
Er zouden meer dan honderd crashes hebben plaatsgevonden en meer dan vijftig gewonden zijn gevallen door plotselinge en ongewenste acceleratie van Tesla’s, zo claimt een petitie die is ingediend bij de NHTSA, een veiligheidsinstantie in Amerika. Deze instantie kan autofabrikanten verplichten om een terugroepactie uit te voeren. Tesla komt vandaag met een officieel statement dat er niets van waar is. Het gerucht zou de wereld in geholpen zijn door ‘short sellers’, beurshandelaren die geld verdienen aan zakkende beurskoersen (ga maar eens The Big Short kijken). De koers van Tesla zakte minder dan 1 procent na het nieuws.
Tesla onderzocht elk incident en concludeerde dat alle modellen ‘werkten zoals ze ontworpen zijn’. Elke Tesla bewaart heel veel data en aan de hand van deze gegevens trekt de autobouwer de conclusie. Geen spontane acceleratie, dus. Ook zegt de autobouwer dat de motoren niets doen als beide pedalen ingedrukt worden. Het is zelfs zo dat de auto een beveiliging heeft die het vermogen wegneemt als de auto denkt dat het gaspedaal per ongeluk ingedrukt wordt. De NHTSA zal ook nog een eigen onderzoek uitvoeren.
Wat is er dan aan de hand?
Tesla’s zijn door het directe elektrokoppel ongelofelijk snel van hun plek, wat de kans op een ongeluk vergroot bij een menselijke fout. Als je bij een benzineauto per ongeluk het gas indrukt, heb je langer de tijd om je fout te verbeteren en bij te remmen – en met een beetje geluk gebeurt er niet zoveel. Bij een Tesla sta je sneller tegen een muur. Het is dan erg makkelijk om te claimen dat het de fout van de auto was om zo je schade te verhalen. Of omdat het zo snel gebeurt, kan het aanvoelen alsof de auto het zelf deed. Of zijn het inderdaad beurshandelaren die snel winst willen maken?
Foto: Renato Mu / Pexels
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo kun je jouw Tesla er als Ferrari of Maserati uit laten zien

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Torque controller bijstellen is dat een optie?