
We krijgen geregeld de vraag: ‘welke auto moet ik kopen?’ Vervolgens krijgen we te horen dat ze al een auto op het oog hebben (die niet al te betrouwbaar te boek staat) en dan raden we die natuurlijk af. Vervolgens kopen ze die tóch en gaat het mis: ‘hadden jullie ons niet kunnen waarschuwen?’. Schiet ons maar lek. Mocht jij een superbetrouwbare sportsedan zoeken die een beetje betaalbaar is én dagelijks inzetbaar, hebben we een vergeten pareltje: de Suzuki Kizashi.
De Suzuki wat? Ja, Kizashi. Suzuki wilde het na de millenniumwisseling hogerop zoeken en dat wilden ze doen met een sportieve vierdeurs sedan. In de zomer van 2009 werd het model onthuld en kon je vanaf 2010 ook in Nederland bestellen. Een hit werd het niet. In 2010 werden er 91 stuks van verkocht, wat ongeveer overeenkwam met het aantal Suzuki-dealers in die periode. Voor elke dealermanager dus eentje, leek het wel.
Het was een verrassend goede auto
Het gekke is, de auto werd best goed ontvangen. In de Verenigde Staten had Suzuki een olijke campagne waarbij ze de consument er fijntjes op wezen dat de Kizashi op sommige vlakken beter was dan een Audi A4 of Mercedes C-klasse. Qua techniek zat het wel snor, de Kizashi heeft namelijk altijd een 2,4-liter viercilinder met 178 pk en 230 Nm. Dat was meteen zijn makke, want een kleine benzinemotor of diesel (toen nog populair) was toen nog populair, evenals een stationwagon.

Er viel wel iets te kiezen. Ging je voor een handbak, dan kreeg je altijd voorwielaandrijving. Er was ook een Kizashi met automaat en die had standaard vierwielaandrijving. Die eerste is verreweg het snelst: 0-100 km/u duurde 7,8 seconde en de topsnelheid was 215 km/u. Qua uitrusting was er eveneens weinig keuze, maar dat was vooral omdat het meeste er standaard wel op zat. Xenon, zonnedak, leren bekleding, stoelverwarming en 18 inch wielen waren standaard, alleen navigatie ontbrak.
Tweedehands is het wél een uitstekende keuze
Het mocht niet baten, de Kizashi werd mondjesmaat verkocht. Suzuki probeerde middels een flinke prijsverlaging (je had er eentje voor 30.000 euro) de consument te verleiden, maar het mocht niet baten. Zonde. Maar het mooie is, het zijn geweldige occasions. Want als jij nu een riant uitgeruste en bovenal superbetrouwbare auto zoekt, is de Kizashi een topper. Je vindt ze al vanaf 5.500 euro, maar beter kun je iets verder sparen en kiezen voor een exemplaar met ietsje minder kilometers.
Lees ook: Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek
Rond de 10.000 euro vind je een keurig exemplaar waar je nog jaren plezier van kunt hebben. Het nadeel is wel dat je bij elk feestje moet uitleggen dat je geen Celerio of Ignis rijdt. Een ander nadeel is dat Kizashi niet bijzonder zuinig is op papier, alhoewel het wel een van de weinige auto’s is waarbij je in de buurt kan komen van de fabrieksopgave. Dat wat met sommige Duitse auto’s uit die periode wel anders.
Is dat de nieuwe instructie van de bots: Duitsland bashen?
Ik heb 45 jaar met Volvo gereden duur voor onderhoud
Ik rij nu al 12 jaar Toyota nu 1 jaar Half hybride jaris verbruik onmogelijk gunstig met een tank van 40 euro rij ik gemakkelijk 800 klm
Ik het het al jaren moeten doen
De volgend zal zeker een oyota heb nu op 15 maanden 53000 klm gedan en hij wordt nog landzaam naar 900 klm denk een prima waren goedkoop onderhoud en verbruik
Je hebt gelijk Rob.
Ik rij mijn leven lang al in Suzuki “Jeeps” maar de laatste jaren in een 12 jaar oude Daihatsu Terios.
Volgens mijn dealer gaat hij nog zeker 20 jaar mee.
Totaal geen onderhoud behalve dan de normale onderhoud ‘s beurten.
Niet zo slim jij !
Vergeet lexus niet een jap die alle Duitsers op alle fronten verslaat, en gaat nooit kapot.
Het komt niet vaak voor dat ik een auto niet (her)ken maar dit was toch een blinde vlek voor me. Het model zegt me wel wat maar als de finalevraag bij weekend miljonairs was welke naam deze auto droeg had ik toch echt een hulplijn in moeten schakelen.
Als ik geen Audi kon betalen zou ik ook doen alsof Japanse troep beter is.
De ato,s met de meeste problemen komen uit Duitsland……een land dat teert op ver vergane glorie!
Er wordt ook nergens gezegd dat Audi betrouwbaar is, dus de vraag “is de audi dan zo betrouwbaar” is een beetje vreemd vraag.
Is een Audi dan zo betrouwbaar? Menige Japanse of Koreaanse auto is betrouwbaarder!
Durft Audi ook 10 jaar garantie te geven op een nieuwe auto? Dat zegt toch genoeg.
Heb er serieus eentje overwogen. Uiteindelijk niet geworden. Ben er naar een aantal gaan kijken, de eerste was net verkocht toen ik het budget bij elkaar had, de andere was een rode en deze heeft lang stil gestaan denk ik. Hij was helemaal verkleurd aan één kant dus ook maar laten staan. Uiteindelijk op een mazda 3 sedan uitgekomen. Deze is ongeveer even ruim en mist wat van de opties die op de kizashi zitten (dakraam en leder), maar heeft een veel geraffineerdere motor met een mooier verbruik, en is alsnog goed voorzien qua opties.