
Het probleem met populaire auto’s is dat ze tweedehands ook nog duur zijn. Een ander probleem is dat niet alleen consumenten graag populaire auto’s willen hebben, maar dat het dievengilde ook in de behoefte wil voorzien. Ergo: auto’s die goed verkopen worden vaak ook veel gestolen. Wij hebben een oplossing voor beide problemen: koop de populaire auto met een ander logo. Dus koop geen Toyota RAV4, maar een Suzuki Across.
De Suzuki Across is nooit een groot succes geweest in Nederland. Dat komt door twee dingen. Ten eerste zijn we bang dat de meeste mensen geen idee hebben dat er een Suzuki Across bestaat en wat het eigenlijk is. Ten tweede omdat de eerste prijsstelling van de Across, eh, bijzonder ambitieus was. De vraagprijs was vijf jaar geleden namelijk 65.000 euro. Daarmee concurreerde de Suzuki met auto’s als de Land Rover Discovery Sport en Volvo XC60. De identieke Toyota RAV4 was goedkoper.
De Toyota RAV4 daarentegen is wél heel populair. In Nederland verkoopt Toyota elk jaar 1.000 tot 2.000 stuks en het is hier zelfs de meest gestolen auto. Al is de importeur druk bezig om daar iets aan te doen. In sommige jaren is de Toyota RAV4 de bestverkochte auto ter wereld. Het is dus bijna knap dat de Suzuki zo weinig verkoopt.
Suzuki Across goedkoper dan voorheen
De vraagprijs is nu ineens aanzienlijk lager, zo meldt de Nederlandse tak van Autobild, AutoWeek. Suzuki heeft de prijzen van de Across verlaagd naar 50.795 euro. Zeker als je de inflatie meerekent, is dat een extreme prijsverlaging. Nu moeten we er wel eerlijk bij aantekenen dat Suzuki de prijs tussendoor een paar keer heeft aangepast om te zorgen dat er iets meer klanten over de vloer kwamen voor de omgekatte Toyota RAV4.

De importeur heeft slechts 172 exemplaren van verkocht sinds de auto in Nederland is. Let wel, dit is een auto in een populair segment. In totaal rijden net geen 300 stuks van de Suzuki Across in Nederland. De rest is alsnog later geïmporteerd. Bij het importeren van een plug-in hybride is de aanschafbelasting (BPM) vaak relatief laag vanwege de lagere CO2-uitstoot
Heeft het nu ‘zin’?
Dan rijst natuurlijk de vraag: heeft het zin om een Suzuki Across te bestellen? Is de Suzuki Across goedkoper dan de Toyota-versie? De Toyota RAV4 is er vanaf 50.995 euro. De scherpe lezer zal concluderen dat dit 200 euro duurder is dan de goedkoopste Across. De RAV4 is dan echt een basismodel, terwijl de Across standaard luxer is uitgerust. Daardoor heb je een paar duizend euro voordeel ten opzichte van de donorauto
Lees ook: Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen
Je moet overigens wel snel zijn, want de Across is alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Afgaande op de verkoopcijfers verwachten we niet dat er een opvolger klaar staat. En mocht Suzuki dat toch willen, hoeven ze alleen maar een S-logo op de nieuwste RAV4 te plakken en een folder te maken klaar. Als je de Chinese auto’s niet meerekent, is de Across trouwens ook de goedkoopste PHEV met meer dan 300 pk.