
TopGear stapt net uit de elektrische Subaru Solterra. Ons aprilnummer haalde hij net niet, dus in het meinummer van TopGear Magazine (eind april in de winkel) lees je ons volledige testverslag. Nu alvast de highlights.
Testobject: Subaru Solterra
Uitvoering: Sky Package
Locatie: Aldenhoven Testing Center, Duitsland
Weersomstandigheden: bewolkt, graad of 10
Wat is dit precies?
De Solterra is de eerste volledig elektrische Subaru (als je de 100 experimentele stadsautootjes die ze in 2003 op Tokyo loslieten niet meetelt). En als ie je ergens bekend voorkomt, dan kan dat kloppen. Subaru ontwikkelde ‘m samen met Toyota; hij is het twee-eiige tweelingbroertje van de bZ4X.
Zijn er grote verschillen tussen die twee?
Best wel een paar. Qua uiterlijk heeft Subaru z’n best gedaan om zijn eigen ontwerpkenmerken aan de auto mee te geven. En in lijn met wat Subaru-eigenaren willen, gooien ze het meer op robuuste techniek en capaciteiten dan op design en gadgets. Zo heeft de Solterra een normaal stuur zonder steer-by-wire. Ook heeft ie altijd vierwielaandrijving, in de vorm van twee elektromotoren met samen 160 kW/218 pk.
Hoe is ie vanbinnen?
Ondanks z’n aflopende daklijn kunnen we prima zitten op de (vrij diepe) achterbank. Voorin kijk je uit op een cool dashboard met een hoog geplaatst tellerscherm. In het midden vind je een overzichtelijk 12,3-inch infotainmentdisplay dat aardig vlot werkt. Er zijn echte knoppen, een hoop opbergruimte en een kamerbreed, bij de b-stijl onderbroken panoramadak.
Hoe rijdt de Subaru Solterra?
We konden met pre-productieauto’s de testbaan van Aldenhoven op. Kombochten, een gladde waterbaan, een strookje kasseien, dat soort dingen. Geen echte real-life test dus, maar genoeg voor een indruk. De twee e-motoren maken ‘m vlot zat (0-100 in 6,9 seconden) en hij is op snelheid stil en stabiel. Op de compacte handling track valt het weggedrag niets tegen. Het lage zwaartepunt is zoals bij alle EV’s een zegen en de ophanging houdt de carrosserie mooi onder controle.
Hoe zit het met opladen en de actieradius?
Alle uitvoeringen van de Subaru Solterra (het zijn er maar twee, dat scheelt) hebben een 71,4-kWh accu. De standaardauto op 18 inch haalt daarmee 454 kilometer, deze Sky Package-versie met 20 inch doet 413 kilometer. Snelladen kan met 150 kW, maar op wisselstroom kan ie slechts 6,6 kW aan. Toch zonde van je 11-kW wallbox.
Wanneer kan ik ‘m kopen?
Deze zomer verschijnt de Subaru Solterra bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend, maar beginnen waarschijnlijk rond de 55 mille.
Onze volledige rijtest van de Subaru Solterra lees je in TopGear Magazine 203 – vanaf 28 april in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Subaru Solterra: hoe rijdt de eerste elektrische Subaru die jij kunt kopen?

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Waarom (helaas) niemand het betrouwbaarste automerk van Nederland koopt

Iemand loste het probleem van deze vergeten sportcoupé op briljante wijze op

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

…only 6 KW at the wallbox.
-That definitely is underwhelming.
It should at least charge at 11KW AC
like the competitors (f.e. IONIQ 5)…