In de maatschappij doen we er veel aan om mensen die verleid worden om meerdere snacks van de bruine fruitschaal te pikken, niet te beoordelen op hun gewicht. In de autowereld gebeurt nu precies het tegenovergestelde. Zo moeten eigenaren van zware SUV’s en EV’s in Parijs nu meer betalen om te parkeren.

De beslissing komt na een referendum in de stad. Minder dan 6 procent van de 1,4 miljoen Parijzenaren kwam opdraven om te stemmen. Van die nog geen 84.000 inwoners stemde 54,5 procent vóór een gewichtstaks op grote, zware auto’s. Volgens de stemmers moeten ‘grote vervuilende auto’s’ worden aangepakt en zijn de gewichtige voertuigen gevaarlijk voor voetgangers.

Daarnaast hebben Parijzenaren die voor de extra parkeerkosten zijn nog een goede reden voor hun stem. Inwoners van Parijs hoeven zelf namelijk niet méér te gaan betalen wanneer ze hun SUV’s en EV’s parkeren. Ook mensen die voor hun werk naar de hoofdstad komen, hoeven niet extra te dokken. Parkeren op privéparkeerplaatsen en -garages blijft trouwens ook even duur.

Wat moeten SUV’s en EV’s meer betalen aan parkeergeld?

SUV’s en ‘andere zware auto’s’ gaan maar liefst 18 euro per uur betalen om in het centrum van Parijs te parkeren, in plaats van 6 euro per uur. In de buitenwijken moet het 12 euro per uur worden. Hoe langer je blijft staan, hoe groter het verschil. Parkeer je zes uur, dan betaal je voor je SUV 225 euro (37,50 euro per uur). Heb je een hatchbackje en parkeer je even lang, dan ben je 75 euro (12,50 euro per uur) kwijt.

Welke auto’s moeten meer parkeergeld betalen in Parijs?

Het extra tarief geldt voor auto’s met een verbrandingsmotor (benzine, diesel en hybride) vanaf 1.600 kilo. Denk aan een hybride Toyota RAV4 (1.620 kilo) of een Lamborghini Urus (2.200 kilo). Elektrische auto’s gaan meer betalen wanneer ze meer dan 2.000 kilo wegen. Hieronder vallen onder andere de BMW i7 (2.615 kilo), maar ook de Ford Mustang Mach-E (2.270 kilo) en de Volkswagen ID.5 (2.242 kilo).

Het is nog niet bekend wanneer de extra taks ingaat. Burgemeester Hidalgo hoopt dat de nieuwe tarieven vanaf 1 september zullen gelden. Met een beetje geluk kun je deze zomervakantie dus nog ‘goedkoper’ parkeren met een SUV of EV.

En misschien blijft het niet alleen bij Parijs. Een groep activisten die voor automobilisten opkomt, genaamd 40 Millions d’Automobilistes, voerde campagne tegen de gewichtsbelasting. Volgens deze groepering wordt de vrijheid ‘onder valse groene voorwendselen’ aangevallen en gaan we ‘deze opstand geleid door een ultra-stedelijke en anti-auto minderheid’ in meer Franse steden zien.

Reacties

  • Dave heeft op 6 februari 2024 geschreven:

    Haal die ‘SUV’s’ maar uit de kop.
    Je zou voor de grap eens moeten kijken hoeveel 2-zits cabrio’s boven die 1600kg uitkomen.
    Het probleem (voor zover het een probleem is) is dus écht veel groter dan hier gesteld wordt.

    Reageer
  • Hw heeft op 6 februari 2024 geschreven:

    Mijn Mach-e weegt 1960kg

    Reageer
  • maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:

    Elektrische auto’s gaan meer betalen wanneer ze meer dan 2.000 kilo wegen. Hieronder vallen onder andere de BMW i7 (2.615 kilo), maar ook de Ford Mustang Mach-E (2.270 kilo) en de Volkswagen ID.5 (2.242 kilo).

    Koop gewoon een efficiënte EV ruim onder de 2000KG, of heb ik nu mensen getriggered?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear