
Hè? Een Amerikaans merk dat een straf krijgt omdat Chinese automerken hulp krijgen van de overheid?Klinkt inderdaad vreemd, maar de Model 3 die de Europese straten domineert, wordt gebouwd in de Gigafactory in het Chinese Shanghai. En daarom krijgt Tesla straf van de EU. Nu is de importheffing van de Tesla uit China bekend en die valt een stuk voordeliger uit voor Musk dan gedacht.
De onderzoekers rekenden een passende importheffing van 20,8 procent uit voor Tesla. Hier was het merk het niet mee eens en vroeg een nieuwe calculatie aan. De Europese Commissie geeft toe dat het Amerikaanse bedrijf minder voordeeltjes heeft gekregen van de Chinese overheid ten opzichte van de Chinese EV-merken. De definitieve importheffing voor de Tesla Model 3 komt neer op 9 procent, zo meldt de EU.
Autofabrikanten uit China zullen jaloers zijn op de importheffing van Tesla. Verschillende merken werkten mee aan het onderzoek en krijgen daarvoor een lagere heffing terug. Zo krijgt BYD een extra heffing van 17,4 procent. Voor een Geely (Zeekr, Volvo) moet 20 procent extra betaald worden en SAIC (MG, Maxus) wordt 38,1 procent extra belast. Andere automerken die meehielpen krijgen een gemiddelde heffing van 21 procent. Merken die niet hielpen, krijgen de maximale taks van 38,1 procent.
Wat kost een Tesla Model 3 als je de importheffing doorberekent?
Wie nu in Nederland een nieuwe Tesla Model 3 bestelt, betaalt 43.490 euro voor de instapper, 51.490 euro voor de Long Range-versie en 58.490 euro voor de Performance-uitvoering. Dit is een stijging van 1.500 euro ten opzichte van eerder dit jaar. In principe zouden de prijzen weer met ongeveer 750 euro kunnen zakken vanwege de versoepelde maatregel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
6 reacties op “Tesla krijgt meer dan de helft korting op de importheffing voor Chinese auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Dus de taks werd aangepast naar hoeveel smeergeld er betaald werd aan Europese parlementsleden. Ja,dat heb ik ook weer goed begrepen. Corruptie is wel top in Europa. Bravo
Conclusie: als je een Tesla wil, koop dan een Y die in Duitsland gemaakt wordt. Of nog beter, koop een Stellantis, Renault of VAG want dan heb je Europese techniek gebouwd in Europa.
Alles is beter dan een Chinese spionage bak! Shame on you als je die koopt!
Nee beter om die Amerikaanse meuk te kopen. Is dat zelf rijden nu al beschikbaar? Dat zou wel handig zijn want de afwerking is niet om aan te gluren kun je er met de ogen dicht in zitten.
Sinds wanneer is Amerika een Europees land… De verkoop van een Tesla binnen Europa gaat toch ook gewoon ten koste van een Europees merk die dan niet verkoopt. Ook die Amerikanen gewoon vol belasten… Musk miet niet janken, heeft genoeg verdiend met tesla
Daarom is het advies van Buy European natuurlijk het beste. Maar alles is beter dan een Chinees.