gemaakt), die uiteraard lastig te vinden is, en op de -epische P1 – die je ook al alleen rechts-gestuurd kunt krijgen.
Van de Impreza zijn er dus vele varianten en sub-versies – we kunnen ze hier onmogelijk allemaal noemen. Ben je op zoek naar zo’n Subaru, doe dan goed je huiswerk, zodat je precies weet wat je eigenlijk precies zoekt. En als je dat eenmaal hebt gevonden, zorg er dan voor dat je ’m uitgebreid naloopt en aan de tand voelt.
Wil je een Subaru Impreza?
Een goede Impreza 22B kan je rustig meer dan een ton kosten, maar de P1 is net zo goed voor een kwart van de prijs. Gewone turbo’s kun je vinden vanaf zo’n 7 mille; een goede kost je minstens het dubbele. De eerste generatie (GC8) is -bijzonder gewild. Voor een Impreza 555 moet je zo’n 13.000 euro meenemen
Meer van TopGear


Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Kooptip: Zeldzame Subaru Impreza P1 voor een schappelijk bedrag (als je wat moeite wilt doen)

Colin McRae crashte deze Subaru Impreza, en nu kan ie van jou zijn

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

Dit is de Prodrive P25 – de ultieme Subaru Impreza 22B

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
