‘Ha! Boete’, heb je jezelf misschien een horen roepen of denken in de auto als er iemand te hard langs je vloog in de trajectcontrole. Maar niet iedereen die jou met een snelheidsverschil inhaalt, krijgt ook daadwerkelijk een boete thuis. En nee, het zijn geen onopvallende politieauto’s. Je kunt in de trajectcontrole namelijk nog best eens de marges opzoeken.

Vooral als jij netjes 100 km/u op de teller rijdt, dan rij je in praktijk geen 100 km/u. Elke auto heeft een kleine afwijking, dus vaak rij je iets langzamer. In onze ervaring is de tellerafwijking bij moderne auto’s vrij klein, maar wat oudere auto’s (bijvoorbeeld van vijftien jaar oud) kan de afwijking vrij fors zijn. Al helemaal als er andere wielen onder zitten. Zelfs wel 10 procent.

Maar ook als je op de GPS strak 100 km/u rijdt, kan je nog worden ingehaald. Ook deze mensen krijgen niet per se boete. Op de snelweg houdt de politie een ondergrens aan voor boetes. Bij 100 krijg je pas een snelheidsboete bij 104 km/u. Bij 120 is dat 124 en sinds dit jaar is de ondergrens bij 130 ook 134 km/u.

Daar komt de tellerafwijking van jouw auto weer

En dan heb je nog 3 procent meetcorrectie voor snelheden boven de 100 km/u. We raden het uiteraard af, maar in de praktijk kun je overdag met 106 km/u op de GPS door de trajectcontroles rijden zonder boetes. Als jouw auto dus een tellerafwijking heeft, dan komen die auto’s met 115 km/u op jouw teller voorbijgereden.

Lees ook: Trajectcontrole op de A2 groter gemaakt

De trajectcontroles tussen de afrit en de oprit

Vroeger werd er nog harder gereden tussen de trajectcontroles op de A2. Toen werd er nog niet gemeten tussen de afrit en de oprit. Daar zagen bestuurders met haast kans om even tijd in te halen. Tegenwoordig is de snelweg van Utrecht naar Amsterdam één grote meting vanaf het punt waar het trajectcontrolebord staat.

Trajectcontrole A2 snelweg

Kun je meerdere boetes krijgen van één trajectcontrole?

Als je in meerdere secties te hard rijdt

Reacties

  • Y v L heeft op 11 juni 2023 geschreven:

    Ik rij altijd met adaptive cruisecontrol, instellen op 106 km, nog nooit een boete gehad!

    Reageer
  • Fer heeft op 17 juli 2022 geschreven:

    Ik weet niet of het nog zo is, maar bij de trajectcontrole op de a2 konden we 5 jaar geleden 200+ kmh rijden zonder boete.
    Stoppen bij tankstation Breukelen. Even poosje wachten en dan was je gemiddelde snelheid zo laag dat je effe een stuk kon racen op de 5 baans.
    Ze hadden toen (misschien nog steeds) geen lezers voor en na het tankstation.

    Reageer
  • Jacco heeft op 16 juli 2022 geschreven:

    Heb elf nog steed geen boete gehad en rijd er altijd met een gemiddelde snelhijd van 105 doorheen (gemiddeld op flitsmeister) nog leuker is het als je om 10 voor 7 savonds de controle inrijd op een variabele snelheids plek, van 10 voor tot 10 over 7 staan de trajectcontroles uit, al eens getest met 115 om 6 voor 7 de controle in en om 2 a 1 voor 7 de controle uit, nooit een boete gehad

    Reageer
  • RaySir heeft op 16 juli 2022 geschreven:

    Met de verplicht geijkte vrachtwagen kun je 85 door de tc vrijwel eke auto inhalen.🤟🤟🤟

    Reageer
  • Rudy heeft op 16 juli 2022 geschreven:

    In de jaren ’70 bestond er nog geen gps, cruise control en dan keek je op de snelheidsmeter. 120km werd dan 130km op de teller. Krijg ik een boete binnen van 127 reeële km. Mijn broer zei me bij aankomst dat hij meestal 160km op de teller reed om me bij te houden. Nu met uurwerk en kmteller gecontroleerd en op 200m na had ik na 1 minuut 2km gereden. sedertdien aan die 120 km gehouden. Van afwijkingen gesproken. ‘s Avonds was een wagen van de rijkswacht van Oostende tot St Niklaas tussen de 115 en 120 km me aan ‘t plagen, waar we soms kms naast elkaar reden aan 120km maar ik was een verwittigd man en hij kon me geen Klaasgeschenk aan mijn been smeren.

    Reageer
  • Ren heeft op 16 juli 2022 geschreven:

    Over zo’n korte afstand maakt 100 of 107 dus echt geen flikker uit.

    Reageer
  • Flow heeft op 16 juli 2022 geschreven:

    Ik zou hier niet zo zeker van zijn. Bij trajectcontrole gelden lagere marges voor de correctie dan bij normale flitsers.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)