De onverschrokken superheld in het land der petrolheads is eFuel. Hij moet de slechteriken EV en Euro 7-norm in het denkbeeldige verhaal stoppen. Door de synthetische brandstoffen kunnen autofabrikanten ook na 2035 gebruik maken van verbrandingsmotoren in nieuwe auto’s. Daar zijn verschillende automerken erg blij mee, waaronder misschien wel het bekendste automerk ter wereld, Ferrari.
Op dit moment zit Benedetto Vigna op de troon in Maranello. Hij praat in de podcast van Reuters over deze ontwikkeling in de Europese wetgeving. ‘Dit is goed nieuws voor ons bedrijf. Naast elektrische auto’s kunnen we ook doorgaan met onze modellen met verbrandingsmotor’, zegt Vigna. Het einde van de V12 wordt al tien jaar voorspeld, maar wellicht is de motor nu gered.
Je zou bijna zeggen dat Ferrari door deze plannen misschien wel de korte termijn plannen voor een zware elektrische auto zou schrappen, maar dat is niet zo: ‘Het verandert niets. We willen onze klanten niet vertellen wat voor soort auto ze moeten gebruiken. We zullen drie soorten aandrijftechnologieën te beschikking stellen: hybride, elektrisch en verbrandingsmotoren. Zij [de klanten] zullen degenen zijn om te kiezen.’
Drie keuzes bij Ferrari
Helaas laat Vigna niets los over het wel of niet doorontwikkelen van de V12-motor. Maar waarom zouden ze de twaalfcilinder niet aanhouden? Behalve dat de V12 een hoeksteen van het merk is, zijn klanten dol op de grote motor. Net voor corona (en alle leveringsproblemen die erbij horen) stegen de verkopen van V12 met bijna 20 procent. We denken dat ie nog wel even blijft hangen.
Reacties