Betalen naar gebruik of gewoon rekeningrijden: in 2030 gaat het belastingstelsel voor de automobilist op de schop en gaan we betalen per kilometer en niet meer een vast bedrag per maand, kwartaal of jaar. Beetje bij beetje wordt er steeds meer bekend over de maatregel, inclusief de kosten van rekeningrijden voor bestuurders. Met de nieuwste informatie kan er ongeveer berekend worden wat de prijs per kilometer voor het rekeningrijden gaat worden.

Volgens de NRC wordt de heffing ‘budgettair neutraal’ ingevoerd. Momenteel verdient de overheid ruim 4 miljard euro aan de wegenbelasting per jaar. In totaal reden Nederlanders vorig jaar volgens het CBS 103,4 miljard kilometer. De NRC redeneert dat de prijs per kilometer bij rekeningrijden een kleine 4 cent per kilometer moet worden.

Volgens het CBS rijdt een Nederlandse auto gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. Als we 4 eurocent aanhouden als prijs per kilometer, dan komt dat neer op 520 euro per jaar voor de gemiddelde Nederlander. Of ruim 43 euro per maand aan belastingen. Op welke manier de overheid gaat bijhouden hoeveel we rijden, is op dit moment niet bekend.

Is de prijs per kilometer hoger voor auto’s die veel CO2 uitstoten?

‘Nieuw in de brief die Harbers en Van Rij vrijdag aan de Tweede Kamer stuurden, is dat het kabinet geen onderscheid maakt tussen schone en vieze auto’s. De ecologische band-afdruk van een auto speelt (nog) geen rol bij de heffing’, zo meldt de NRC in hetzelfde artikel. Iedereen gaat dus precies hetzelfde bedrag betalen. De kosten van rekeningrijden zijn dus voor elke aandrijflijn net zo hoog.

Lees ook: Vanaf 2035 geen nieuwe benzineauto’s meer, maar er zijn mogelijk uitzonderingen

Ergens is dat wel logisch. Onzuinige auto’s verbruiken meer brandstof en wie meer brandstof tankt, betaalt al meer accijnzen. De kilometers zijn dus inherent al duurder – zoals dat nu ook het geval is. Overigens betalen EV-rijders momenteel geen wegenbelasting, dus voor hen wordt het gebruik van de auto ook duurder dan het nu is.

Bugatti Chiron L'Ébe

Voor het eerst in NL is er een auto gekocht van 4+ miljoen euro

De Chiron L’Ébé met 24-karaat goud is in Nederland

Advertentie

Reacties

  • Brilletje says at 15 juli 2022:

    Dus diegene met die dikke vette autos, groot inkomen en grote huizen, betalen voortaan net zoveel als de kleine man met een klein autootje, en een klein pensioentje die dus van 27€ naar 42€ per maand gaan weer wordt de kleine man verder uitgemolken, verschil wordt niet kleiner maar steeds groter!

    Reply
  • Tanja says at 8 juli 2022:

    Betalen voor de wegen oke, maar dan ook de kilometers in het buitenland is gewoon diefstal. In het buitenland betalen we duren brandstof en tol, wegen daar berijden en hier er belasting over betalen is ronduit schofterig. Hier zal het laatste woord ook nog niet over gezegd zijn stel hufters daar in Den Haag. Melkkoeien en boeren weg, dan de auto als melkkoe gebruiken. Te gek voor woorden

    Reply
  • Hater says at 5 juli 2022:

    Leuk jullie van alles verzinnen ten eerste is diesel auto die je 10 a 20 jaar hebt milieu vriendelijker dat gif bak van electra auto waarvan je straks met allemaal accu pakketen zit en opwekken nu steeds met kolen en olie is ja ja windmolens wacht zit daar nu ook geen middel in waardoor je rollers goed blijven en zonnepanelen hoe worden die gemaakt, dus kom met iets goeds en een oplossing dan datje probleem gaat verschuiven

    Reply
  • Martijn says at 5 juli 2022:

    Waarom niet de belasting volledig heffen in de brandstof?
    Eugenaars van voertuigen die veel verbruiken betalen meer, electrisch/zuinig rijden wordt aantrekkelijker.
    Daarnaast betalen op die manier alle eigenaren van gemotoriseerde voertuigen (bromfietsers, boten en andere voertuigen) mee, alsmede buitenlanders die in NL rijden en dus tanken. In het buitenland betalen wij ook vaak voor het gebruik van de wegen in de vorm van tol, vignet of belasting in de brandstofprijs.
    Dus geen kostbaar systeem voor kilometerregistratie, afschaffen huidige wegenbelasting en belasting heffen in brandstof.

    Reply
  • Lian says at 5 juli 2022:

    Dit is ronduit verschrikkelijk. Mijn man werkt wisseldiensten, als je ouder bent en een goeie baan komt voorbij,
    ben je blij dat je werk hebt, ook al is het ver. Hij werkt daar al jaren met plezier.
    Woon/werk verkeer is ongeveer 100 km heen en 100 km terug.
    Gemiddeld berekend: 1.000 km per week maal 52 weken, is op jaarbasis 52.000 km x 0,04 cent is: 2.080 euro. Gedeeld door 12 maanden: 173,33 euro per maand.
    Ook al krijgt hij brandstofvergoeding, hij legde zelf al iets bij, was ook nooit een probleem.
    Maar met de stijgende prijzen van de laatste maanden, is dit een stuk hoger.
    Als ik dit nu lees, zakt me de moed in de schoenen.
    Er word totaal geen rekening gehouden met de groep mensen die graag willen werken in een werkgebied verder dan 50 km van huis.
    Verhuizen is geen optie, daarbij is dit met de huidige wooncrises niet te doen met wachtlijsten van 6 tot 12 jaar. Dan zijn we niet ver van ons pensioen vandaan als we misschien een woonruimte kunnen krijgen, bij wijze.
    Ik vind dit erg voor alle mensen die niet anders kunnen, mensen die dit treft op wat voor wijze dan ook. Het is op dit moment al schrijnend genoeg, met alle andere dingen die nu spelen, hebben de mensen al moeite genoeg om rond te komen.
    Met dit nog erbij; wat blijft er in hemelsnaam nog over van je loon om van te leven, in deze toekomst?

    Reply
  • carla says at 5 juli 2022:

    leuk maar ik ga straks dan het dubbele betalen dan anders de wegenbelasting nu is goedkoper de minuma moet er nu onder gaan lijden vooral mensen met een bijstandsuitkering

    Reply
  • Dzmitry says at 5 juli 2022:

    Just include it into a fuel price. And there will no be need to spend another billion to invent stupid control system. But wait a sec, it’s already there and called excise tax.

    Reply
  • Van iperen says at 5 juli 2022:

    De kleine auto bezitter is weer de lul, nu 240€/pj bij 6000 km, bij jullie berekening al meer dan het dubbele.

    Reply
  • Driek says at 4 juli 2022:

    Droom lekker verder met je vier cent. Er moet bij de belastingdienst natuurlijk wel nieuwe software ontwikkeld worden, en één keer per jaar de kilometerteller aflezen bij de APK is natuurlijk veel te simpel (of fraudegevoelig) dus er zullen nog veel meer kosten gemaakt moeten worden.
    Ik vrees dat een dubbeltje meer in de richting zal komen, en dat is nog zonder de accijns die in de toekomst ook verrekend wordt.

    Reply
  • Henry says at 4 juli 2022:

    Batterijen creëren geen elektriciteit – ze slaan elektriciteit op die elders wordt geproduceerd, vooral via steenkool, uranium, natuur aangedreven centrales of op diesel aangedreven generatoren. “De bewering dat een elektrische auto een nul-emissievoertuig is, klopt dus helemaal niet.
    Aangezien veertig procent van de elektriciteit die in de Verenigde Staten wordt geproduceerd uit steenkoolcentrales komt, is veertig procent van de elektrische auto’s op de weg op koolstofbasis.
    Maar dat is nog niet alles. Wie enthousiast is over elektrische auto’s en een groene revolutie, moet de batterijen, maar ook windmolens en zonnepanelen van dichtbij bekijken.
    Een typische batterij van elektrische auto weegt duizend pond, ongeveer zo groot als een koffer. Het bevat 25 pond lithium, zestig pond nikkel, 44 pond mangaan, 30 pond kobalt, 200 pond koper en 400 pond aluminium, staal en plastic. Er zitten meer dan 6000 individuele lithium-ioncellen in.
    Om elke BEV-batterij te maken, moet je 25.000 pond zout voor lithium verwerken, 30.000 pond erts voor kobalt, 5000 pond hars voor nikkel en 25.000 pond erts uit koper. In totaal moet je 500.000 pond vuil uitgraven voor een batterij. ”
    Het grootste probleem met zonnestelsels is de chemicaliën die worden gebruikt om silicaat te veranderen in het grind dat voor de panelen wordt Om voldoende schoon silicium te produceren, moet het behandeld worden met zoutzuur, zwavelzuur, fluoride, trichloorotaan en aceton.
    Daarnaast zijn gallium, arsenide, koper-indium-galliumdiselenide en cadmiumtelluride nodig, die ook zeer giftig zijn. Siliconenstof vormt een gevaar voor de werkers en de tegels kunnen niet gerecycled worden.
    Windturbines zijn niet plusultra qua kosten en milieuvernietiging. Elke windmolen weegt 1.688 ton (het equivalent van het gewicht van 23 huizen) en bevat 1300 ton beton, 295 ton staal, 48 ton ijzer, 24 ton glasvezel en de moeilijk te winnen zeldzame bodem Neodym, Praseodym en Dysprosium. Elk van de drie messen weegt 81.000 pond en heeft een levensduur van 15 tot 20 jaar, waarna ze vervangen moeten worden. We kunnen gebruikte rotorbladen niet recyclen.
    Toegegeven, deze technologieën kunnen hun plaats krijgen, maar je moet verder kijken dan de mythe van uitstootvrijheid.
    “Going Green” klinkt misschien als een utopisch ideaal, maar als je op een realistische en onpartijdige manier naar de verborgen en ingebedde kosten kijkt, zul je zien dat “Going Green” meer schade aanrichten aan het milieu van de aarde dan het lijkt. Iedereen.
    Ik ben niet tegen mijnbouw, elektrische voertuigen, wind of zonne-energie. Maar ik laat de realiteit van de situatie zien.

    Reply
  • Martijn says at 4 juli 2022:

    Top, dan kan de collectie zonder zinloze MRB belasting worden uitgebreid én is er minder reden om het electroding te pakken boven de S2000 😅
    Nu nog 8 jaar en minimaal twee kabinetten afwachten..

    Reply
  • Dominick says at 4 juli 2022:

    Klopt hier wordt de accijns op brandstof vergeten. Die gaat hier ook in meegenomen worden ergens tussen de 10 en de 15 miljard geloof ik op dit moment. Dus reken er nog even 10-15 cent per kilometer minimaal bij.

    Reply
  • Albert says at 4 juli 2022:

    Ik zou ook nog belasting op de kleur van de auto berekenen
    Belasting op aanschaf
    Belasting op km rijden, ook in buitenland
    Belasting op kilometers
    Wegenbelasting wordt geschrapt maar verrekend in een nog duurdere benzineprijs en waarom. Omdat E het braafste jongetje van Europa willen ziin

    Reply
  • Joseppe says at 4 juli 2022:

    Prima, zoveel kilometers maak ik niet. Ga er alleen maar op vooruit…

    Reply
  • Peter says at 4 juli 2022:

    En waar komt de belasting derving van de brandstof vandaan dan? Ik denk dat dit even wordt vergeten? Hoe je het ook wendt of keert de overheid zal er nooit aan te kort komen. Kan het niet linksom dan doen ze het rechtsom. De auto in welke vorm dan ook blijft een cashcow…

    Reply
  • Taurus says at 4 juli 2022:

    1 x zo duur = net zo duur. Ik denk dat je 2x zo duur bedoelt

    Reply
  • Boerdec says at 4 juli 2022:

    Lekker dan, is een keer zo duur dan ik nu betaal aan wegenbelasting.

    Reply
  • John says at 4 juli 2022:

    Dieventuig

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie