Terugroepactie Takata: dit is waarom

Oef, daar wil je niet bij in de buurt zitten

terugroepactie takata explosie
terugroepactie takata explosie

De woorden ‘terugroepactie Takata’ doen vast een belletje bij je rinkelen. Of de ramen. De eerste defecten aan de bewuste airbags, die in miljoenen auto’s te vinden zijn, kwamen in 2014 al aan het licht. De levensgevaarlijke airbags schieten vanwege een falend ontstekingsmechanisme metalen deeltjes richting de inzittenden. In zeventien gevallen zelfs met fatale afloop. Minstens 180 mensen raakten al gewond door de airbags.

De terugroepactie van Takata is de grootste in de auto-industrie ooit. Wereldwijd gaat het om zo’n 100 miljoen defecte airbags en in Nederland moesten 50.000 auto’s terug naar de dealer. Het betekende zelfs de terechte (want je had één taak) ondergang van de enorme airbagproducent.

Het was tot nu toe wellicht lastig om je een voorstelling te maken van het defect. De NHTSA (de Amerikaanse Euro NCAP) richtte daarom slowmotion-camera’s op een goede en een defecte airbag-inflator. Het verschil is overduidelijk. En angstaanjagend.

Video terugroepactie Takata: dit is waarom

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken