Je zoekt iets met een turbo zonder diesel? Dan moet de zoekterm die je intypt ‘Impreza’ zijn, en vervolgens gaat er een hele wereld aan varianten voor je open. Overigens zijn de latere WRX’en officieel geen Impreza’s, maar dat terzijde. Je kunt kiezen uit vier generaties vol verschillende karakters en gedaantes. Je vliegt onder de radar in een zilveren station, of je gaat voor de volvette McRae-uitvoering: een blauwe sedan met gouden wielen en dikke wielkasten.

De eerste generatie Impreza Turbo’s mag inmiddels dan wel 25 jaar oud zijn, maar heeft nog altijd een onderscheidende magie. De sedan begon zijn leven rustig, maar latere versies werden steeds harder en kregen meer grip. Ze zijn allemaal prachtig in balans, speels in de bochten en helder en communicatief in de besturing. Ze rijden doorgaans makkelijker dan je zou verwachten, zeker gezien hun leeftijd.

Hoe goed het onderstel ook mag zijn, wat de Subaru Impreza echt onderscheidt, is de rauwe -viercilinder boxermotor. Z’n montere geluid en z’n zwierige gedrag bij iedere hoeveelheid toeren zorgen ervoor dat je ’m altijd glimlachend bestuurt. Het begon met dik 200 pk, maar dat werd al snel meer, vooral in de WRX- en de STI-uitvoeringen. Tegen de 300 pk was het genoeg geweest: daarna werd het turbogat wat al te komisch.

De totem van de rallywereld

De Subaru Impreza was rond de eeuwwisseling de totem van de rallywereld, toen de rol van de fabrikanten groot was en er grote menigten op de races afkwamen, waardoor er geld was voor verdere ontwikkelingen van de auto’s. Ontwikkelingen die op hun beurt weer doorsijpelden naar de showroom. Wij zijn gek op de tweedeursversie van de eerste generatie: de 22B (hoewel die keihard is geveerd en er maar 400 van zijn gemaakt), die uiteraard lastig te vinden is, en op de -epische P1 – die je ook al alleen rechts-gestuurd kunt krijgen.

Van de Impreza zijn er dus vele varianten en sub-versies – we kunnen ze hier onmogelijk allemaal noemen. Ben je op zoek naar zo’n Subaru, doe dan goed je huiswerk, zodat je precies weet wat je eigenlijk precies zoekt. En als je dat eenmaal hebt gevonden, zorg er dan voor dat je ’m uitgebreid naloopt en aan de tand voelt.

Wil je een Subaru Impreza?

Een goede Impreza 22B kan je rustig meer dan een ton kosten, maar de P1 is net zo goed voor een kwart van de prijs. Gewone turbo’s kun je vinden vanaf zo’n 7 mille; een goede kost je minstens het dubbele. De eerste generatie (GC8) is -bijzonder gewild. Voor een Impreza 555 moet je zo’n 13.000 euro meenemen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)