We stappen in de Tesla Model 3 om zelf mee te maken hoe het is om een tijdje met deze elektrische auto te rijden. Mocht je dezelfde huisvesting hebben als Patrick Ster, even een opfriscursus: de Tesla Model 3 is het kleinere en vooral betaalbare broertje van de Model S. Dit model moet iedereen uit hun BMW 3-serie jagen en uiteindelijk de wereld redden.
En hoe rijdt dat?
We hebben al een keer mogen meerijden in de Model 3, dus we zullen je niet vervelen met het standaard praatje over EV-modellen. Als je nog even de basis wilt weten, kun je hier kijken.
De Model 3 mag dan niet zo snel zijn als zijn grote broer, maar dat betekent niet dat hij traag is. De uitvoering die wij reden is het snelle long-range model en gaat in 5,1 seconden naar de 100 km/u. Er is geen Ludicrous Mode, vierwielaandrijving of aanpasbare luchtvering, maar dat maakt niets uit voor de rij-ervaring. De Model 3 voelt altijd enthousiast en snel aan. Als we de 3-serie vergelijking doortrekken is het eerder een 340i dan een M3, maar omdat er geen schakelmomenten zijn voelt hij constant levendig aan.
Ik wil graag driften, kan dat?
De aandrijving mag dan naar de achterwielen gaan, verwacht niet dat je hierin zijwaarts zult gaan. Het enige dat je qua tractiecontrole kunt instellen is een ‘slippery start’ en dat is alleen om weg te kunnen rijden op gladde oppervlakken. Verder kun je de zwaarte van de besturing op drie standen instellen (gewoon op de middelste laten staan) en heb je een rechterpedaal om vooruit te gaan, een linkerpedaal om dat niet meer te doen en een stuur om van richting te veranderen. Simpel, toch?
Is de Tesla Model 3 slechts een gadget?
De Model S kreeg wel eens de kritiek dat je er heel hard in kon gaan, maar dat de emotie te wensen overliet. De 3 heeft daar minder last van. Ga iets te hard en de wetten van de natuur zullen het overnemen. De Model 3 weegt best wat en de banden hebben een duidelijk limiet. Hij is wel een stuk behendiger dan de Model S. Gooi ‘m met aardig wat snelheid in een bocht, raak het rempedaal niet aan en je kunt er daadwerkelijk lol mee hebben. En als je in de stad rijdt kun je je vermaken met korte sprintjes. Aan het einde van dit sprintje haal je je voet van het gaspedaal en laat je de auto zelf remmen, waardoor er ook weer energie wordt teruggewonnen.
De vering is stevig, maar niet te hard. En als ie het kreupele asfalt in en om Manhattan aankan, redt ie zich ook wel in Nederland. Je voelt vooral dat de Tesla Model 3 stijf geveerd is, maar het is ‘gedempte stijfheid’. Zie het als de vering in de sportieve Duitsers die hij graag wil vervangen.
Is ie ook geschikt voor luie mensen?
De Model 3 draait echter nog meer om het autonome rijden dan de auto zelf besturen. Het Autopilot systeem is een optie van 5.000 dollar of 8.000 dollar als je de auto op de toekomst wilt voorbereiden met sensoren die hij voor meer geavanceerde systemen nodig zal hebben. Het systeem heeft een andere interface dan in de Model S. Je ziet hier eerst een grijs stuurtje verschijnen in de linker bovenhoek van het scherm. Een tik op de pook activeert de cruise control en nog een tik zorgt ervoor dat de auto zichzelf binnen de lijntjes houdt.
‘Alles wat Tesla ooit heeft gedaan, heeft geleid tot dit punt’
Op een goede weg werkt dit systeem prima en zorgt het dat je veel langer je handen van het stuur kunt houden dan de vergelijkbare systemen van Audi en BMW. Maar als je teveel druk uitoefent op het stuur in deze modus gaat het systeem uit. Ook als je in een bocht zit. Niet echt ideaal. Ook is het instellen van de snelheid van de cruise control niet heel makkelijk. Tesla zegt dat dit gelukkig verholpen zal zijn in een komende update.
Is het een onopvallende auto?
Als je erover nadenkt om er een te kopen moet je niet verlegen aangelegd zijn. Je zult in de eerste jaren vaak nagewezen worden, ook al zit je eigenlijk gewoon in een normale sedan. Maar de mensen zijn gefascineerd door de 3. Bereid je voor op gesprekken bij elk verkeerslicht, mannen die naar je zwaaien en vrouwen en verkeer dat vreemd rondom je reageert.
Hoe ver kan ik ermee rijden?
Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken dat je niet kunt vluchten voor dit alles. Het opgegeven bereik van 483 km lijkt aardig te kloppen. Na een dag intensief gebruik in en om New York geeft de Model 3 aan dat hij nog een bereik van 160 kilometer heeft. En dan nu het slechte nieuws. Waar de Superchargers gratis zijn bij de Model S en Model X, moet je er nu voor betalen bij de Model 3. Je krijgt wel een tegoed van een aantal keer gratis opladen.
Zouden jullie er een kopen?
Je kunt merken dat alles wat Tesla tot nu toe heeft gedaan, heeft geleid tot de Tesla Model 3. Het aanbieden van een betaalbare EV-model dat beschikbaar is voor een grote markt. Dus willen we er een? Verrassend genoeg is het antwoord daarop ‘ ja’ . En dat is vooral omdat het buiten de hype om een goed ontworpen auto is. Het is oprecht fijn om erin te rijden, waardoor het niet meer slechts een voorwerp is, zoals de Model S. Hij is niet perfect, maar eerlijk is eerlijk: Tesla heeft met de Model 3 een overtuigend product op de markt gebracht.
Reacties