
Was jij één van die mensen die alvast 100 dollar aanbetaalden om een Cybertruck te kopen, al die jaren geleden? Als je hem toen tof vond, en het prijsverschil kunt ophoesten, zul je ’m nu nog steeds te gek vinden. Tesla heeft iets wonderbaarlijks geflikt – zij het veel later dan verwacht – en het concept van de sci-fi pick-up uit 2019 in een zo goed als ongewijzigde vorm in productie gebracht.
Maar dan het slechte nieuws: als je in Nederland, België of waar dan ook buiten Amerika woont, zouden we Elon bellen en ons geld terugvragen. De voetgangersveiligheid, met dat enorme niet-meegevende front, is voor nu een joekel van een ‘nee’ qua export. En er zijn nog wat problemen, zo legt Lars Maravy uit. Hij is de Vice President van Vehicle Engineering bij Tesla.
Onmogelijke vormen voor Europa
Lars ziet nog twee andere problemen. ‘Ten eerste is de markt voor pick-ups in Amerika enorm, en dat is bij jullie anders. En twee: de Europese regelgeving eist een afronding van 3,2 millimeter op uitstekende delen. Helaas is het onmogelijk om een afronding van 3,2 millimeter te maken op een plaat roestvrij staal van 1,4 millimeter’, zo zegt hij tegen TopGear.
Het is dus vrij onwaarschijnlijk dat we ooit een Cybertruck klem zullen zien staan op een Amsterdamse gracht. Maar zouden we dat wel moeten willen? Om eerlijk te zijn: hij is een maatje of twee te groot voor hier, al zullen er via grijze import (en een individuele typegoedkeuring) hier en daar vast een paar te vinden zijn. De Ford F-150 Lightning rijdt hier immers ook mondjesmaat rond.
Europa was nooit het doel voor de Cybertruck
Het is nooit de bedoeling geweest om de wereld te overspoelen met Cybertrucks – daar zijn de witgoed-Model 3, Y en goedkopere toekomstige modellen al voor. De ware prestatie zit hem hier in het simpele feit dat koppige ingenieurs dit apparaat door pure wilskracht, eigenwijsheid en een schier oneindig ontwikkelingsbudget erdoor hebben weten te drukken.
Tesla bevestigt hier in ieder geval wat we al veel eerder vermoedde. Ben je eigenwijs genoeg om er eentje hierheen te halen en je wilt een kenteken scoren? ‘Daarvoor moet een voertuig fysiek worden aangeboden’, zegt het RDW. Pas in Nederland zal de instantie bepalen of de Cybertruck een kenteken mag. De kans is aanwezig dat je zelf dingen moet aanpassen om de auto te laten voldoen aan de eisen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
14 reacties op “Techneut van Tesla legt uit waarom de Cybertruck niet naar Nederland (of Europa) komt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

De eerste Tesla Cybertruck van Nederland is nu al verkocht – dit is de nieuwe (semi-bekende) eigenaar

Je moet in Nederland een speciale cursus volgen als je met de Tesla Cybertruck wilt rijden

Voor 10.000 euro ziet de Tesla Cybertruck er ineens heel erg goed uit

Cybertruck-politie auto gaat de wegen veilig maken

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De Duitse politie gaat met Nederlandse uitvinding aan de slag om overtreders te pakken

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Great that this dangerous thing is staying in the USA.
Long may it stay there.
Zit er hier eigenlijk iemand op dit kolossaal ding te wachten?? Ik denk het niet…
Gewoon piepschuim erop plakken.
In Amerika werd Volkswagen met het dieselschandaal erg hard aangepakt, want er zouden volgens hun, zoveel doden mee gemoeid zijn. Over hun slurpende pick-up’s werd gezwegen, want die vielen immers onder de categorie ’trucks’. Dat er met deze truck wellicht dodelijk slachtoffers kunnen vallen, is kennelijk geen probleem. Toch wel een beetje hypocriet..
Laat dat bakbeest maar weg blijven ,vindt het een oerlelijke auto en onveilig auto ,past nergens niet op parkeerplaats, garage er rijden nu al veel te veel grote bakbeest rond ,nee laat hem.maar in Amerika rijden .stom ding
Jammer.. Moordlustig apparaat of niet. Stiekem had ik deze wel willen scoren 😬, maar goed model x is ook prima.
Bent u Stevie Wonder? De Tesla x is zo ongeveer de allerlelijkste auto die er te koop is. Dat is een elektrische Dacia Lodgy.
is door een aap ontworpen
Het blijft bizar dat mensen dit mooi vinden. Maar goed, er waren ook mensen -vooral met een heel klein pikkie- die een Hummer stoer vonden. Zal wel het zelfde soort volk zijn.
Bent u Stevie Wonder? De Tesla x is zo ongeveer de allerlelijkste auto die er te koop is. Dat is een elektrische Dacia Lodgy.
James kerel.. Dat gejank van links en steuntrekkers over piemels.. 90% van de auto’s is niet mooi. Dit is een lkkr praktische auto met veel mogelijkheden. Ik wil wel 1.
Dit is dus een moorddadig apparaat voor voetgangers dat alleen in een 3e wereld land de weg op mag. Maar goed dat wij in de EU onze burgers beschermen tegen dit soort gevaarlijke apparaten.
Het zou nog dodelijker kunnen zijn. Met de autopilot software zouden nog veel meer slachtoffers vallen.
Gelukkig! Praise the Lord !!
Terecht. Goed dat dit bizar gave apparaat vele nieuwe ICE v8 trucks op de weg zal voorkomen. Maar dat probleem hebben we hier in Nederland überhaupt niet zo. Er zijn efficiëntere auto’s.
Hoe maak je trouwens je standaard Porsche 911 sportwagen (2023) sneller op de dragstrip? Laat hem trekken door de CT:
https://youtu.be/OyrTLYyIvNI?si=xNjGDnq54f6XPuQP