
Het huidige kabinet is op dit moment demissionair, maar er moet alsnog gewerkt worden tot de verkiezingen. Dit betekent dat er nog altijd wetsvoorstellen en andere moties en amendementen worden ingediend. In dit geval is er een bijzondere, want het rekeningrijden staat weer op de agenda. Dat is bijzonder, want juist het huidige kabinet was daar fel op tegen. Maar nu hebben ze het ineens over maatregelen als rekeningrijden en, nog vreemder: belasting heffen op het overschrijven van een auto.
Vanwaar de ommezwaai? Het lijkt erop dat de elektrische auto de aanstichter van ‘het kwaad’ is. Op een elektrische auto zit nauwelijks BPM, wordt er minder motorrijtuigenbelasting betaald én, het belangrijkste: er worden geen accijnzen geheven op de brandstof. De overheid mist op deze manier miljarden euro’s die ze wel hadden ontvangen als iedereen in een benzine- of dieselauto zou rijden. Daar moet wat aan gebeuren.
Kilometerheffing (rekeningrijden, dus)
Het idee is om een kilometertarief in te voeren. Rijd je weinig, dan betaal je weinig kilometerheffing. Rijd je veel, dan betaal je veel heffing. In beginsel betaalt iedereen dan evenveel. Het is natuurlijk gewoon rekeningrijden. Bijzonder: de term rekeningrijden komt geen één keer voor in het 16 pagina’s tellende epistel van de staatssecretaris van Financiën. Maar ja, het woordje ‘maffia’ kwam bijna niet voor in de film The Godfather.
Er is echter ook een voorstel in de brief waarbij mensen met een grotere auto meer gaan betalen, omdat ze meer ruimte innemen en brandstof verbruiken. Op deze manier moet het eerlijk verdeeld zijn. Hoe dit plan ingevoerd kan worden, is niet helemaal duidelijk. Dat is aan het volgende kabinet.
Nieuw: tenaamstellingsbelasting
De plannen gaan meerdere kanten op. Zo is er ook een idee om extra belasting te heffen op het tenaamstellen van een auto. Jazeker, ’tenaamstellingsbelasting’. Die zou dan de BPM moeten vervangen. Dit zou natuurlijk grote impact hebben op particulieren, dus daarom is er wel een voorstel om hen te ontzien als ze willen overstappen naar een elektrische auto.
Particulieren rijden namelijk veelal tweedehands. Om welke bedragen het gaat, is niet duidelijk. Het idee erachter is op zich niet gek, want met een tenaamstellingsbelasting in plaats van BPM kun je een hoop administratieve rompslomp elimineren. BPM wordt nu geheven op nieuwe auto’s, maar bij import op het moment van invoer.
Daarvoor zijn er diverse manieren om de BPM te berekenen. Deze leiden tot onduidelijkheid en mogelijk zelfs belastingontwijking. Het idee is dan dat, naarmate de auto ouder wordt, de tenaamstellingsbelasting lager uitvalt. Ook kan de belasting afhankelijk worden gemaakt van de uitstoot. Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de tenaamstellingsbelasting.
Maar wat kan ik nu verwachten?
Een wijs man zei ooit: “Tegen vaagheden kun je geen oppositie voeren” – en daar lijkt nu een beetje sprake van te zijn. Het is een goede zaak dat de overheid plannen heeft om de autobelastingen overzichtelijker te maken. Maar ja, het is natuurlijk wel van belang om te weten wat de precieze implementatie van die plannen gaat zijn.
Lees ook: Kosten Rekeningrijden: dit wordt in 2030 ongeveer de prijs per kilometer
Wat wel bijzonder is, is dat het bij een brief blijft. Het is geen wetsvoorstel of een compleet uitgewerkt plan. Integendeel. Het lijkt erop dat het een soort memo is voor het volgende kabinet, dat dit onderwerp in elk geval moet gaan behandelen. Weet in elk geval dat rekeningrijden nog altijd een mogelijkheid is, en dat er een vervanger moet komen voor de BPM als alle auto’s vanaf 2035 tóch uitstootvrij moeten zijn.
Wordt je niet helemaal gestoord van deze regering. Ze weten van gekkigheid niet waar ze nog belasting op kunnen heffen.
Accijns is nog een extra bedrag over het bedrag, naast de btw. Is bij brandstof ook zo. Dubbel gepenetreerd. Heerlijk.
EU is cancer.
Wat een gaaf landje volgens Rutten.
Allemaal verhuizen naar België of Duitsland.
Goedkope benzine.
Goedkope tabak.
Goedkope boodschappen
“ er worden geen accijnzen geheven op de brandstof”
Er wordt gruwelijk veel belasting geheven op elektriciteit.
Kijk je elektriciteitsrekening maar eens na en schrik welk deel van het bedrag écht voor de elektriciteit is, en hoeveel daarvan belastingen is.
Ga wel eerst even zitten, voor de zekerheid.
Is in België al zo lang als ik weet en ben 64.
Heet in België BIV
Belasting in verkeerstelling
Sterker nog, als je een dynamisch contact hebt moet de stroomprijs 18 cent negatief zijn om op 0 uit te komen. En dat is thuis
Klopt helemaal. Deze regering weet van gekkigheid niet waar ze het geld vandaan moeten halen. De burgerszijnhet haasje. Gaat van kwaad naar nog erger..
Hoeveel belasting betalen de buitenlandse kentekens?, Ik zie heel veel auto’s met buitenlands kenteken.