
Je zoekt iets met een turbo zonder diesel? Dan moet de zoekterm die je intypt ‘Impreza’ zijn, en vervolgens gaat er een hele wereld aan varianten voor je open. Overigens zijn de latere WRX’en officieel geen Impreza’s, maar dat terzijde. Je kunt kiezen uit vier generaties vol verschillende karakters en gedaantes. Je vliegt onder de radar in een zilveren station, of je gaat voor de volvette McRae-uitvoering: een blauwe sedan met gouden wielen en dikke wielkasten.
De eerste generatie Impreza Turbo’s mag inmiddels dan wel 25 jaar oud zijn, maar heeft nog altijd een onderscheidende magie. De sedan begon zijn leven rustig, maar latere versies werden steeds harder en kregen meer grip. Ze zijn allemaal prachtig in balans, speels in de bochten en helder en communicatief in de besturing. Ze rijden doorgaans makkelijker dan je zou verwachten, zeker gezien hun leeftijd.
Hoe goed het onderstel ook mag zijn, wat de Subaru Impreza echt onderscheidt, is de rauwe -viercilinder boxermotor. Z’n montere geluid en z’n zwierige gedrag bij iedere hoeveelheid toeren zorgen ervoor dat je ’m altijd glimlachend bestuurt. Het begon met dik 200 pk, maar dat werd al snel meer, vooral in de WRX- en de STI-uitvoeringen. Tegen de 300 pk was het genoeg geweest: daarna werd het turbogat wat al te komisch.
De totem van de rallywereld
De Subaru Impreza was rond de eeuwwisseling de totem van de rallywereld, toen de rol van de fabrikanten groot was en er grote menigten op de races afkwamen, waardoor er geld was voor verdere ontwikkelingen van de auto’s. Ontwikkelingen die op hun beurt weer doorsijpelden naar de showroom. Wij zijn gek op de tweedeursversie van de eerste generatie: de 22B (hoewel die keihard is geveerd en er maar 400 van zijn gemaakt), die uiteraard lastig te vinden is, en op de -epische P1 – die je ook al alleen rechts-gestuurd kunt krijgen.
Van de Impreza zijn er dus vele varianten en sub-versies – we kunnen ze hier onmogelijk allemaal noemen. Ben je op zoek naar zo’n Subaru, doe dan goed je huiswerk, zodat je precies weet wat je eigenlijk precies zoekt. En als je dat eenmaal hebt gevonden, zorg er dan voor dat je ’m uitgebreid naloopt en aan de tand voelt.
Wil je een Subaru Impreza?
Een goede Impreza 22B kan je rustig meer dan een ton kosten, maar de P1 is net zo goed voor een kwart van de prijs. Gewone turbo’s kun je vinden vanaf zo’n 7 mille; een goede kost je minstens het dubbele. De eerste generatie (GC8) is -bijzonder gewild. Voor een Impreza 555 moet je zo’n 13.000 euro meenemen
Meer van TopGear


Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Kooptip: Zeldzame Subaru Impreza P1 voor een schappelijk bedrag (als je wat moeite wilt doen)

Colin McRae crashte deze Subaru Impreza, en nu kan ie van jou zijn

Waarom de Subaru Prodrive P25 geen gouden velgen heeft (plus alles wat je moet weten)

Dit is de Prodrive P25 – de ultieme Subaru Impreza 22B

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Deze handige tip kan vooral Nederlandse toeristen in Frankrijk een boete besparen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

In Duitsland kun je een bijzondere nieuwe soort benzine aan de pomp krijgen – dit moet je weten

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand
