Als er iets irritant is, dan zijn het wel lokprijzen. Dan zie je een leuke aanbieding voor een vakantie naar New York voor een paar honderd euro, dan kun je maar één ticket boeken zonder bagage op 29 februari van een schrikkeljaar om 01:00 uur in de nacht. Wil je een andere datum, dan kost dezelfde reis het dubbele. En blijkbaar doen Duitse tankstations dit ook. In de bekende apps voor je telefoon check je de laagste brandstofprijs, maar als je arriveert is de benzine ineens duurder geworden.

Volgens de website benzinpreis.de doen tankstations dit met opzet. Ze veranderen heel kort de brandstofprijzen, net lang genoeg totdat de nieuwe prijzen verschijnen in de apps en dan gooien ze de prijzen weer omhoog. Jij checkt verstandig eerst de prijzen online en kiest het tankstation met de laagste prijs. Als je dan niet goed oplet bij het tanken, gooi je duurdere benzine erin. Het maakt het bijna onmogelijk om het juiste tankstation te kiezen op afstand.

Heel kort een lage prijs instellen

Van 12 tot en met 18 mei evalueerde de website de prijzen van zo’n 14.000 tankstations in Duitsland, die verplicht zijn deze gegevens door te geven aan de waakhond van de Bundeskartellamt. Volgens het portaal meldden meer dan 11.000 benzinestations gedurende deze periode prijzen, waarvan sommige minder dan 15 minuten geldig waren. Bij 3.851 tankstations waren de prijzen zelfs maar 5 minuten geldig.

Benzinpreis.de beschouwt dit als ‘misleiding van klanten’. De Duitse branchevereniging Fuels und Energie (ja, met ‘und’) vind het allemaal onzin. Deze vereniging denkt dat het juist in het voordeel van de klant is: ‘In een zeer concurrerende omgeving concurreren tankstations om elke bestuurder op prijs, wat leidt tot scherpe prijsschommelingen.’ Er zou ‘volledige transparantie van de benzine- en dieselprijzen op de Duitse markt’ zijn.

We moeten de branchevereniging ergens gelijk geven. Niet omdat we nu geld krijgen van Großes Öl, maar omdat we een beetje logisch kunnen nadenken. Als de prijzen na vijf minuten in de app verschijnen en je gooit de prijs omhoog, dan staat die nieuwe prijs er ook heel snel weer in. Bovendien moet je een tijdje benzine aanbieden tegen die prijs.

Lees ook: Goedkoop tanken in Duitsland: met deze trucs bespaar je het meeste geld

Overigens grijpt het Bundeskartellamt soms wel in. In april lag het gemiddelde aantal prijswijzigingen van een tankstation op 22 per dag. 8 procent wijzigde de prijzen zelfs meer dan 35 keer, sommigen zelfs meer dan 50 keer per dag – gemiddeld over het gehele eerste kwartaal. Dit vond de waakhond iets te veel en heeft tankstations op hun vingers getikt.

56 reacties op “Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)”

  1. Die paar keer per jaar dat ik in Nederland kom zorg ik ervoor dat ik er niet hoef te tanken. Neem altijd een paar jerrycan’s mee. Niet persé voor het geld maar uit principe dat ik het zat ben om door de Nederlandse overheid genaaid te worden.

  2. Afgelopen week toevallig in Duitsland geweest, sowieso wisselen de prijzen daar ieder uur, en is het aan het einde van de dag steevast 5 tot 8 cent goedkoper dan rond 13:00u. Wat daar de reden van is geen idee, maar bijzonder is het wel…

    • Als er bijna niets te doen is gooit de leverancier de prijs omlaag. De pomp bediende vertelde het mij eens.
      Logisch zijn de tijden dan, als bijna iedereen op zijn werk/school/ enz is is tanken goedkoper dus tegen 10 & 11: 30.
      S,middags het zelfde liedje

  3. Ik ben bij een Duitse ARAL pomp in Bamberg langs de A61 brutaal belazerd( lang geleden).Toen was tanken in D nog met bediening terwijl in NL je al veel selfservice had.Met mijn oude escort reed ik bij een vrije pomp ,maar een bediende wees me naar een andere pomp,ik deed dat.En ineens ging die bediende weg,dus ik dacht dan zal het wel zelf service zijn.Maar toen ik na het tanken het vulpistool in de houder terug stak vielen de cijfers met prijs en liters ineens weer op nul?Ik naar de kassa en gemeld wat er gebeurd was,en gelijk een boze reactie,ik moest ineens veel meer betalen dan er ooit in die oude escort kon,en ze zeiden dat ik moest betalen en dat ze anders de polizei zouden bellen.Zo vriendelijk was ( en is) Duitsland dus.Wat Duits spreken betreft pa een NLer zich bijna altijd aan een D-er aan ,in Dr in Nl spreekt altijd Duits.

    • Gezien jouw taalgebruik en hoe je meteen weer generaliseert dat je alle Duitsers onvriendelijk vind door jouw ene voorval, zegt meer over jouzelf hoor. Denk daar maar eens over na.

    • Op weg naar het zuiden tank ik nooit aan A61 even naar een autohof (nog geen 300 meter van de snelweg) en scheelt al snel 30 tot 40 eurocent per liter.

  4. Alles beter dan in NL tanken. Misschien leren ze in Den Haag dat je een keer moet ophouden om de staatskas rijk te rekenen. Door de NL prijzen (voor zo’n beetje álles) op te drijven gaan de centen nu naar Duitsland en België, heb je nu je zin belastingdienst???

      • Ja dat klopt precies je bent dief van je eigen beurs als je niet naar Duitsland of België gaat waar de prijzen veel lager zijn. Nederland is gewoon zich zelf kapot aan maken.

        • Weet je wat het hypocriete is van de hele situatie Joppel. Wij de bevolking ook wel de staat genoemd, betalen deze mensen, hun gebouwen, waar ze in aanwezig zijn, de materialen die ze gebruiken en hun salarissen. Vergeet nooit dat wij de werkgevers zijn van de politiek en hun systemen.

          • Ohja echt schandalig dat we belasting moeten betalen. Waarom zouden we allemaal iets bijdragen zodat we in ons land zorg, onderwijs, een sociaal stelsel, veiligheid en goede infrastructuur kunnen hebben?! 🤔

            Oh wacht, op al die zaken doen wij het beter dan Duitsland en Belgie.

          • Helemaal gelijk in. Louis, Joppel en Jeff zijn gewoon een stelletje egocentrische e1kels.

          • Ieder land heeft zijn eigen belasting cashcow. In NL is dat de auto, maar in BE is de loonbelasting hoger. Ik kom vaak voor werk in DE en natuurlijk tank ik daar: scheelt zo 15 a 20 cent per liter met de goedkoopste pompen in NL en als ik dan toch daar ben koop ik gelijk bij de “Trinkgut” mijn bier en frisdrank, kost in DE ook echt maar de helft van wat t in NL kost. Ook dat komt door belasting en accijns. Wat ik niet snap is dat de EU niet gewoon alle belastingen gelijk trekt zodat t voor burgers maar ook voor ondernemers in de grensregio’s eerlijk en overzichtelijk blijft!

          • Inhoudelijk heb je gelijk @spiegel, maar waarom je in dezelfde argumentatie beweert dat sociale bescherming enz… in NL per definitie beter zijn dan in BE snap ik niet en is onterecht. Mja, ik ben dan ook maar een Belg….

          • Dat ligt niet aan de EU, maar aan de landen zelf. Die willen hun keuzevrijheid met belastingen niet opgeven.

      • Op bepaalde tijden is de brandstof een stuk goedkoper koper in Duitsland,b.v rond 9 uur 11 uur 14 uur en 18 uur.dat kan wisselen maar het is geen oplichting dat is in Duitsland gewoon zo en niemand weet waarom ook de Duitsers niet,ik heb er 25 jaar gewoond.

  5. Waar een gelul. De prijzen hier in Duitsland gaan per dag verschillende keren omhoog en omlaag dat is altijd zo geweest. En er zijn goede sites die dat precies weergeven. En je weet als je hier woont emmer je wel en niet moet tanken

        • Dag. Ik woon in Duitsland. Echter klopt dit verhaal niet. De prijzen wisselen inderdaad,… 3x op een dag, op vrijwel voorspelbare tijden. Echt vroeg in de ochtend, rond 11:00 en na 17:45/18:00 zijn de prijzen laag. Het kan ook nog per tankstation 0,15 cent schelen. In de spits, rond 8,30, 13:00 en tussen 15:00 en 17:00, betaal je de hoofdprijs. Nog altijf lager i.t.t. de Nederlandse. Dit valt aan de Nederlandse bevolking niet uit te leggen, waarom de naaste buren, België inbegrepen, goedkoper zijn. De Duitsers bundelen hun krachten als volk wel als zij het ergens niet mee eens zijn. Hier wordt meer cash betaalt. Dus de extra toeslag op pinbetalingen blijft voor beide partijen achterwege.

          • Woon ook vlak bij de grens( sta in 9 minuten aan de pomp in duitsland en tank altijd 98 dat nog altijd 10 eurocent minimaal goedkoper is als hier de e10 wat gwoon bocht is. Zelfs boodschappen scheelt sooms de helft met nederland en laten we het helemaal niet hebben over rookwaar. Nederland gooit zn eigen glezen in. Laatst bij de pomp waren er mensen speciaal uit Enkhuizen voor rookwaar en die namen voor 1900 euro mee

          • @ Erik, ik denk dat die mensen uit Enkhuizen vooral voor zichzelf hun glazen ingooien. Die hoesten binnenkort hun longen eruit en lopen daarna bij de oncologie.

            En dat betalen wij weer met z’n allen…

  6. Ik vind alles beter dan 2,10 per liter 95. Laatste in Duitsland verschillende stations gezien maar weinig verschil,1,64 getankt,ben ik ook blij mee,46 cent goedkoper per liter,nou ja,ik tank altijd al redelijk goedkoop bij fieten Blaricum,nu zo,n 1,82,dus dan valt t wel mee.

  7. Wij wonen vlakbij de grens met Duitsland. Er zijn 3 tankstations dichtbij en binnen 500m van elkaar. Een Jet, een Shell en de K&K. We tanken altijd Euro 95 E5 en altijd bij de goedkoopste en dat is altijd de K&K, waar we dan tevens boodschappen doen.
    En het is altijd veel voordeliger dan Nederland, ook al veranderen ze 100x per dag de prijs.

    Wel is het zo dat het na 18 uur meestal goedkoper is dan overdag. Maar als ik om 17 uur uit mijn werk kom en wil tanken, dan ga ik niet een uur wachten.

    • Ik was van de week in Limburg en ik dacht ook nog ff tanken in Duitsland maar de goedkoopste prijs in de buurt was in België, heb lekker getankt voor 1,57

  8. De benzineprijzen in Duitsland zit wel een patroon in, op maandagmorgen als iedereen naar zijn werk rijd staat de benzine prijs op zijn hoogst! En savonds tussen 7 en 9 dan is in Duitsland de benzine meestal op zijn goedkoopst!

  9. Ongelooflijk dat enkele tankstations in Duitsland dit doen. In NL hoeft en gebeurt dat niet. Want hier wordt je overal op gepakt. Wij doen tegenwoordig laatste 2 jaar maandelijks boodschappen bij de Lidl in Belgie en tanken gelijk daar vol. In 3 uur heen en terug vanuit Delft. Besparing gemiddeld 50-100 euro. Brandstof eergisteren 1.48 per liter 95

    • Nee, in Nederland betaal je standaard te veel.
      Hier in Duitsland zijn de prijzen van moment tot moment afhankelijk van het aantal Nederlanders dat zijn benzinetank weer vol staat te blubber. Afgezien van de aantallen, maar ook de instelling, gebrek aan beleefdheid en de wil om (geen) Duits te spreken, zijn de Nederlanders geen graag geziene gasten, behalve om het fijt dat ze flink geld uitgeven hier. Zodra ik hier 5 jaren leef, wissel ik mijn Nederlandse paspoort in voor een Duitse. Mijn Nederlandse taalvaardigheid wordt toch al minder, hoe langer ik hier leef.

      • Duitsers verdommen het ook om Nederlands te spreken als ze hier zijn, en gedragen zich onbeschoft. Ten tijde van corona vertikten ze het zelfs hun mondkapjes te dragen, terwijl het hier verplicht was. Als ik over de snelweg rij, dan verbaasd mij de Duitser die zich aan de toegestane snelheid houdt, de meesten denken Remi alleen op de Autobahn te zijn.
        Ach u kunt nog Nedetlands lezen schrijven, dat verleerd u niet zo snel, anders zou u hier niet reageren. Duitsland is altijd goedkoper geweest in bepaalde producten. Tijdens coronatijd was het verschil wat minder en was de diesel zelfs een tijdje goedkoper in NL. Had NL zeker verhoogd door die vele Duitsers die hier kwamen…..

        • Maar je vergeet een ding als ik in Nederland tank doe ik er langer mee dan als ik Duits tank dat heb zelf gemerkt dus ik tank in Nederland.

        • Wat een frustratie allemaal.
          Laat 1 ding helder zijn.
          In Nederland zijn wij melkkoeien van DEN HAAG.
          Wie dat niet weet is wel een echte rund. Waar wordt je niet leeggezogen. En we lijken het allemaal goed te vinden en te accepteren. Met alle 1 op 1 gratis en 5 kopen en 3 betalen. Ga naar DM of Rossmann drogisterijen en kijk daar de spotprijzen dat scheelt enorm.
          Tank gelijk de auto goed vol
          Wie het hier niet meer aankan zien. Emigreren zou ik zeggen het wordt hier te vol.

    • Langs de snelweg hebben die schurken tegenwoordig helemaal geen prijzen meer staan. Tanken langs de snelweg is gewoon roulette.

  10. Geen last van met opladen. Gewoon betalen wat er in de app staat met garantie. Helemaal top. Had dit voorheen vaak genoeg met mijn vorige auto.

    • Maar hoe lang bent u daarmee bezig? Ik 5 minuten met een omweg van 7 km extra woon werk verkeer. Goedkope volle tank (700km) in 12 minuten extra tijd, Hoeveel tijd bent u kwijt voor 700km?

      • Geen idee. Ik blijf er nooit op wachten.
        Ik parkeer de auto en als ik terug kom is ie automatisch vol, net als wanneer ik van huis vertrek.
        Waarom zou je terwijl je onderweg bent apart ergens naar toe rijden om weer verder te kunnen?
        Lijkt me een heel omslachtig proces.

  11. Alsof we in Nederland niet worden opgelicht.
    Het is een grote bende in Nederland.
    We worden met alles verneukt.

  12. Onderweg naar Zwitserland, even van de snelweg afgegaan voor een pomp die in de app 1,60 was, terwijl ik aan de pomp stond sprong de prijs naar 1,58. Het kan dus ook gunstig uitvallen 😀

  13. Helemaal ranzig zijn de honden van Total.
    Die adverteren met een relatief gunstige prijs, maar als je aan een pomp tankt die iets te dicht bij het winkeltje zit dan blijk je alleen maar de ‘premium’ brandstof te kunnen tanken, waardoor je dus een paar dubbeltjes per liter meer kwijt bent.
    Smerig trucje en een reden om Total te mijden.

Laat een antwoord achter aan Björn Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear