Het feit dat iedereen tegenwoordig een crossover, SUV of pickup wil rijen is natuurlijk ridicuul. Er is nuchter beschouwd geen enkele gegronde reden om zo’n voertuig te verkiezen boven een hatchback, stationwagon of sedan. Tuurlijk, er zullen enkele boeren, marktkooplui of strandtentuitbaters zijn die daadwerkelijk de capaciteiten van zo’n monster gebruiken. Maar verder: nee. En dat is egoïstisch gedrag, want SUV’s en crossovers zijn bijzonder onveilig voor voetgangers.

Dat wijst een studie uit, dus is het waar. Het is geen nattevingerwerk of een verzekeraarsblog die hopeloos op zoek is naar een paar backlinks. Nee, er komst zowaar wetenschap bij kijken. Zowel het Imperial College London en London School of Hygiene and Tropical Medicine hebben gezamenlijk een onderzoek uitgevoerd en data van auto-ongelukken met voetgangers met elkaar vergeleken.

Hoeveel groter is het risico met een grote auto?

En het waren nogal wat ongelukken: 682.509 stuks om precies te zijn. Een exemplarisch voorbeeld geven (‘ik rijd dagelijk 2 scholieren en 1 oma aan met mijn RAM 1500 en iedereen leeft nog’) gaat dus niet op. Het risico op overlijden van een volwassen voetganger door een aanrijding van een auto is 44 procent hoger als het een crossover, SUV of pick-up is. Als het gaat om en kind, is de kans op overlijden 130 procent hoger als het gaat om een hoge auto.

RAM 1500 EV en Dodge Charger EV blauw naast elkaar
Als je begaan bent met je medemens, koop je die auto rechts, die is nog toffer ook

Het onderzoek stelt dat op jaarbasis 620 mensen zouden kunnen blijven leven, als de consument niet in een onnodig hoge auto rondrijdt. Volgens de onderzoekers is het geen manier om te zeggen dat de consument geen SUV’s of crossovers mag kopen, vooral ook omdat de definitie heel erg vaag is tegenwoordig. Wel waarschuwen ze ervoor dat auto’s met een hoge beltline (vrij vertaald: gordellijn) en grote, massieve voorzijde meer schade veroorzaken voor voetgangers.

Het is natuurlijk geen rocket science

Met de hoge voertuigen worden eerder belangrijke lichaamsdelen geraakt. Kapotte knieschijven schijnt het pijnlijkst van allemaal te zijn, maar is niet dodelijk. Als organen geraakt worden boven buik, is de kans dat op overlijden simpelweg groter. Bij kinderen raak je eerder het hoofd met die enorme voertuigen. Het is dus eigenlijk een combinatie van natuurkunde en biologie waardoor je een lage auto moet kiezen in plaats van een hoge.

Lees ook: Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Is er nog een beetje legendarische TopGear-nuance die we moeten aanbrengen? Jazeker. Ondanks dat Europese statistieken zijn meegenomen in het onderzoek, is een groot gedeelte ook gedaan in de Verenigde Staten. Daar zijn crossovers, SUV’s en pick-ups natuurlijk niet aan te slepen. Desalniettemin staat dus vast dat ze aanzienlijk minder veilig zijn voor voetgangers.

4 reacties op “Die grote SUV’s die jij wilt rijden kosten meer voetgangers het leven”

  1. Als iedereen die aan het verkeer deel neemt, zich eens aan de verkeersregels zou houden, dan is er niets aan de hand. Fietsers,bromfietsers,en voetgangers kijken niet meer op of om bij het oversteken. Oordoppen in,telefoon in de hand, wat zeer belangrijk is, en als een blind en doof paard deelnemen aan het verkeer. Daar zou nu eens strenger op gelet moeten worden en ook bestraffen. Dat maakt het verkeer een stuk veiliger.
    .

  2. Het gaat me toch wat te ver om alle crossovers overbodig te noemen. Er zijn heel wat mensen op wat gevorderde leeftijd die bij een gewone sedan of stationcar net iets te veel moeite krijgen met in- en vooral uitstappen. Een heel goede reden om voor een auto met wat hogere zit te kiezen.
    Tegelijkertijd is dat ook de groep mensen die vanwege een wat voorzichtigere rijstijl minder ongelukken veroorzaken. Maar dat aspect zal vermoedelijk niet meegenomen zijn in die onderzoeken. Want daar mocht eens een resultaat uitkomen dat niét zo’n lekkere kop oplevert…

  3. Wat een apekool. Volgens mij kosten juist andere auto’s, zoals met name de VW Golf en Audi’s meer levens, maar dat komt door de aso’s die daar vaak veel te hard in rijden en zich niet aan de verkeersregels houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear