TopGear stapt net uit de nieuwe Tesla Cybertruck. In ons nummer met de TopGear Awards (21 december in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Wow, niet verwacht dat deze auto er ooit zou komen

Nou, je bent niet de enige. Er is zelfs een bekentenis van Elon dat ze met ‘de Cybertruck ons eigen graf hebben gegraven’. Maar hij is er nu toch echt, dus aan ons om te kijken of het de meest waardevolle autofabrikant ter wereld gelukt is om een pick-up neer te zetten. We gingen twee dagen met de Tesla Cybertruck op pad in de VS.

Is de Tesla Cybertruck in het echt ook zo groot?

Hij is wat duurder dan gehoopt, maar je krijgt een hoop pick-up voor je geld. Met een lengte van net iets minder dan 5,7 meter is hij korter dan een Ford F-150 Lightning (hij werd vrij laat in het productieproces nog iets ingekort op verzoek van Elon, om kosten en materiaal te besparen en de prestaties te verhogen). Maar het laadgedeelte is groter, met een lengte van 1,85 en een breedte van 1,3 meter.

Hij mag dan korter zijn dan een F-150 Lightning, maar hij voelt niet compact aan. Zelfs in Amerika, waar alles supersized is, is de Cybertruck een volstrekte tank. We zullen niet zeggen dat hij moeilijk is om te rijden. Je zoeft door de stad, met al dat koppel dat het gewicht maskeert, in een piramide van rust en kalmte. Alleen de enorme dode hoeken bij de A-stijlen en naar achteren zijn onhandig.

En rijdt de Cybertruck een beetje lekker?

Het veercomfort op de zelfregelende luchtvering is ‘als op kussentjes’, windgeruis wordt goed onderdrukt en het gerammel en gekletter waar we eigenlijk op rekenen als we per ongeluk een gat in de weg raken, blijft wonderwel achterwege. Tot nu toe lijkt het net een auto. Alleen het stuurgedrag is bijzonder te noemen, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Hoe stuurt de Tesla Cybertruck dan?

Alles is steer by wire. Dat betekent dat er geen enkele fysieke verbinding bestaat tussen het ronde vierkant dat je vasthoudt en de voorwielen. Of de achterwielen, want er is ook vierwielbesturing. En dat houdt weer in dat de draaicirkel kleiner is dan die van een Model S (voelt wonderbaarlijk aan, is eindeloos handig).

Helaas is het effect op dit moment dat je in de stad een stuur in je handen hebt dat levendiger is dan een bankier in de jaren ’80 op vrijdagavond. Met een simpele beweging van je pols schiet de neus al weg, en als de achterwielen hun draai van 10 graden in de andere richting gaan maken, krijg je de indruk dat de auto pirouettes rond zijn eigen middelpunt gaat maken.

Het antwoord van Tesla? Over-the-air updates. In het begin zal er één stuurmodus zijn, maar alles kan in de toekomst eindeloos worden aangepast, dus niets is in steen gehouwen. We zullen zien. Als we een paar heuvels in de buurt van Malibu tegenkomen en wat tempo onder de wielen hebben, gaat de stuurverhouding van manisch naar heel goed handelbaar.

Hoe is de afwerking?

Het kale metaal en de vlakke oppervlakken zien er fantastisch uit als ze in tiptop-conditie zijn, maar vingerafdrukken vallen wel op en in scherp licht zie je hier en daar wat rimpelende effecten op de grotere vlakken. Twee opties, als je daar niet tegen kunt: neem een fles ruitenreiniger mee om de boel schoon te maken, of laat het gewoon lekker vuil worden en maak je niet druk.

Geen zorgen, alle toleranties en afwerkingseisen zijn voor de productie aangescherpt; maar er zitten nog altijd wat onregelmatigheden in de manier waarop de panelen aansluiten en hoe ze eruitzien en aanvoelen. De manier waarop de A-stijl aansluit op het voorspatbord is vooral, eh… bijzonder. Deze pick-up wordt op een andere manier gebouwd, dit zijn geen panelen zoals we ze kennen.

Komt ie naar Nederland?

Als je in Nederland, België of waar dan ook buiten Amerika woont, en je hebt een aanbetaling gedaan, dan zouden we Elon bellen en ons geld terugvragen. De voetgangersveiligheid, met dat enorme niet-meegevende front, is voor nu een joekel van een ‘nee’ qua export. Al eerder schreven we een stuk over waarom de Cybertruck (hoogstwaarschijnlijk) niet naar Nederland komt.

Reacties

  • Fred heeft op 5 december 2023 geschreven:

    Rdw zal wel weer iets onnozels vinden. Hoog tijd dat die wat flexibeler worden. Ben reuze benieuwd wanneer er een naar Nederland komt. Misschien via Duitsland zijn wat ruim denkers op dit gebied

    • U zegt heeft op 6 december 2023 geschreven:

      Iets onnozels? Een auto die niet aan veiligheidseisen voldoet hoort niet op de weg. Punt.

      Reageer
    Reageer
  • Pojo heeft op 1 december 2023 geschreven:

    Wat jammer om zo’n stuk zo negatief af te sluiten op het punt van voetgangsveiligheid. Er zijn wel wat meer voertuigen waar het niet fijn mee is om mee te knuffelen als campers, bestelbussen of vrachtwagens. Het concept van Tesla is juist dit voor te zijn middels autopilot/veiligheidssystemen.
    Qua regelgeving zal er heus wel weer een oplossing gevonden worden, zoals wel meer merken doen.

    • @pojo heeft op 1 december 2023 geschreven:

      Je bedoelt die autopilot waarmee Musk beta testen doet op de openbare weg met honderden doden als gevolg? Nou doe maar niet.

      Reageer
    Reageer
  • Ikke heeft op 1 december 2023 geschreven:

    Er is bij ontwerpen zoiets als “fit for purpose” dat is deze totaal niet. Cult is het zeker wel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)