TopGear stapt net uit de elektrische Subaru Solterra. Ons aprilnummer haalde hij net niet, dus in het meinummer van TopGear Magazine (eind april in de winkel) lees je ons volledige testverslag. Nu alvast de highlights.

Testobject: Subaru Solterra
Uitvoering: Sky Package
Locatie: Aldenhoven Testing Center, Duitsland
Weersomstandigheden: bewolkt, graad of 10

Wat is dit precies?

De Solterra is de eerste volledig elektrische Subaru (als je de 100 experimentele stadsautootjes die ze in 2003 op Tokyo loslieten niet meetelt). En als ie je ergens bekend voorkomt, dan kan dat kloppen. Subaru ontwikkelde ‘m samen met Toyota; hij is het twee-eiige tweelingbroertje van de bZ4X.

Zijn er grote verschillen tussen die twee?

Best wel een paar. Qua uiterlijk heeft Subaru z’n best gedaan om zijn eigen ontwerpkenmerken aan de auto mee te geven. En in lijn met wat Subaru-eigenaren willen, gooien ze het meer op robuuste techniek en capaciteiten dan op design en gadgets. Zo heeft de Solterra een normaal stuur zonder steer-by-wire. Ook heeft ie altijd vierwielaandrijving, in de vorm van twee elektromotoren met samen 160 kW/218 pk.

Hoe is ie vanbinnen?

Ondanks z’n aflopende daklijn kunnen we prima zitten op de (vrij diepe) achterbank. Voorin kijk je uit op een cool dashboard met een hoog geplaatst tellerscherm. In het midden vind je een overzichtelijk 12,3-inch infotainmentdisplay dat aardig vlot werkt. Er zijn echte knoppen, een hoop opbergruimte en een kamerbreed, bij de b-stijl onderbroken panoramadak.

Hoe rijdt de Subaru Solterra?

We konden met pre-productieauto’s de testbaan van Aldenhoven op. Kombochten, een gladde waterbaan, een strookje kasseien, dat soort dingen. Geen echte real-life test dus, maar genoeg voor een indruk. De twee e-motoren maken ‘m vlot zat (0-100 in 6,9 seconden) en hij is op snelheid stil en stabiel. Op de compacte handling track valt het weggedrag niets tegen. Het lage zwaartepunt is zoals bij alle EV’s een zegen en de ophanging houdt de carrosserie mooi onder controle.

Hoe zit het met opladen en de actieradius?

Alle uitvoeringen van de Subaru Solterra (het zijn er maar twee, dat scheelt) hebben een 71,4-kWh accu. De standaardauto op 18 inch haalt daarmee 454 kilometer, deze Sky Package-versie met 20 inch doet 413 kilometer. Snelladen kan met 150 kW, maar op wisselstroom kan ie slechts 6,6 kW aan. Toch zonde van je 11-kW wallbox.

Wanneer kan ik ‘m kopen?

Deze zomer verschijnt de Subaru Solterra bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend, maar beginnen waarschijnlijk rond de 55 mille.

Onze volledige rijtest van de Subaru Solterra lees je in TopGear Magazine 203 – vanaf 28 april in de winkel!

Reacties

  • Elektron heeft op 6 mei 2022 geschreven:

    …only 6 KW at the wallbox.
    -That definitely is underwhelming.
    It should at least charge at 11KW AC
    like the competitors (f.e. IONIQ 5)…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)