Een deadline? Bij Subaru maken ze zich allerminst druk om dat soort ‘bijzaken’. De dieselmotor heeft na de eerste aankondiging bijna twee jaar op zich laten wachten. Maar nu is het dan zover. De Japanners presenteren in Genève de allereerste boxerdiesel. Klinkt niet echt opwindend eigenlijk…
 
Een boxermotor wordt door menigeen geassocieerd met de strak gelijnde sportwagens uit Zuffenhausen. Maar er zijn wel degelijk meerdere fabrikanten die gebruik maken van deze configuratie. Zoals bekend zijn de cilinderparen bij een boxerkrachtbron recht tegenover elkaar geplaatst. Met als voordeel dat het blok niet zo hoog hoeft te zijn als een ‘conventionele’ verbrandingsmotor. En dat heeft weer een positief effect op het weggedrag, gezien het lagere zwaartepunt.
 
Een dieselmotor was tot enkele jaren geleden niet aan Subaru besteed. Daar in het Verre Oosten dacht men nog steeds dat dergelijke motoren louter voor landbouwvoertuigen bedoeld waren. En eigenlijk was dat ook lange tijd zo…  Aangezien de Europese fabrikanten succes na succes boeken met hun oliestokers heeft Subaru toch ook ingezien dat een diesel zou kunnen bijdragen aan een groter marktaandeel. Dus ja, dan ga je natuurlijk als boxerfanaat een boxerdiesel ontwikkelen. En als je dát eenmaal aankondigt kun je niet meer terug. Het heeft de fabrikant dan ook heel wat hoofdbrekens gekost om een passende configuratie te ontwikkelen. Uiteindelijk is het dan toch gelukt. De motor heeft een inhoud van twee liter en levert 150 pk en 350 Nm aan trekkracht. De Legacy Touring Wagon en Outback profiteren als eerste van de nieuwe motor. Prijzen beginnen bij respectievelijk 36.995 euro en 39.495 euro.

Reacties

Meer van TopGear