Nu de auto-industrie binnen een paar jaar is omgeslagen van ‘ach, zal allemaal wel loslopen’ naar ‘OH GOD alles moet nog deze week helemaal elektrisch’ zijn er een paar merken die een moeilijke tijd tegemoet gaan. Merken die zelf de technologie niet in huis hebben om zo’n ommezwaai op poten te zetten, laat staan binnen korte tijd. Merken wier naam en faam berust op bepaalde techniek, die met het terugdringen van de uitstoot van hun gamma de afgelopen tijd al moeite genoeg hadden. En het meest van al: merken waarvoor deze beide zaken gelden.

De kurk van Subaru, die dappere, zelfstandige autobouwer uit Japan, drijft op de boxermotor en vierwielaandrijving. Check en check wat betreft ‘niet gunstig voor je gemiddelde uitstoot’. Onlangs probeerden ze voorzichtig iets met hybrides, maar je zou kunnen zeggen dat ze niet echt zijn toegerust op de revolutie die dit decennium plaats zal moeten gaan vinden. Vorig jaar verkochten ze 860.000 auto’s – vooral in de VS, waar CO2 (nog) niet zo zwaar weegt en mensen gek zijn op de do anything, go anywhere-insteek van hun modellen. Maar wat als men ook daar Europees dwars begint te liggen?

De Subaru Solterra werd ontwikkeld met Toyota

Gelukkig is Subaru dikke vrienden met Toyota. Hun samenwerking bracht ons eerder al de GT86/GR86 en BRZ en de komende jaren zullen er Subaru’s met Toyota-hybridetechniek verschijnen. Maar voor nu is het grote nieuws deze gezamenlijk ontwikkelde elektrische crossover, die in Toyota-vorm bZ4X heet (nee, de kat liep niet over ons toetsenbord) en als Subaru de naam Solterra meekrijgt.

De Subaru Solterra is niet de eerste elektrische Subaru, zo wordt ons verteld. Ruim vijftien jaar geleden hield het merk zich al bezig met een klein stadskarretje, de R1e, dat uiteindelijk nooit echt verder kwam dan een handjevol proefexemplaren in het centrum van Tokyo. Nu is de tijd er rijp voor: dit is de eerste EV van Subaru die jij kunt kopen. Het merk zet de Solterra in de markt als een EV die ‘trouw blijft aan de merkwaarden’. Dat betekent niet dat z’n accucellen horizontaal schuin tegenover elkaar gestapeld liggen, maar bijvoorbeeld wel dat hij altijd wordt geleverd met vierwielaandrijving (en dus twee motoren), terwijl de Toyota ook met enkel voorwielaandrijving te krijgen is.

De Subaru Solterra is wel iets anders dan de Toyota

Het houdt ook in dat Subaru goed keek naar wat zijn klanten willen en hoe dat verschilt van de wensen van Toyota-kopers. Die laatste zijn blijkbaar erg geënt op design en packaging, waar Subaru-mensen gaan voor techniek, veiligheid en prestaties. Interessant, ware het niet dat de auto’s onderhuids vooral op details van elkaar verschillen, veel dezelfde opties en uitrusting krijgen en ook qua ontwerp wel erg dicht bij elkaar liggen. Het is dus maar net waar je als merk de nadruk op wilt leggen.

Als je het ons vraagt, ziet de Subaru Solterra er wat prettiger uit dan de Toyota. En het idee van standaard vierwielaandrijving op een crossover heeft natuurlijk onze voorkeur, net als een naam die je kunt uitspreken. Wel een belangrijk verschil overigens: de Toyota kun je bestellen met digitale besturing (steer-by-wire) en een mal halfopen stuur à la Tesla, de Subaru niet. Ook dat spreekt in zijn voordeel. Z’n tragere laadsnelheid bij wisselstroom (6,6 kW, tegen 11 kW voor de bZ4X) dan weer niet, al gaat snelladen bij beide auto’s met een nette 150 kW.

Hij is groter dan op de foto’s

Op een bewolkt en winderig Aldenhoven-testcentrum, net over de Limburgse grens bij Aken, maken we kennis met de Solterra. Het is een ruig ogend ding dat in het echt groter is dan je op basis van foto’s zou verwachten. Achterin zitten gaat ondanks de aflopende daklijn uitstekend door de iets gekantelde achterbank, en de lange wielbasis (180 millimeter langer dan die van een Forester) betekent dat je je benen ook riant kwijt kunt. Achter de bank bevindt zich een aardige hoeveelheid bagageruimte, maar een frunk is er niet – daar ligt alleen een hoop elektrotechniek.

Voorin de Subaru Solterra vind je een funky dashboardontwerp met een hoog geplaatst tellerscherm dat doet denken aan de opzet van Peugeot, maar dan zonder een minuscuul stuurtje op je schoot. In het midden een forse breedbeeldmonitor van 12,3 inch die vlot en helder opereert. Gelukkig zijn er ook genoeg echte knoppen om te zorgen dat je er niet voor het minste of geringste zes menu’s diep in hoeft te duiken. Het laadplateau voor je telefoon huist onder een deels doorzichtig klepje. Dat ziet er vast cool uit als je in het donker wordt gebeld.

Ons testexemplaar van de Subaru Solterra is nog niet helemaal af

Deze Solterra’s zijn preproductie-exemplaren die nog niet zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. We zijn daarom aangewezen op een kombaan, een ijzig glad remtestplateau, een gesimuleerd kinderkoppenstraatje en nog wat andere zaken die aardig zijn voor wetenschappelijk onderzoek, maar weinig zeggen over real-life gebruik.

Geeft niets, we grijpen elke testmogelijkheid graag aan en jagen de Subaru grijnzend door de kombochten, alsof we in een soort misplaatste hyperelektro-NASCAR-koortsdroom zijn beland. Hij is op snelheid stabiel en stil (z’n luchtweerstand is 0,28 Cw, gunstig voor een hoog-achtige auto) en z’n twee e-motoren leveren gezamenlijk 218 pk. Dat zorgt dat ie vermakelijk vlot op gang komt: een sprintje van 0 naar 100 hoeft niet langer dan 6,9 seconden te duren.

Er is ook een compacte handling track voorhanden, waarop maar weer blijkt hoeveel een dikke accu in de buik doet voor het zwaartepunt en het weggedrag van een auto. De besturing heeft een goede zwaarte en de ophanging is aan de solide kant.

Misschien moet je de kleinere velgen kiezen

Toch vangt het onderstel lompe hobbels prima op wanneer we het strookje kasseien net iets te hard aanvallen: er wordt niet overmatig gestoten en gestuiterd, zelfs niet met de 20-inch wielen van onze Sky Package-uitvoering. Die wielen hebben overigens wel een nadeel: ze drukken de opgegeven actieradius (413 kilometer) stevig. Op 18-inch velgen komt de Solterra zomaar een goede 40 kilometer verder.

Omdat het een Subaru is, mag een trits nét wat vage foefjes niet ontbreken. Een grote knop met ‘X-Mode’ erop doet een heftige offroad-stand vermoeden, maar blijkt vooral een soort verhoogde paraatheid van de stabiliteitscontrole en een afdaalhulp voor heuvels te zijn.

Ook is er iets dat S Pedal heet, waarmee je met zware remwerking en dus enkel je gaspedaal zou moeten kunnen rijden – maar de Solterra houdt altijd kruipneiging en vertraagt met deze functie gevoelsmatig even sterk als wanneer je de regeneratie gewoon met de flippers opkrikt.

Dat mag de pret allemaal niet drukken. De Subaru Solterra is een leuk, eigenzinnig ding om te zien, praktisch ruim, en hij rijdt ogenschijnlijk prima. Subaru schat in dat ze hem deze zomer voor prijzen vanaf zo’n 55 mille in de markt kunnen gaan zetten. Elektro-oplossing: check.

Specificaties Subaru Solterra Sky Package (2022)


Motor
2 elektromotoren
218 pk
338 Nm
71,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,3 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
413 km (WLTP)
Laadtijd
<13 uur bij 6,6 kW
30 min. bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.690 x 1.860 x 1.650 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
2.035 kg
441 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)