
Je weet dat je oud wordt als auto’s die je zelf nog redelijk recent vindt, inmiddels al behoorlijk op leeftijd zijn. Voorbeeldje: de Lamborghini Gallardo stond precies 22 jaar geleden te schitteren op de Salon van Genève. De Murciélago stond daar ook, maar de Gallardo beleefde er zijn debuut. Omdat die auto al wat ouder is, kun je ze voor redelijke prijzen krijgen. Of je gaat naar Tedson Motors en je laat hem ombouwen tot Etna.
Net als veel andere bedrijven houdt Tedson Motors zich bezig met het restaureren van oude Porsches. In dit geval focussen ze zich meer op de 993-generatie dan de 964, alhoewel dat zeker mogelijk is. De Tedson Motors Daydream (zoals de omgebouwde 911’jes heten) zijn pareltjes, maar niet bijster origineel. Dat is de Etna dus wel. Het is de bedoeling om er 77 te gaan bouwen. Dat lijkt veel (is het ook voor een onbekend bedrijf uit Kroatië), maar er zijn duizenden Gallardo’s gebouwd.
Tedson Motors Etna zegt mij helemaal niets, wat is het dan?
In principe doen de Kroaten hetzelfde met een Gallardo als met de 911. Het is dus een Gallardo, maar dan opnieuw opgebouwd en opgevoerd. Ze pakken een gebruikte Lamborghini Gallardo, strippen die helemaal om hem vervolgens op te bouwen met een nieuw koetswerk en een hoop mechanische wijzigingen. De nieuwe body is maar liefst zes centimeter breder dan het origineel, terwijl de Etna ook flink lager is dan de Gallardo.

Het bijzondere aan de Tedson Motors Etna is dat het niet overkomt als een getunede Lamborghini. De koplampen zijn hetzelfde gebleven, maar de luchtinlaten eronder wijken af. Het origineel heeft die kenmerkende luchtinlaten links en rechts, maar nu is het één grote opening. Het ziet er een stuk indrukwekkender uit op deze manier. Aan de zijkant zie je aan de daklijn welke auto model stond, de Gallardo inderdaad.
Het is typisch Lamborghini (en dat is knap)
Er zijn nieuwe Teledial-velgen die het eigenlijk altijd goed doen op Lamborghini’s. De Countach, Diablo en Murciélago worden er beter van en dat is met deze Gallardo, eh, Etna, ook het geval. Aan de achterzijde is de auto op zijn breedst en op zijn mooist. Het is knap dat het overduidelijk afwijkend is van een Gallardo, maar nog altijd herkenbaar als Lamborghini. Zie het zo: op een Lamborghini-meeting val je absoluut op met deze creatie, maar je valt zeker niet uit de toon.
Maar het allermooiste is de motor. Tedson Motors gebruikt de eerste serie Gallardo’s met de 5.0-liter V10. Deze klinkt standaard al beter dan de latere 5.2’s, die meer conventionele Audi-motoren zijn. Dat komt dankzij een even ontstekingsvolgorde, indirecte injectie en een flatplane-design voor de krukas. In dit geval is de motor aangepast om tot 10.000 toeren te draaien en 600 pk te leveren. Er is eigenlijk maar één nadeel: de Tedson Motors Etna kost 625.000 euro.
Lees ook: Hier zou een relevant nieuwsbericht moeten staan, maar de redacteur is dit veldje vergeten in te vullen

Leuk ding, maar het origineel vind ik veel mooier, liefst in het geel, wit of blauw.