Om heel eerlijk te zijn, verdien je gewoon een boete als je nog te hard rijdt door een trajectcontrole. Sowieso omdat je er zelf voor kiest te hard te rijden, maar ook omdat de trajectcontroles er al eeuwig staan en er een enorm bord staat voor elke controle. Maar als je niet op zat te letten tijdens het rijden, heb je misschien geluk gehad de afgelopen én komende maanden.

Van de elf trajectcontroles op A-wegen worden er negen vervangen door een nieuw systeem en twee trajectcontroles verdwijnen helemaal. Het Openbaar Ministerie laat weten dat er in de eerste vier maanden van 2024 zo’n 15 procent minder boetes door trajectcontroles zijn uitgedeeld dan normaal in deze periode. Dit komt omdat twee trajectcontroles al permanent uitgeschakeld zijn.

Deze twee trajectcontroles verdwijnen definitief

De trajectcontrole op de A58 gaat weg, net als die op de A12 bij Den Haag richting Utrecht. ‘Deze systemen stonden door diverse oorzaken al vaak uit, en hebben daardoor minder effect’, zo schrijft het OM. Het komt vaker voor dat trajectcontroles na een tijdje verdwijnen. Zo stond er op de Zeelandbrug bijvoorbeeld ooit een, maar die was te duur en bracht te weinig op.

Wanneer de andere trajectcontroles tijdelijk uitgeschakeld worden, is nog niet bekend. ‘De aanbesteding daarvoor loopt nog, en daarom kunnen we ook nog weinig zeggen over eventuele veranderingen’, zo zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie aan TopGear Nederland. Voorlopig krijg je dus nog een boete als je te hard rijdt door een trajectcontrole.

Minder snelheidsboetes

In totaal deelde het CJIB 1.894.399 snelheidsboetes uit in de eerste vier maanden van 2024. Dat zijn er ruim 115.000 minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dat ligt niet alleen aan de trajectcontroles, zo meent het OM: ‘Er is ook over het geheel een beeld te zien dat bestuurders zich beter aan de snelheid houden. Ook bij de flitspalen en mobiele radarcontroles daalde het aantal overtredingen.’

Opvallend is de stijging van mensen die straten inrijden waar ze niet mogen komen. In totaal werden zo’n 170.000 overtredingen van inrijverboden geconstateerd. Dat is ongeveer 90.000 meer dan in de eerste vier maanden van 2023. ‘De toegenomen cijfers komen vermoedelijk door de stijging van het aantal verkeersbeperkende maatregelen in (binnen)steden en dorpskernen’, denkt het OM.

Reacties

  • John heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Serieuze overtredingen, ja beboeten. Die paar kilometers te hard wegschrappen.
    Verkeersveiligheid dient voorop te staan. Nu is het een verdienmodel voor de staat. Automobilist als pinautomaat.

    • @John heeft op 30 mei 2024 geschreven:

      Aangezien er pas vanaf 3 km/h overschrijding een boete is en daarnaast er een marge van minimaal 3 km/h of 3% wordt aangehouden, krijg je pas een boete vanaf 7 km/h te hard. Met de tellerafwijking die elke auto heeft, is dat over het algemeen minimaal 10 km/h te hard op de teller.

      Hoezo ‘die paar kilometers te hard’?

      Misschien de volgende keer kijken naar de feiten ipv roepen vanuit je onderbuik?

      Reageer
    Reageer
  • John K heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Reactie op Bram.Niet alleen rij verbod,maar ook eigen auto,huurauto,lease auto,bedrijfs auto inleveren .Deze gaat in bewaring en bestuurder mag buiten boetes ook de sleep en parkeer kosten betalen .Geen uitzondering

    • Johan heeft op 30 mei 2024 geschreven:

      Als we dan met z’n allen niet te hard rijden
      , dan leveren ze allemaal niks op en worden ze allemaal te duur en dan verdwijnen ze ook.

      • BvD heeft op 10 juni 2024 geschreven:

        Tijd terug bij op de a27 geflitst bij hmp 87,1 reed 107km volgens politie was de toegestane snelheid 90km maar op de flitsfoto stond het bord 120km dus in beroep kreeg als antwoord dat het de borden waren van de andere rijbaan die omgedraaid waren door de weg werkers
        Dus gewoon moeten betalen ik zal niet de enige zijn die moest betalen
        Makkelijk geld verdienen
        Ze moeten de man die de bezwaren behandeld ontslaan dan verdienen ze nog meer

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mark heeft op 29 mei 2024 geschreven:

    Op de Zeelandbrug is nog steeds een traject controle actief. Het oude systeem was weggehaald maar in 2020 is toch weer een nieuwe teruggekomen.

    Reageer
  • Bram heeft op 29 mei 2024 geschreven:

    Bij te hard rijden punten in mindering krijgen. Je begint met een aantal punten en toch te hard rijden? De meeste ongelukken komen daardoor dus door je punten heen, een rijverbod voor een bepaalde tijd. En toch blijven rijden? Taakstraf of iets dergelijks.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear